Yaman Törüner

Yaman Törüner

yaman.toruner@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

İstanbul Belediyesi’nin inşaatına başladığı Levent-Maslak hattı metro inşaatı başarıyla sürüyor. Bu bölgeye metro getirilmesi, büyük bir ihtiyacı karşılayacak. Ancak, inşa edilen İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ)-Maslak durağı, bir metro durak inşaatından çok, bir büyük apartmanı andırıyor. Bilindiği gibi, metrolar yer altında inşa ediliyor ve yer üstünde sadece giriş kapıları bulunuyor. Ancak, İTÜ-Maslak metro durağı yer üstünde devasa bir inşaat halini aldı.
Üstelik, bu durağın bir bölümü, yolu da almış götürmüş. Metro durağı açıldığında, cadde tarafında, bir şerit yol gideceği gibi, yaya geçidi olanağı kalmayacak. Bu konuda, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nde işten sorumlu Kontrol Amiri Fahrettin Öner ile görüştüm. Fahrettin Bey, kendisinin de benimle aynı fikirde olduğunu, ancak, projeyi İTÜ’den 6 öğretim üyesiyle birlikte yaptıklarını, öğretim üyeleriyle sık sık bir araya geldiklerini söyledi. Durağın üzerine 10 katlı bir bina yapılıp bu bina da İTÜ’ye verilecekmiş.
İTÜ Yapı İşleri Başkanı Hamit Dinibütün’le yapılan görüşmede ise, Hamit Bey, Belediye’den verilen bilgileri tam olarak doğrulamadı. İTÜ, hiçbir biçimde Belediye’nin metro hattına engel çıkarmak istememiş; sadece, Belediye’ce istenilen metro arsası karşılığında, kendi arazilerinde 10 katlı bir bina yapılması istenilmiş. Hamit Bey, “Pekâlâ, bu 10 katlı bina arazimizin başka bir yerine de yapılabilirdi. Ama, Belediye orasını tercih etti” diyor. Binanın neden yolun ortasına taştığını sorduğumuzda, “Bu husus, tamamen Belediye’nin kararıdır. Toplantılarda da durağın caddeye taştığını dile getirdik. Ancak, sanırım, metro için inşa edilen demiryolunun durumu, binanın yola taşmasını gerektirdi” bilgisini veriyor.

Haberin Devamı

Yol izni isteyene ‘kıyak’ hakkı
Birincisi, demek ki, İstanbul Belediyesi birisinden yol izni istediğinde, karşılığında istenileni veriyor. Böylece, bundan sonra yol izni veya arsa veren herkesin, Belediye’den bir “kıyak” isteme hakkı var. Örneğin, Merkez Bankası da Levent’teki arsasından, Belediye’ye yer vererek, metro durağı yapılmasına olanak sağlamıştı. Ama, Merkez Bankası’na bir şey verilmedi. Şimdi, onların da Belediye’den “kıyak” isteme veya bekleme hakları var.
İkincisi, yolları genişletmekle ve yenilerini yapmakla görevli Belediye’nin yol üstüne inşaat yapma ve bu inşaatla yaya kaldırımını da yok etme hakkı yok. Şehir güzelleştirmekle yükümlü Belediye, nasıl olup da bu inşaata yeşil ışık yakıyor? Üstelik, İTÜ kendi öğrencilerinin de kullanacağı bu durakta, yaya geçidinin kaldırılıp yolun devasa bir beton yığınıyla kaplanmasına nasıl izin veriyor? Buna izin verenler, inşallah Mimari Fakültesi ile alakalı değillerdir.
Üçüncüsü, neden yer altından geçen metro demiryolunun şekline göre, inşaat yapıldığı sorusu. Bütün dünyada metroların demiryolları, çeşitli yerlerden geçerler. Girişler ise, bunlardan bağımsız olarak ayarlanır. Bu “akla aykırı” ve sorumluların da “akla aykırı” olduğunu kabul ettikleri inşaat nasıl sürdürülüyor?
Eminim, Büyükşehir Belediye Başkanımızın durumdan haberi yok. Olsaydı, kendisi de mimar ve şehirci olan Başkan, bu işe bir çözüm bulurdu.
Yoksa, her metro istasyonunu bir rant tesisine çevirme çabası mı var?