Bir şirketin kârı/kârlılığı aşağıdaki formülle belirlenir:
Rekabet güçleri
Mentoro’ya göre, bir firma ile rekabet edebilecek güçler alternatif rakipler ve mevcut rakiplerden oluşur.
Alternatif rakiplerin tehdidi,
* Daha kıymetli değer pozisyonu sunmak,
* Müşteri çıkış engelinin düşük olması, şeklinde olur.
Mevcut rakiplerin tehdidi ise,
* Rakip sayısının çok olması,
* Rakiplerin yaklaşık aynı ciro büyüklüğüne sahip olması (sektör liderinin olmaması),
* Pazarın durağanlığı veya küçülmesi,
* Sektörden çıkış engellerinin yüksek olması,
- Finansal, duygusal, hukuksal, stratejik, vs.
* Ürünlerin veya iş modellerinin yeterince farklı olmaması,
* Ürünlerin dayanıksız olması (kısa ömürlü olması),
* Müşteri çıkış engelleri olmaması,
* Kapasitenin büyük adımlarla artırılma zorunluluğu (kapasite fazlasına sebep olur) gibi nedenlerle ortaya çıkar.
Pazarlık güçleri
Müşterilerin ve/veya tedarikçilerin pazarlık güçleri kârlılığı etkileyecektir. Müşterilerin pazarlık gücü (tamamlayıcılar ve iş ortakları dâhil) şu durumlardan etkilenir:
* Müşterilerin sayıca az olması, firmaların ise sayıca fazla olması.
* Müşterilerin yüksek hacimle satış yapıyor olması (aracılar dâhil).
* Firmaların ürünlerinin ve/veya iş modellerinin farklı olmaması.
* Müşteri gruplarının fiyata duyarlı olması.
- Gelirlerine göre yüksek ücret/maliyet.
- Diğer masraflara kıyasla yüksek maliyet oluşturması.
- Nakit akış problemi oluşturması.
* Satılan ürünün müşteri için önem derecesinin düşük olması.
* Müşteri çıkış engellerinin düşük olması.
* Aracıların son kullanıcıların kararlarını etkileme gücüne sahip olmaları.
* Ara ürün müşterilerinin sektöre girme tehdidinin bulunması.
Tedarikçilerin pazarlık gücü (çalışanlar dâhil) ise şunlardan etkilenir:
* Tedarikçilerin sayıca az, firmaların sayısının fazla olması.
* Tedarik edilenin kısıtlı ve değerli olması.
* Tedarikçilerin yüksek çıkış engeli koymuş olması.
* Tedarik edilen ürünün ve/veya tedarikçinin iş modellerinin farklı olması.
* Tedarikçilerin ürünün alternatifi olmaması.
* Sektörün tedarikçi için önemli olmaması (savaş vermeye değmez görüntüsü).
* Tedarikçilerin sektöre girme tehdidi bulunması.
Sektöre yeni giriş
Sektörünüze giriş kolaylığı da kârlılığınızı etkileyecektir. Bu konuda kârlılığınız aşağıdaki nedenlerle etkilenebilir:
* Ölçek ekonomisi olmaması:
- Sabit masrafların daha fazla ürüne dağıtılmaması.
- Yüksek kapasitede verimli çalışan teknolojiler olmaması.
- Tedarikçiler karşısında pazarlık gücü bulunmaması.
* Müşteri çıkış engellerinin düşük olması.
* Sektöre giriş için yüksek yatırım tutarı gerekmemesi (fiziksel kaynaklar, müşterilere kredi, başlangıç zararları gibi).
* Devlet tarafından sınırlama olmaması (lisans gereksinimi gibi).
* Devlet desteği olması (Ar-Ge, vergi avantajları gibi).
* Sektördeki firmaların kaynaklara avantajlı erişime sahip olmaması (korumalı teknoloji (patent vs.), hammadde, insan, dağıtım kanalları, marka, lokasyon gibi).
* Var olan firmalarca misilleme yapılma tehdidi bulunmaması (sektör firmalarının yüksek tutarda birikmiş parası olmaması gibi).