Yabancı üniversitelerde okutulan ekonomi ve işletme bilgileri arasında, iş âlemiyle bilgilerin bulunabileceği kaynakları inceleyen (business research) bir ders konusu var. Doğal olarak, Türkiye’de bu konu fazla gelişememiş. Aslında, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ilgi alanı dışındaki konularla uğraşacağına bu konuya eğilmesi lazım. Üstelik, gelişmiş ülkelerde “oda üyeliği ve yıllık aidat” yasal olarak zorunlu değilken, bizde bu konuda zorunluluk var. Dolayısıyla, TOBB’da iş âleminin geliştirilmesi için milyarlarca dolar para birikiyor.
İş âlemi hakkındaki bilgilerin genel bölümü aşağıdaki başlıklar altında toplanıyor:
Detaylı endüstri sınıflandırmaları, yapıları.
Her endüstri konusunda detaylı istatistik bilgileri.
Endüstrilerin gelişim tahminleri.
Endüstri ve şirketlerin yıllık bilanço ve rasyoları.
Şirketlerin ilgili endüstriler içindeki yerleri.
Endüstri gruplarına ve şirketlere göre, basında çıkan yazı ve makaleler.
Ülke ve mal ihraç edilen ülkelerin nüfus yapısına ve nüfusun talep durumuna göre, en kazanç sağlayabilecek işi alanlarının sıralanması.
Yukarıdaki gruplamalarla ilgili diğer ülkelerdeki endüstri ve şirketlerin incelenmesi.
Ticaret ve iş konuları hakkındaki tüm yasalar ve düzenlemeler.
İş âlemiyle ilgili mali bilgilerin toplandığı başlıklar şöyle:
Değerlendirme şirketlerinin, şirket raporları.
Sermaye piyasasını düzenleyici otoritenin (SPK) şirket raporları.
Özel sektör tahvil rapor ve incelemeleri.
Şirketler hakkındaki borsa (İMKB) bilgileri.
Diğer ülkelerdeki endüstri ve şirketlerin, bu konulardaki bilgileri.
Ülke şirketlerinin, büyüklük, çalışma konuları, adres ve yöneticileri, dünyadaki ortak ve rakipleri itibariyle sıralanması.
İnsan kaynakları konusunda da ciddi bilgi ve sınıflandırmalar var:
İş âleminde ve çeşitli endüstrilerde kim kimdir.
İnsan kaynakları borsası.
Tüm şirket ve kuruluşların hiyerarşik yapılarını gösteren çizelgeler.
İş arayanlar veya eleman arayanları istedikleri özelliklere göre, yönlendiren ve her gün yenilenen bilgi yönetimi.
İş ve işveren ilişkileri konusundaki düzenlemeler ve mahkeme kararları.
Yukarıdaki konularda diğer ülkelerdeki olanak ve düzenlemeler.
Ürün, pazarlama ve stratejik planlama konusunda da aşağıdaki başlıklar var:
Markalar ve logolar kataloğu.
Diğer tüm ülkelerdeki markalar kataloğu.
Pazar araştırma ve raporları.
Ürün katalogları ve ürünler hakkında basında çıkan yazı ve makaleler.
Firmaların piyasa payları.
Ürün ve firmaların reklamları konusundaki araştırmalar.
Ürün örnekleri katalogları.
Ülke içi ve global yatırım planlama gösterge ve incelemeleri.
“Sorununu söyle; cevabını al” servisi.
Bunlar, yabancı firmalara sağlanan bilgilerin sadece bir bölümü. TOBB’un bu konuya bir an önce eğilmesi gerekiyor.