2014 yılında, dünyada 3.2 milyar insan, yeni bir işe yerleştirildi. İnsanların bazıları iş hayatına yatkınken, bazıları “gerçekçi düşünce stratejileri” uygulayarak iş hayatına uyum sağlarlar.
Ticari kuruluşlarda her ne kadar hiyerarşik sistemler belirlenmiş olsa da, yöneticilerin altlarında çalışan kişileri yönlendirmeleri, eğitim gerektirir. Gelişen teknolojiye rağmen, organizasyonlarda insan unsuru ve kişilerin hüner ve bilgileri başarıda temel rol oynar. Yönetim, üretim, pazarlama ve pazarlık tekniklerinin öğrenilmesi; tecrübe, eğitim ve zaman ister.
İnsan Kaynakları’nın (İK) iyi yönetilmesi, hem karar alınmasında hem de hedeflere ulaşılmasında temel rol oynar. Bu yöntemin başarısı aşağıdaki başlıklarda belirtilen çalışmaların başarısına bağlıdır.
Seçme ve yerleştirme,
Yükselme ve kabiliyet seviyesinin değerleme ve planlanması,
İş yapma ve verimlilik yönetimi,
Ödüller ve ek menfaatler,
Çalışanların, organizasyon içinde en uygun yerlere atanması.
Kurum kültürü...
Bir işyerinin yerleşmiş prensipleri ve iş yapış biçimi, o şirketin değerlerini ve kültür yapısını oluşturur. “Organizasyon şeması”, kuruluşun yazılı raporlama ve hiyerarşi yapısını belirleyerek; iş yapış biçimini açıklar. İK Birimi, yukarıdaki konulara ek olarak, çalışanların hayat standartları ve hedeflere olan katkılarını belirlemekle de görevlidir.
Bir ticari kuruluşun ilk çalışanını seçmesinden, seçilen kişilerin ayrılmasına kadar geçen dönemde, çalışanların kuruluşla olan ilişkisini, kuruluşun en önemli birimi olan, İK Birimi yönetir. Henry Ford, “Fabrikalarımın hepsine el koyup, bütün binalarımı yaksanız bile; çalışanlarımı bana verirseniz, her şeyi baştan yaratırım” demiştir.
Ancak, İK yönetimi yapılırken, uygulanması zorunlu olan yasal kurallar ve mevzuat vardır. Bunların başında, işe alımlarda her türlü ırk, seks, din ayrımı yapılmaması gelir. Çalışanların sigortalanması da ayrı bir zorunluluktur.
Özgeçmişler değerlendirilip, yazılı ve/veya sözlü sınav ve görüşmeler yapıldıktan sonra, çalışanla bir sözleşme imzalanıp; iş yerindeki görevi başlatılır. Kuruluşa yeni katılanlara, çalışma arkadaşları takdim edilir; kuruluşun başarı değerlendirme ve ödüllendirme sistemi anlatılır. Kişi ve birim için hedefler belirlenir; kişilere hem eğitim verilir hem de çalışarak öğrenme olanağı tanınır. Kişileri yükseltme stratejilerini de, İK Birimi belirler.
Çalışanı değerlendirmek
Çalışanların değerlendirilmesi, sürekli devam eden ve zaman içinde ilave ölçütlerin getirilmesi gereken, bir sistemdir. Bu değerlendirmenin, çalışanların fazla itiraz etmeyeceği ve mümkün olduğu kadar objektif prensiplerle yapılması, gerekir. Değerleme “kazan-kazan” prensibine uygun yapılmalı; hem kuruluş hem de kişi, alınan kararlardan fayda sağlamalıdır.
Sadece, kişilere verilen hedeflerin karşılanıp karşılanmadığa bakılması; yeterli değildir. Kişinin işle olan ilişkisinin sürekli tartışılması, gereğinde kişiye önderlik edilmesi ve yardım verilmesi gereklidir.
Yöneticisinin, arkadaşlarının, müşterilerinin kişi hakkındaki düşüncelerine; kişinin kendi görüşü de eklenerek, değerlendirme yapılır. Başarılı olanlara, başarı derecelerine göre, yükselme olanağı ve/veya ücret artışı sağlanır.