“Post” ailesinin bir ortak kitabı, “The Etiquette Advantage in Business (İş Hayatında Adap)”. Birkaç hafta önce piyasaya çıkan kitap, profesyonel hayatta başarılı olmak için, kişinin hangi hünerlere sahip olması gerektiğini anlatıyor.
Kitapta, her zaman ahlak kuralları içinde davranmak, düzgün giyinmek, iş arkadaşlarıyla iyi geçinmek, küçüğüne - büyüğüne - karşı cinse ve ırka karşı nasıl davranacağını bilmekten; müşterilere verilecek hediyenin seçimine, iş yemeği düzenine, telefonda ve bilgisayarda konuşma adabına, iş yazıları kaleme almaya, iş seyahatlerine, pazarlık tekniklerine kadar, iş hayatında karşılaşılacak her türlü ilişki mercek altına alınıyor.
Dikkat edilecek prensipler
Bir iş görüşmesi sırasında telefonunuz çalmamalıdır.
Düşünmeden, rasgele konuşmamalısınız.
Samimi ve içtenlikle davranmalısınız.
“Teşekkür ederim”, “Lütfen”, “Özür dilerim”, “Bir şey değil”, “Günaydın”, “Müsaadenizle” sözcüklerini yerinde ama sık sık kullanmalısınız.
Kapıyı sizden sonra gelen için tutmalı; size kapı tutulduğunda teşekkür etmelisiniz.
Bir hareketinizin veya sözünüzün karşınızdaki tarafından nasıl anlaşılacağını düşünmelisiniz.
Toplu çalışma sırasında kaytarmak, işi başkasına yıkmak; hasta olmadığı halde rapor almak gibi davranışlar, iş hayatında iyi karşılanmaz.
Şirket ve kamu düzeni kurallarını çiğnemek, kendi hakkında yanlış bilgi vermek affedilmez hatalardır.
Şirket, arkadaş, müşteri mallarını aşırmak; uygun olmayan hediye kabul etmek, rüşvet sayılır.
Üstlerini dinlememek ve emirlere riayet etmemek, dışlanmanıza; hatta sonunda, işinizi kaybetmenize neden olabilecektir.
Yerine getiremeyeceğiniz bir konuda, söz vermemelisiniz.
Kuralların arkasından dolanmaya çalışmak, fiyatları manipüle etmek, ancak müşteri kaçıracaktır.
Her zaman hazırlıklı olun
Giyiminiz, işyerinin isteği ve gereğine uygun olmalıdır. Şirketinizi, giyim tarzınızla temsil edebilmelisiniz. Mutlaka, temiz giyinmelisiniz.
Üstlerinizle görüşürken, her zaman bir not defteri ve kalemle karşılarına çıkmalı; görüşülecek konuda hazırlıklı olmalısınız.
Dinlemeyi bilmeli; karşınızdakinin sözünü kesmemelisiniz.
n Görüş bildirirken, karşınızdakinin görüşünü de sormalı; görüşmeyi kendi görüşünüze göre yönlendirmemelisiniz. Hele, “Haksızsın” diyerek, görüşmeyi bitirmemelisiniz.
Görüşmelerde kişilerden en az 50 cm uzaklıkta durmalı; göz kontağında bulunmaktan kaçınmamalısınız.
Şaka yaparken veya fıkra anlatırken karşınızdakini kırmamaya özen göstermelisiniz.
Keskin parfümünüz ve koku saçan öğle yemeğiniz, sürekli sakız çiğnemeniz başkalarının sizden kaçmasına neden olabilir.
Başkalarının yanında bağırıp çağırarak, kişileri küçük düşürmeyiniz. Sakin olunuz; yüksek sesle konuşmayınız.
Olayları şahsileştirmeyiniz.
Kesinlikle dedikodu yapmayınız. Şikâyetçi olmayınız.
Çalıştığınız yeri ve kullandığınız gereçleri her zaman temiz tutunuz.
Mümkün olduğunca patronunuzdan erken gelip, ondan geç çıkınız.
Toplum içinde, patronunuzun kararlarını onaylayınız; gerekirse belli etmeden hatasının üzerini örtünüz.
Patronunuz, arkadaşınız değildir. İnternet sosyal arkadaşlık sitelerinde onunla yazışmayınız.
Özel sorunlarınızı, patronunuzla konuşmayınız.
Yükselmek istiyorsanız, daha çok para ve sorumluluk istiyorsunuz demektir. Bu da iş değiştirmeyi gerektirebilir. Böyle bir durumda, kesinlikle eski arkadaşlarınız ve patronunuzla aranızı bozmayınız.