Merkez Bankası, yeni “Türk Lirası” banknotları görücüye çıkardı. Merkez Bankamız tarihinde ilk kez, bu kadar çok sayıda banknot, ön ve arka resimleri dahil, tamamen değişiyor. Hem Emisyon Genel Müdürlüğü, hem de Banknot Matbaası iyi çalışma yapmış. Tanıtım da mükemmel oldu.
Öte yandan, bağımsız Merkez Bankası’nın tanıtım törenine Başbakan ve bakanların katılması geleneklerde yok. Başbakanlar zaman zaman bankayı ziyaret ederler ama bu denli geniş katılımlı bir ziyaret ilk kez gerçekleşiyor. Bunun nedeni de paranın arka yüzlerinde kullanılan resimlerin, Başbakan’ı memnun edecek biçimde seçilmiş olması.
Başbakan, banknot örneklerinden istemiş; verilmemiş. Merak etmeyin, verilecek. Geleneksel olarak, 001 numaralı banknotlar Başkan’da kalır. 002 numaralı banknotlar Cumhurbaşkanı’na ve 003 numaralılar da Başbakan’a gönderilir. 001 numaralılar Başbakan’a gönderilirse, büyük jest yapılmış olur. Bunların koleksiyon değerleri de iyidir.
Bir yüzünde Atatürk portresi bulunan Türk banknotlarında, Atatürk’le yarışmaması için şimdiye kadar genellikle, başka bir “portre” kullanılmadı. Yeni “Türk Lirası” banknotların arka yüzlerinde kullanılan portrelerden, sadece Yunus Emre ve Itri’yi tanıyorum. Ben duymamış olsam da inceleyenler, diğer portrelerin de önemli kişilere ait olduğunu söylüyorlar. Ancak, bu kişiliklerin, Türkiye Cumhuriyeti banknotlarında yer alacak kadar, Türkiye Cumhuriyeti’ne mal olmuş kişiler olduğunu sanmıyorum.
Başkan, sorulardan kaçmak için, “Banknotların arkasındaki portreleri, Banka Meclisi seçti” dedi. Banka Meclisi’nin kendisine gelen öneriler arasından seçim yapabildiğini unutuyor. Banknotların arka yüzleri için, Banka Meclisi’ne nelerin önerildiği ve hangi üyelerin karşı oy kullandıkları da açıklanmalı.
Emniyet özellikleri mükemmel
Merkez Bankası, Türk banknotlarını tamamen değiştirmek zorundaydı. Çünkü, 2000 yılından sonra piyasaya çıkarılan banknotlar, amatör, hatalı ve emniyetsizdi. Sıkılmadan da piyasaya çıkarılmıştı. Şimdiki Türk banknotları, emniyet özellikleri bakımından dünyadaki en mükemmel banknotlardan biri olmuş. “Holografik şerit folyo” bir harika. “renk değiştiren şerit” ve “renklendirilmiş kâğıt” kullanımı da çok akıllıca olmuş. Atatürk portresi içinde, ultraviyole ışık altında görülebilen “TL” yazısı ve “kupür değeri” de çok profesyonelce yerleştirilmiş.
Teknik özellikler ve desenler konusunda, Merkez Bankası’nı tebrik etmekten başka seçeneğimiz yok.