“Türkiye’nin rolü BP’nin global hedefleri çerçevesinde çok önemli” diyen Tümkan Işıltan; “Ülkemizin bize sunduğu enerji alanındaki çeşitlilik şirketimizin yeni stratejisiyle çok uyumlu” dedi
Dünyanın hiç de alışık olmadığı Kovid-19 krizi farklı sektörlerde farklı değişimlere yol açıyor. Hijyen, sağlık, teknoloji, çevreci bir dünya ve değişen müşteri isteklerine hızlı adaptasyon şirketler için artık kritik önemde.
Enerji sektörünün büyük oyuncularından BP Türkiye’nin Ülke Başkanı Tümkan Işıltan ile sohbetimizde başta bu dönüşüm olmak üzere, şirketin Türkiye pazarına bakışı ve hedefleri öne çıktı. Yeni nesil istasyonların hayatımıza neler katacağı ile ilgili önemli noktalara da işaret edildi.
Pandemi gölgesinde bir dönemden geçiyoruz. Sohbete güncelle değil gelecek ile başlamak istiyorum. BP uzun süredir enerji sektörü ile ilgili görünüm raporuna imza atıyor? Gelecekte bizi nasıl bir dünya bekliyor?
Şirket olarak her sene bu raporu yayınlıyoruz ve enerji sektörüyle ilgili önümüzdeki 30 yılı öngörmek istiyoruz. Amaç değişik senaryolara bakarak gelecekte bizi bekleyen enerji dönüşümünün derinliğini anlayabilmek. Buna göre de yeni ve doğru stratejileri oluşturmak. Rapor oldukça kapsamlı ancak özetleyerek ana odak noktasına bakılacak olursa; üç farklı senaryo üzerinde duruluyor. Bu senaryolar “hızlı”, “sıfır emisyon” ve “mevcut durumun korunması” olarak adlandırılabilir. Devlet politikaları ile toplumların tercihleri buradaki dikkat çekici nokta. Hızlı senaryoda devlet politikaları nedeniyle karbon fiyatları artarken 2050’de enerji emisyonlarının yüzde 70 azalacağı öngörülüyor. Oysa 0 emisyonda bu politikalara ek olarak toplumların tercihleri de işin içine girince bu emisyon azalması çok daha ciddi boyutlara, yüzde 95’e geliyor. Üçüncü durum senaryosunda bugün mevcut trendler sürerse o zaman da bu emisyonların sadece yüzde 10 düşmesi mümkün görünüyor.
Peki hangi senaryo gerçekleşecek?
Üç senayonun da birebir olmasını beklemiyorum. Ama üçü de dönüşümün ne derece derin olacağını bize gösteriyor. Mevcut durum senaryosunun devamında dünyanın iklim sorununa çözüm bulması daha zor görünüyor. Yani çözüm için bugünden farklı bir şeyler yapmak lazım. Burada da ortak özellikler öne çıkıyor. Bunlar ise fosil yakıtların toplam içindeki payının azalışı ve yenilenebilir enerjinin büyük sıçrama yaşayacak olması.
2020 yılında bir sürpriz vardı; Kovid-19... Pandemiyi rapora nasıl eklediniz?
Her üç senaryoda da pandemiden kaynaklı kayıpların tamamen geri kazanılamayacağı aşikar. Dünya ekonomik aktivitesinin 2050 yılı itibarıyla yüzde 3.5 civarında kalıcı bir azalmaya maruz kalacağı, bu üç senaryoda da öngörüldü. Burada önemli olan etkinin ülkeler arasında homojen dağılmayacağı. Büyümekte olan ülkelerin etkiyi daha fazla hissedeceği yönünde eklemeler yapıldı.
Türkiye’ye dönecek olursak... Türkiye için enerji başlığı oldukça kritik ve önemli bir sektöre işaret ediyor. BP bu işin neresinde yer alıyor?
Biz global bir şirketiz ama bulunduğumuz ülkelerde lokal olmaya önem veriyoruz. İşlerin eskisi gibi gitmeyeceği ortada. Bu yüzden biz de dünyada büyük bir değişimin içindeyiz. Müşterilere çözüm sunmaya odaklanmış entegre bir enerji şirketine dönüşüyoruz. Diyoruz ki, 2050 yılı ya da daha erken bir tarihte 0 emisyonlu bir şirket olacağız. Karbonlu faaliyetler devam edecek ancak biz daha düşük emisyon nasıl olur, diye bakıyoruz. Yenilenebilir enerji alanlarında yeni projeler olacak. Türkiye’nin rolü BP’nin global hedefleri çerçevesinde çok önemli. Ülkemizin enerji alanındaki çeşitliliği BP’nin yeni stratejisiyle çok uyumlu. 109 yıldır Türkiye’deyiz. Birçok projeye imza atacağız. Dünyadaki enerji dönüşümüne Türkiye’nin adapte olması için elimizden geleni yapacağız. Biz “müşteri, müşteri, müşteri” diyoruz. Müşterinin memnuniyetini sağlayamayan hiçbir stratejinin başarılı olacağına inanmıyorum.
Pandemi ile mücadele ediyoruz. Şirket olarak bu süreci nasıl yönettiniz. 2021 yılı için hedefleriniz, planlarınız neler?
Yaşadığımız dünyaya bakıldığında bu salgın bizlerin hiç yaşamadığımız bir süreç olarak beliriyor. Düşünün petrol fiyatlarının sıfırın altına düştüğü günler oldu. Bu tip zamanlarda adaptasyon hızı çok önemli. Biz de BP olarak hemen iş yapma şekillerimizi değiştirdik. Birinci önceliğimiz emniyet ve sağlık oldu. Uzaktan çalışmayı başlattık. Sonuçlarına baktığımda şunu görüyorum; Başarılı olacağımızı biliyordum ama bu kadar başarılı olacağımızı düşünememiştim. Müşterilerimiz çok önemli, bu sebeple istasyonlarımızda gerekli tüm önlemler alındı. Görüyoruz ki bu dönem müşterinin isteklerinde kalıcı değişikliklere yol açacak. Buna çok önem veriyoruz. Kovid hayatımızda olmaya devam edecek. İyi haber aşılanma sürecinin iyi gitmesi ve salgında hızın kesilmesi. Sonrasında bu hız kesilmesinin kalıcı olacağını düşünüyoruz. Biz yatırımlarımıza planlandığı gibi devam etmeyi planlıyoruz.
İstasyonda ‘enerjiniz’ tazelenecek
Müşterinizle buluştuğunuz istasyonlarda sadece akaryakıt değil birçok konsept üzerinde çalışıldığını görüyoruz. Bizi bekleyen yeni dünya nelere karşılık geliyor?
Geçmişte istasyonlara gidildiğinde ‘bir an önce yakıtı alalım hızlıca uzaklaşalım, tuvaletleri mümkünse kullanmayalım’ denilirdi. Günümüzde ise sadece yakıt alınan yer olmaktan çıktı. Mobilite çözümleri daha paylaşımcı olacak, bu da aracın bir, iki kişiden fazla kişiyle yolculuk etmesi demek. Ayrıca gelecekte elektrikli araçlar artacak bu da şarj istasyonlarının önünü açacak. Şarj sürecinde istasyonda geçirilen süre artacak. Bu yüzden hijyen, temizlik olmazsa olmaz demek. İyi kalitede kahve, kaliteli yiyecek, wi-fi, kitap, müzik, oyun içerikleri de yerini alacak. Akaryakıt istasyonları çok daha konforlu bir mola yeri olacak, bu kesin. Yakıtı aracınız için alırken enerjinizi tazeleyeceğiniz yerler olacak. Bütün istasyonlarımızı buna göre düzenliyoruz. BP Express’te 2.5 senede bu alanda 5.5 milyon işlem yaptık. Şu anda 50’ye yakın noktada 2020’de 300 binden fazla organik kahve satışı yaptık. Bu alandaki yatırımlarımız devam edecek. Türkiye’de toplam istasyon sayısında 770’e yaklaştığımızı hatırlatmalıyım.
‘Pazar payı ve kârlılık yükselecek’
Pazardaki rekabette yeni yatırımlarının ve dönüşüm sizi nasıl farklılaştırıyor, hedefleriniz neler?
Müşterilere çözüm sunmaya odaklanmış entegre bir enerji şirketi olma hedefi doğrultusunda hızla ilerliyoruz. Bu ne demek? Marketiyle, akaryakıtıyla entegre bir yapı. Dünya çapındaki ürün ve servislerimizi müşterilere ulaştırıyoruz. Lokal dokunuşlar da önemli. Taze ve nitelikle kahve ve yiyecek servisimiz günün her saatinde var. Bir de örneğin bazlama ürünümüz var. Biz sadece klasik sandviçleri sunmakla kalmıyoruz yerel tatlardan da nüanslar vermek istiyoruz. Ek olarak dijitalleşmede ve market, tuvaletlerdeki iç tasarımda da yatırımlarımız sürüyor. Müşteri deneyimini en üst noktaya taşımak hedefimiz. Bunları yaparak satışlarımızı ve karlılığımız artırmayı hedefliyoruz. Benim yapmak istediğim hem pazar payını, hem karlılığı yani ikisini birden artırmak.