Şükrü Andaç

Şükrü Andaç

sukru.andac@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

ROSTOV

Son birkaç yılı bir yanda Batılı ülkelerin uyguladığı yaptırımlar diğer tarafta Türkiye ile ardı ardına yaşanan gerginliklerle geçiren Rusya, ev sahipliği yapacağı 2018 Dünya Kupası’nın da etkisiyle yatırımda frene basmadı. Havalimanı, yol, otel ve altyapı yatırımlarını sürdüren Rusya, Türklere emanet ettiği stratejik önemi bulunan Rostov havalimanı projesinde de son aşamaya geldi.

‘Rusya’daki en havalı  projede ‘Türk’ imzası

Grup maçlarına ve çeyrek finale ev sahipliği yapacak Rostov’daki havalimanının önemli bir özelliği var. Rus General Platov’un adını taşıyacak havalimanı, 1991’de Sovyetler Birliği’nin dağılmasından sonra Rusya’da “sıfırdan” kurulan ilk havalimanı olacak. Rusya son 26 yılda havalimanlarında yenileme ve genişleme yatırımı yaptı ancak ilk kez mevcut bir havalimanını kapatarak, şehirdeki başka alanda tamamıyla yeni bir projeyi hayata geçirmiş olacak.on birkaç yılı bir yanda Batılı ülkelerin uyguladığı yaptırımlar diğer tarafta Türkiye ile ardı ardına yaşanan gerginliklerle geçiren Rusya, ev sahipliği yapacağı 2018 Dünya Kupası’nın da etkisiyle yatırımda frene basmadı. Havalimanı, yol, otel ve altyapı yatırımlarını sürdüren Rusya, Türklere emanet ettiği stratejik önemi bulunan Rostov havalimanı projesinde de son aşamaya geldi.

Haberin Devamı

Putin ile Erdoğan

Başta Putin olmak üzere devlet kurumlarının en ince detaylarına kadar takip ettiği projenin ülkedeki diğer yeni havalimanlarına örnek olması bekleniyor. Rusya, Rostov’da iki Türk grubun (Limak-Marashstroy) üstlendiği projeyi 9 Aralık’ta Putin’in katılacağı, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın da davetli olduğu bir törenle açmayı planlıyor.

‘Marash’ etkisi

Geçen hafta Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir’le birlikte çıktığımız Rostov seyahatinde, bizleri şantiyede grubun Rusya’daki ortakları Selçuk Karaca ve Ertan Ökkeş Ertem karşıladı. 90’lı yıllardan bu yana Rusya’da iş yapan Enka geçmişli Ertan Ertem, “Şirketimizin adı Marashstroy. İki yıl önce Limak’la, Rusya’da ilk üstlendiği proje olan “International Airport Platov Rostov on Don” işinde ortak olduk” dedi. “Marashstroy’un Rusya tecrübesi vardı. Bizim yoktu. Düşündük taşındık projeyi birlikte üstlendik” diyen Özdemir, Ertem’in Kahramanmaraşlı olduğunu vurgularken, “Marash” isminin buradan geldiğini hatırlattı.

Haberin Devamı

10 milyon yolcu kapasitesi

Limak Yatırım’ın Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Serdar Bacaksız, “222 milyon dolarlık havalimanında terminal binası 51 bin metrekare ama ek binalarla birlikte 86 bin metrekarelik kapalı alan söz konusu” diye konuştu.

Limak Yatırım Havalimanları Direktörü Haldun Fırat Köktürk ise, “Bizim işimiz ağustos ayı sonunda bitiyor. Havalimanını Renova Group’a (Viktor Vekselberg’e ait) teslim edeceğiz” dedi.

Nihat Özdemir, havalimanının yıllık 5 milyon yolcu kapasiteli planlandığını belirterek, “Bence 10 milyonu bulur” öngörüsünde bulundu. Serdar Bacaksız ise “Nihat Bey, 10 milyon yolcuya kapasite yetmeyebilir” diye konuştu. Özdemir, ısrar ederek, “Türkiye, kapasite örneğini Sabiha Gökçen Havalimanı’nda yaşadı. Burası 10 milyon yolcuyu kaldırır” dedi.

Haberin Devamı

‘Rusya’daki en havalı  projede ‘Türk’ imzası

‘Almanlar yenildi biz yenilmeyiz’

Rusya Devlet Başkanı Putin’in Volgograd’ın da (Stalingrad) 2018 Dünya Kupası kapsamına alınmasını isteyerek “Şehre bir stad yapalım, havalimanını büyütün” dediğini hatırlatan Nihat Özdemir, Rusya’daki ikinci işlerinin böyle ortaya çıktığını belirterek, “9 bin metrekarelik uluslararası terminal projesini üstlendik. 28 milyon dolarlık işi Nisan 2018’de teslim edeceğiz” dedi. Özdemir ayrıca, “Alman ordusu buranın kışına yenildi, biz yenilmeyeceğiz” diyerek projedeki iddialarına dikkat çekti.

Rusya’da büyüyeceklerini anlatan Özdemir, Ufa’da üstlendikleri otoyol projesini şöyle anlattı: “570 milyon dolarlık 12.5 kilometre uzunluğundaki yol Aralık 2021’de tamamlanacak.” Şu an Rusya’da aldıkları üç projenin parasal büyüklüğüne değinen Özdemir, “Rusya’da 820 milyon dolarlık iş yapıyoruz” diye konuştu.

“Eğer otoyol dümdüz bir arazide yapılıyorsa, kilometresi 4 milyon dolara mal olur” diyen Özdemir, şu noktaya dikkat çekti: “Araya tünel ve viyadükler girerse kilometresi 15-20 milyon doları bulur. Ufa’daki otoyolun kilometre bedeli 45.6 milyon dolar. Nedeni, 1249 metrelik tünel, 1.5 kilometrelik viyadük. Otoyolun arazi şartları da kolay değil.”

Rusya cephesine, Türkiye Futbol Federasyonu Başkan Yardımcılığı şapkasıyla bakan Nihat Özdemir, “İnşallah Milli Takımımız özlediğimiz performansı gösterip, 2018 Dünya Kupası’na katılmaya hak kazanır, Rostov’a, Volgograd’a, St. Petersburg’a, Moskova’ya maç seyretmeye geliriz” dedi.

Milyonluk Dog House

Limak-Marashstroy’un Rostov’daki havalimanı şantiyesinde “Dog House” (Köpek Evi) adlı bir binanın inşası da üstlenildi. Bu konuda Nihat Özdemir, şu bilgiyi paylaştı: “Adı “Köpek Evi” ama aslında “Köpek Eğitim Merkezi” . Buradaki Köpek Eğitim Merkezi 1.5 milyon dolara mal oldu. Havalimanlarında güvenlik, uyuşturucu arama köpeklerinin önemli işlevi var. Öyle köpekler var ki, fiyatı 2 milyon lirayı buluyor.”

Uçak krizinin mühendis etkisi

Rusya ile yaşanan uçak krizi nedeniyle Rostov inşaatında çalışan Türk personel sayısının 300’lerde kaldığını belirten Serdar Bacaksız, “Projede 1700 kişi çalıştı. Normalde Türk personel sayısı 600’ü aşabilirdi” dedi. Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, o günlerde Rostov’a “turist” olarak seyahat ettiklerini vurgularken, “Pasaport kontrolü sırasında sorulduğunda, “Turist olarak geldim. Havalimanını arkadaşlarım yapıyor, onları ziyarete geldim” diyordum. Projeyi üstlendiğimizden beri ve uçak krizi sırasında Rostov yerel yönetimi bize çok yardımcı oldu” ifadesini kullandı. Özdemir, Rostov Valisi ve Rus yetkililerin, yerel çalışan ve yerli malzeme kullanım arzularından dolayı projeden oldukça memnun olduklanının da altını çizdi.