İspanya ve İrlanda’da çimentoda toplam büyüklüğü 500 milyon euro’yu aşan iki alıma imza atan Sabancı Grubu, bu alanda daha büyük montanlı alımlara kapıyı araladı. Hedef dünya devi olmak.
Türkiye’de çimento sektörünün önemli oyuncularından Sabancı grubu, bu alandaki etkinliğini yurt dışında sürdürmek adına ABD, İspanya (Buñol) ve İrlanda’da (Mannok) yaptığı hamleleri bir ileri boyuta taşımayı hedefliyor. Şirketin İspanya ve İrlanda’da yaptığı alımların büyüklüğü 500 milyon euro’yu buluyor. İçerisinde Çimsa, Akçansa ve Kordsa’nın yer aldığı Malzeme Teknolojileri Grubu önümüzdeki dönemde daha da büyüyerek, değeri artırmaya oynayacak. Çimentoda ihracat odaklı büyüme yerine, yurt dışında yaptığı alımlarla yerinde ve bölgesinde büyüme stratejisi izleyecek grup, önümüzdeki beş yılda atacağı adımlarla dünyanın önemli oyuncularından biri olacak.
100 yılın altyapısı
Buñol tesisinde düzenlenen toplantıda konuşan Sabancı Holding Malzeme Teknolojileri Grup Başkanı Burak Orhun, sürdürülebilirlik ve dönüşüm adına yatırımlara yön verdiklerini söyledi.
Sabancı’nın motivasyonun küresel ölçekte bu dönüşüme yön vermek olduğunu hatırlatan Orhun, “Kordsa’nın da gruba dahil olmasıyla, artık ileri malzeme konusunda çok daha odaklı ilerleyen, bu alanda oyun kuruculuğa soyunan bir yapıdayız. Biz aslında sadece önümüzdeki 3-5 yılın planlamasını yapmıyoruz. Hem malzeme hem de üretim teknolojilerindeki yıkıcı inovasyonlarla gelecek 50-100 yılın altyapısını hazırlıyoruz” diye konuştu.
Büyük montanlı alımlar
Bugün ileri malzeme pazarının dünyada 65 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaştığını söyleyen Orhun, pazarın önümüzdeki 5 yılda 100 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşmasını öngörüyor.
“Malzeme Teknolojileri Grubu olarak bugün ciromuzun içerinde ileri malzemenin payı yaklaşık yüzde 10. Bunu 5 yılda yüzde 30-40’lara çıkarmayı istiyoruz” ifadesini kullanan Orhun “Bunu yapabilmek, portföyümüzü bu yönde dönüştürebilmek için satın almalar yapmamız gerekiyor. Bu satın almalar da büyük montanlı olacaktır. Bu satın almalar için öncelikli pazarlarımız Kıta Amerikası ve Avrupa. Bugün Malzeme Teknolojileri Grubu’nun Sabancı net aktif değeri içerisindeki payı yaklaşık yüzde 15 seviyesinde. Bu satın almaların yanı sıra şirketlerimizin atacağı diğer büyüme adımlarıyla birlikte, hedefimiz bu payı 5 yılda yüzde 20’lere çıkarmak” dedi.
DÖVİZ GELİRİ ARTACAK
Çimsa CEO’su Umut Zenar, “Çimsa bugün 6 kıtadaki 70’e yakın ülkeye, katma değerli yapı malzemeleri çözümleri sunan küresel bir marka. Beyaz çimentoda dünyanın en büyük ikinci üreticisiyiz. Ürün portföyümüzün griden yeşile geçmesinde bir köprü görevi gören kalsiyum alüminat çimentoda (CAC), Mersin’deki ilave yatırımımızın katkısıyla dünyanın en büyük üçüncü oyuncusukonumuna geldik. Hedefimiz burada ikinci sıraya yükselmek. ABD’de yüzde 20 pazar payımız var. İspanya’da ise pazar lideriyiz. 2023 sonu itibarıyla toplam gelirlerimiz içerisinde döviz gelirlerinin payı yaklaşık yüzde 60 seviyesinde. Mannok satın almamızla birlikte, bu oranı yüzde 70’in üzerine taşımış olduk” dedi.
STARTUP’LAR BÜYÜYECEK
“Malzeme Teknolojileri Grubu olarak bugüne kadar 4 startup’a doğrudan yatırım yaptık. Fon üzerinden hikayesine dahil olduğumuz 13 startup’ımız daha var” diyen Burak Orhun şunları söyledi: “Bu startup’lar hem birlikte çalışıyoruz hem de onları kendi ekosistemimize dahil etmeye çalışıyoruz. Örneğin maden atıklarından yalıtım malzemesi üzerine yoğunlaşan İsviçre merkezli bir startup yatırımımız var. Bunun üretimini Buñol fabrikamızın yanına kurma aşamasındayız. İspanya’da madenimiz var, çimento fabrikamız var. Burada maden atığı, mineral atığı çıkıyor. Biz bunu yalıtım malzemesi yapabiliriz. Buna kafa yoruyoruz şu anda.”