İtalya’da geçmişte halkın Türklerden korkusunu ifade etmek için kullandığı, günümüzde bir şaka haline gelen “Anneciğim Türkler geliyor” söylemi, “Damat” markasıyla yerini bulma noktasında!
Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek ile (o dönemin Maliye Bakanı) 2012’nin sonunda Ankara’da yaptığımız söyleşi sonrası Milliyet’in manşetinde “Modada İtalya’yı, turizmde Fransa’yı yerinden edeceğiz” sözleri yer almıştı. Aradan 5 yıl geçti... Birçok Türk markası yurtdışı atağına kalktı. Avrupa, Ortadoğu, Afrika hatta uzak coğrafyalarda markasına yer aradı.
Kendi ifadesiyle bu süreçte yurtdışında “sabırlı” adımlarla ilerleyen Orka Holding’in (Damat) Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, şimdilerde “Dünyada artık bizi kimse tutamaz” diyecek kadar iddialı.
Güney Kıbrıs hamlesi
Bir grup ekonomi gazetecisiyle Orka’nın İstanbul Çağlayan’daki merkezinde öğle yemeğinde bir araya geldiğimiz Süleyman Orakçıoğlu, Damat ve yurtdışı denildiğinde heyecanını gizleyemiyor:
“Dünya modasının kalbinin attığı İtalya’da çok güçlü durumdayız. İlk 2 yılımızda 9 kentte mağaza açtık. 2017’de başta Roma olmak üzere marka kentlere de girerek mağaza sayımızı 18’e çıkardık. Yurtdışı ciromuzun yüzde 10’u tek başına İtalya’dan geliyor. Almanya’da da büyüyoruz. Yılsonu 12 mağazaya ulaşırız. Madrid’de Flagship mağaza açtık. Romanya’da lideriz, 14 mağazaya çıkıyoruz. Planlarımız Avrupa ile sınırlı değil. Arjantin, Şili, Meksika, Peru gibi pazarlara açıldık. Fildişi’nde bir mağaza, Rusya’daki 24’üncü mağaza, Pakistan Lahor’da mağazalarımızı açtık. İran’daki 8’inci mağazamız Kish Adası’nda. Ayrıca Avustralya’da da 2. mağazamızı açacağız.”
Yurtdışında adeta sınır tanımadıklarını anlatan Orakçıoğlu, “En büyük gerginliklerin olduğu dönemde Kuzey Irak ve Irak, her ikisiyle de aynı masadaydık. Ermenistan’da iki mağazamız var, Azerbaycan’da 6. Filistin’de çok güçlüyüz, İsrail’de de iş yapıyoruz hatta İsrail senfoni orkestrasını biz giydirdik. KKTC’de iş yapıyoruz, bakarsınız Güney Kıbrıs Rum Kesimi’nde de yer açarız. Teklif de var, proje de” şeklinde konuştu.
Orakçıoğlu, şöyle devam etti: “Ulaşılabilir lüks sunuyoruz ve üç markamız var. Tween, D’S Damat ve Premium Damat. Aynı anda 4 mevsimi yaşayan bir markayız. Dünyada en çok konuşulan beş markadan biri olmak istiyoruz.”
Ciro: 130 milyon $
Damat’ın global yolculuğunu anlatan Orakçıoğlu, “Her pazarda liderlik veya ilk üçü hedefliyoruz” dedi ve geçen yıl 60’ı yurtdışında, 10’u Türkiye’de olmak üzere 70 mağaza açarak yılı 370 mağaza ile (210’u Türkiye’de, 160’ı yurtdışında) kapattıklarını söyledi.
“2017’de 400 kişilik yeni istihdam sağladık. İhracatımızı yüzde 70 artırdık” diyen Orakçıoğlu, “Ciromuz 130 milyon dolara çıktı. Yurtdışı ciromuz 35 milyon dolar. Yurtdışında hızlı büyüyeceğiz. İç ve dış pazarı eşitleyeceğiz. 2020’de 125 milyon dolar iç, 125 milyon dış satışla, 250 milyon dolar ciro hedefimiz var. Bu bizim için hayal değil. Hatta bu hedefi 2019 sonunda yakalarız” ifadelerini kullandı.
Grubun 2018 hedefi 750 milyon TL ciro. Çalışan sayısını da 500 kişi artırıp 3.400’e yükseltmek. Mağaza sayısını 450’ye çıkarmak. Orakçıoğlu, “2023’te içeride 500, yurtdışında 1.000adet, toplam 1.500 mağazayı hedefliyoruz. 2023 ciro planımız ise 3.5 milyar TL” diye konuştu.
Türk-Alman diplomasisi
‘A Milli Takım’ bize emanet...
Türkiye’nin 70 ilinde mağazalarının olduğunu hatırlatan Süleyman Orakçıoğlu, “2018’da lokasyon değişiklikleri olacak. Kiralarda düşüş var ama hala bu fiyatlara yansımadı. Özellikle yabancı yatırımcıların kontrolündeki AVM’lerde düşüş yansımış değil. Cadde mağazalarında ise düşüş gerçekleşti.”
2017’de Türkiye A Milli Futbol Takımları resmi moda tedarikçisi olduklarını ifade eden Orakçıoğlu, “Bizim için son derece gurur duyduğumuz bir sorumluluk. Önümüzdeki 5 yıl boyunca Milli Takım futbolcularımız ve teknik ekip, Damat markamızın koleksiyonları ile buluşacak” diye konuştu.
Boxer’la ‘stresi’ alıyoruz