Geçen yıl Sosyal Bilimler Sınavı (LYS-4)’na yaklaşık 490 bin aday katıldı. Adayların sınav hakkındaki genel yorumu, sınavın kolay olduğu doğrultusundaydı… Adaylar, mantık sorularının kendilerini biraz zorladığını, ama diğer soruları rahatlıkla yanıtladıklarını belirtti. Şimdi gelin geçen yılın Sosyal Bilimler Sınavı’na yakından bakalım ve çıkan soruları birlikte değerlendirelim…
TARİH: Sürpriz bir soru yoktu, beklediğimiz türden bir sınavla karşılaştık. Sorular, müfredatın genelini kapsıyordu.
Tarih sorularının, 9 ve 10. sınıf Tarih, 11. sınıf T .C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük, Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi, 11. sınıf S. Tarihi müfredatlarını kapsadığı söylenebilir. Bilgi düzeyini yoklamaya yönelik sorularla karşılaştık. Detay bilgi içeren soru sayısı az olmasına rağmen, soruların bilgiyi ölçen nitelikte olduğu söylenebilir. Çalışan ve soru kökünü dikkatli okuyan öğrencilerin yapabileceği nitelikte sorular çoğunluktaydı .
LYS-4’ te yer alan tarih soruları, 9, 10, 11 ve 12. sınıf tarih müfredatına uygun eşit olarak dağıtılmış .
Konu dağılımı bakımından önceki yıllarla uyum lu bir sınav olduğunu gördük .
Bilgiye dayalı sorular çoğunluktaydı .
Müfredat dışı soruyla kaşılaşılmadı .
Düzenli çalışan bir öğrencinin çok zorlanmayacağı türden sorular çoğunluktaydı.. .
COĞRAFYA: Coğrafya soruları, 9-10-11 ve 12. sınıf müfredatını genel anlamda taramış . 9 ve 10. sınıftan 5 soru, 11 ve 12. sınıftan 9 soru çıktı. 3 soru doğrudan bilgi gerektiren sorular, diğerleri ise bilginin yorumlanması ile ilgili sorulardı. Sorular net ve anlaşılır bir dille hazırlanmış . Sınavın zorluk derecesinin gecen yıla göre daha düşük olduğu gözlendi. Öğrenciler soruları rahat çözdüklerini, çeldirici yönü kuvvetli soruların olmadığını belirtti . Genel itibari ile verilen temel bilgiler kullanılarak yapıla bilecek rahat bir sınavla karşılaştık .
FELSEFE: Sosyoloji, psikoloji ve mantık sorularının müfredatlar doğrultusunda bilgi, kavram ve paragraf soruları olar ak hazırlandığını söyleyebiliriz. İşlem yapma ve bilgiyi kullanmayı gerektiren mantık soruları, öğrencileri bir hayli zorladı. LYS-4’ te yer alan felsefe grubu sorularının, konu dağılımı bakımından önceki yıllarla uyumlu bir sınav olduğu gözlendi. Felsefe Grubu’nda sekiz psikoloji, sekiz sosyoloji, sekiz de mantık sorusu vardı.
Psikoloji sorularının daha çok bilgi ağırlıklı olduğu, sosyoloji sorularının daha çok kavram bilgisinin yorumlanmasını gerektirdiğini; öğrencilerin en çok zorlandığı mantık sorularının ise bilgi ağırlıklı sorulardan oluştuğunu belirtmekte yarar var . Felsefe soruları, geçmiş yılların soruları ile müfredat ve zorluk derecesi açısından benzer nitelik gösterdi. Öğrencilerin, mantık soruları dışında zorlanmadıklarını rahatlıkla söyleyebiliriz.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ: YGS’de sorulan sorulardan daha kolaydı. Genel olarak okuduğunu anlamaya yönelik paragraf ve bilgi sorularına yer verilmiş, dikkatli okuyan öğrencilerin kolaylıkla yapabileceği nitelikte sorular vardı . 2015-LYS’deki sorulardan daha kolay sorularla karşılaştık . Sorulardan 2’si doğrudan bilgiyi sorguluyordu, diğer 6 soru ise ‘anlam-yorum-paragraf’ soru su şeklinde hazırlanmış . Bilgi gerektiren soruların biri İslam mezheplerinden, diğeri ise Hindistan dinlerinden soruldu . Paragraf soruları ise genel İslami konulardan (oruç, Hz. Muhammet gibi) soruldu . Sorularda ortaöğretim müfredatı dışında bir içerik görülmedi. Dini konularda bilgili ve duyarlı öğrencilerin kolay, bilgi eksiği olan öğrencilerin ise nispeten zor bulduğu bir sınavla karşılaştık.