Nil Kural

Nil Kural

nil.kural@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Dünya prömiyerini Venedik Film Festivali’nin Eleştirmenler Haftası bölümünde yapan, İstanbul Film Festivali’nde ulusal yarışmada yer alan, Adana ve Ankara film festivallerinden ödüllerle dönen “Ana Yurdu”, Senem Tüzen’in ilk filmi. Tüzen başarılı ilk filminde genel olarak anne-kız olmanın dinamiklerine ama özellikle Türkiye’de anne ve kız olmanın modern ve geleneksellik arasında kalma haline odaklanıyor.

Filmin Esra Bezen Bilgin’in büyük bir adanmışlıkla canlandırdığı ana karakteri Nesrin, boşanmanın ardından anneannesinin köydeki evine gider. Amacı yalnız kalıp roman yazma hayalinin peşinden gitmektir. Ancak Nihal Koldaş’ın başarılı performans sergilediği annesi Halise’nin kızına destek olmak için yanına gelişi ikisi arasında gitgide güçlenen bir gerilimin başlamasına neden olur.

Haberin Devamı

Adım adım gerilim

Tüzen, Türkiye sinemasındaki büyük bir açığın peşine düşüyor. Taşrayı bu sefer alışıldık erkek karakterlerin kendilerini bulma hikayelerinin mekanı olmaktan çıkarıp kadınların arasındaki çatışmanın sahnesi haline getiriyor. Bu filmde taşra bu çatışmanın mekanı olarak oldukça karanlık çiziliyor. Anne ve kızlarının katmanlı hikayeleri, babalar ve oğullarının gerisindeki yerinden çıkıp ön plana geliyor.

Tüzen’in anne ve kızlarının ilişkilerinde yakaladığı detaylar herkese tanıdık gelecek başarıda. Ancak “Ana Yurdu”, iyi yazılmış
bir senaryoyla da yetinmiyor; isabetli yönetmenlik tercihleriyle
iki kadın arasındaki gerilimi adım adım artırıyor. Nesrin ve annesi Halise’nin hikayesi Türkiye’de geleneksel ve modernin gerilimli çatışmasının da göstergesi oluyor.

“Ana Yurdu”
Yön.: Senem Tüzen
Oyn.: Esra Bezen Bilgin (Nesrin), Nihal Koldaş (Halise), Fatma Kısa (Emine), Semih Aydın (Halil)
Sen.: Senem Tüzen
Gör.: Vedat Özdemir

Sinefiller için yaratılmış

Biri Yeni Dalga’nın “400 Darbe”yle dikkat çekmiş harika çocuğu François Truffaut, diğeri “gerilim ustası” Alfred Hitchcock. Bu iki yönetmen, Alfred Hitchcock’un sineması üzerine konuşmak için bir araya gelirler ve ortaya sinemanın başucu kitaplarından 1966 basımlı “Cinema According to Hitchcock” çıkar.
Kent Jones’un yönettiği belgesel “Hitchcock/Truffaut” da bu kitaba, iki yönetmene ve iki yönetmenin sinema sohbetlerinin ne kadar etkili olduğuna odaklanıyor. Etkili çünkü filmde Martin Scorsese’den Wes Anderson’a, Olivier Assayas’dan David Fincher’a farklı nesilden zirvedeki yönetmenler gözleri parlayarak bu kitap sayesinde neler keşfettiklerini anlatıyorlar.

Haberin Devamı

Haftanın diğerleri

Çatışmanın göstergesi

- Haftanın yerli filmlerinden biri yönetmenliğini Selim Kemal Dağlı’nın üstlendiği “Dadaş”. Diğeri ise devam filmi “Oflu Hoca’nın Şifresi 2”. Başrolünü Çetin Altay’ın üstlendiği filmi yine Adem Kılıç yönetiyor.

- İngiltere yapımı “Dehşet Treni / Howl”, Paul Hyett’in imzasını taşıyor. Film trende garip bir varlığın saldırısına uğrayan insanların hayatta kalma savaşı üzerine.

- Popüler oyundan uyarlanan “Angry Birds Film / The Angry Birds Movie”, oyunun kahramanlarının yaşadığı bir adada geçiyor. Fergal Reilly ve Clay Kaytis’in yönettiği filmin Türkçe seslendirme kadrosunda Yekta Kopan, Arda Aydın ve Boğaçhan Sözmen gibi isimler var.

Haberin Devamı

- 2014 yapımı “Kötü Komşular”ın devam filmi “Kötü Komşular 2 / Neighbors 2: Sorority Rising”, aynı kadro tarafından yapıldı: Yönetmen Nicholas Stoller ve oyuncu kadrosunda Seth Rogen, Zac Efron ve Rose Byrne var. Evli çiftin bir kez daha parti seven komşularla mücadelesini anlatan yapım, ortalama eleştiriler aldı.