Nil Kural

Nil Kural

nil.kural@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Amerikan Rüyası’nın çöküşü



“Tutku Günlükleri / The Rum Diary”
Yön.: Bruce Robinson Oyn.: Johnny Depp (Kemp), Aaron Eckhart (Sanderson), Michael Rispoli (Sala), Amber Heard (Chenault),
Richard Jenkins (Lotterman), Giovanni Ribisi (Moburg)
Sen.: Bruce Robinson Gör.: Dariusz Wolski Müz.: Christopher Young




Tutku Günlükleri / The Rum Diary” Hunter S. Thompson’ın erken dönemine ait ama geç basılan romanından aynı adla uyarlanmış bir film. Thompson ‘Gonzo’ olarak tanınan tarzın (muhabirin, haberin aktif bir parçası olduğu gazetecilik) babası olarak biliniyor. Thompson bu romanını, 1960’larda New York’tan San Juan’a giderek bir spor gazetesinde çalıştığı dönemi çıkış noktası alarak kuruyor. Deneyimlerinden hareketle yarattığı genç gazeteci Paul Kemp, 1950’lerde Eisenhower yönetiminden ve Richard Nixon’ın yükselişinden sıtkı sıyrılınca New York’tan Porto Riko’ya kaçan bir karakter.
Bu uyarlamada, Paul Kemp’i Johnny Depp canlandırıyor. Depp’in, Thompson benzeri bir karakteri ilk canlandırışı değil. Hatırlarsanız, “Vegas’ta Korku ve Nefret / Fear and Loathing in Las Vegas”ta da Depp, Thompson’dan yola çıkan karakter rolündeydi. Ama “Tutku Günlükleri” Thompson’ın çok gençken kaleme aldığı bir eser olduğu için Paul Kemp “Vegas’ta Korku ve Nefret”tekine kıyasla çok daha aklı başında bir karakter.

Kadına ilk görüşte âşık oluyor
Kemp Porto Rico’da San Juan Times adlı gazetede çalışmaya başlıyor. Gazetenin canından bezmiş diğer muhabirleriyle arkadaş oluyor. Chenault adlı bir kadına ilk görüşte tutuluyor. Kısa süre sonra bu kadının zengin sevgilisi Anderson ile tanışıyor. Anderson, Kemp’ten cennet gibi bir koyu talan etmesine kılıf hazırlaması için haber desteği istiyor.
“Tutku Günlükleri”nin yönetmeni Bruce Robinson, 1986’da çektiği “Withnail and I” adlı kült film ile tanınan bir isim. Uzun yıllardır da ortalarda görünmüyordu. “Withnail and I”dan biliyoruz ki dağıtan, dünyayla ilişkisi kopuk ama dünya dertlerini de kafasına takan karakterleri işlemek konusunda müthiş. Yani “Tutku Günlükleri”nin malzemesi için biçilmiş kaftan. Nitekim Kemp başta olmak üzere karakterler, ev yapımı romlar ve parasızlık içerisinde hayatın içerisinde savruluyor. Ama yönetmen bu arada ciddi bunalımlara da, fiziksel komedi anlarına da yer açıyor. Filmin asıl meselesi ise Amerikan Rüyası’nın çöküşü ve bir gazetecinin kendi muhalif sesini buluşu. “Tutku Günlükleri” yapısı gereği dağınık ilerleyen ama Kemp’in değişimini iyi işleyen bir yapım ve kesinlikle başarılı bir uyarlama.


Abi-kardeş ilişkisi
ABD yapımı 2010 tarihli çocuk filmi “Diary of a Wimpy Kid”in devam filmi, “Greg’in Günlüğü: Rodrick Kuralları / Diary of a Wimpy Kid: Rodrick Rules” adını taşıyor. David Bowers’ın yönettiği “Greg’in Günlüğü: Rodrick Kuralları”nda ana karakterimiz olan Greg’in kendisinden birkaç yaş büyük olan asi abisi Rodrick’le ilişkisine odaklanılıyor. Film, bir televizyon yapımının ötesine geçemiyor.


12 Eylül’e mizahi yaklaşım
12 Eylül döneminde sokağa çıkma yasağına sokakta yaşadıkları için uyanamayan ve tutuklanan evsizler, kendilerini siyasi suçluların kaldığı bir cezaevinde bulr.
“Bu Son Olsun” Orçun Benli’nin ilk filmi. Filmin oyuncu kadrosunda ise Engin Altan Düzyatan, Hazal Kaya, Mustafa Uzunyılmaz, Ferit Kaya, Volga Sorgu, Ufuk Bayraktar, Deniz Uğur ve Serdar Orçin‘in de aralarında bulunduğu isimler var.



Moskova’da uzaylı baskını

İş kurmak için Moskova’da gelen Sean ve Ben, bir barda üç kişiyle tanışırlar. Bu arada Moskova’yı uzaylılar basar ve bu beş kişinin uzaylılarla kendi yöntemleriyle savaşmaları gerekir.
3D seçeneğiyle karşımıza çıkan korku-bilimkurgu türündeki “Karanlık Saat / The Darkest Hour”un yönetmeni Chris Gorak.
Başrollerini Emile Hirsch, Olivia Thirlby, Max Minghella, Rachael Taylor ve Joel Kinnaman’ın paylaştığı film, yurtdışında eleştirmenler tarafından hiç beğenilmedi ve filmin başarısızlığı konusunda bir fikir birliği oluştu.



Bir kadın dayanışması öyküsü


Kadın karakterler etrafında dönen komedi “Kurtuluş Son Durak” bir Pirhasan ailesi yapımı. Senaryo Barış Pirhasan’ın imzasını taşırken, yönetmen koltuğunda oğlu Yusuf Pirhasan oturuyor.
Filmin altı ana kadın karakteri Kurtuluş’ta Saadet Apartmanı’nda bir araya geliyorlar. Nişanlısı tarafından terk edilen psikolog Eylem (Belçin Bilgin), kuaför Füsun (Asuman Dabak), pavyon şarkıcısı Goncagül (Nihal Yalçın), Vartanuş (Demet Akbağ), Gülnur (Ayten Soykök) ve kızı Tülay (Damla Sönmez) ana karakterler. Hayatlarından memnun olmayan kadınlar buna sebep olan erkeklerden intikam almak için bir araya geliyorlar. Ama intikam yöntemleri hiç de alışılmış değil.
Renkli ana akım komedi “Kurtuluş Son Durak”ın en önemli sorunu Eylem’in filmin ana meselelerini diyaloglarında sıkça dile getirmesi. Filmin oyuncu kadrosunun performansları oldukça iyi.