Muhittin Akbel

Muhittin Akbel

muhittin.akbel@dogangazetecilik.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İzmirli Makine Mühendisi Güngör Kaya’dan, asansörlerle ilgili bir mail aldım.
Her gün milyonlarca insanın kullandığı asansörlerin, neredeyse tamamına yakınının sorunlu olduğunu, risk taşıdığını, bir an önce önlem alınması gerektiğini vurguluyordu Kaya...
Apartman yöneticisine, belediyelere büyük sorumluluk düştüğünün de altını çiziyordu.
Güngör Kaya, son bir yıl içerisinde meydana gelen asansör kazalarındaki artışa dikkat çekiyordu.
Çantacı tamircilerine güvenilmemesi gerektiğini dile getiriyordu

Sorunun ciddiyetini kavradıktan sonra, ilk işim, Makina Mühendisleri Odası İzmir Şubesi Başkanı Mehmet Özsakarya’yı arayıp, bu konuyu tartışmak oldu.
Aldığım bilgiler, korkunç bir gerçeği gözler önüne serdi. Rakamlar, asansör gerçeğini açıkça ortaya koydu.
Asansör Kontrol Merkezi’ni (AKM) kuran Makina Mühendisleri Odası’nın muayene ekipleri, İzmir ve Manisa’da ekim ayı sonu itibariyle bu yıl içerisinde 8 bin 144 asansörü kontrol etti.
Tamamı makina mühendisi personel tarafından yapılan kontrollerde, ne acıdır ki, asansörlerin 6 bin 927’si, yani yüzde 85’i sınıfta kaldı.
Bu kadar asansöre, “Gerekli revizyonlardan geçmeden kullanılamayacağı” anlamına gelen “Kırmızı etiket” yapıştırıldı.
Asansör Kontrol Merkezi, 445 asansöre, “Herhangi bir tehlike söz konusu değil” mesajı içeren “Yeşil etiket” verdi.
772 asansör de, “Kullanılabilir ama bazı revizyonlara ihtiyacı var” anlamına gelen “Sarı etiket” ile etiketlendi.
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın belirlediği asansör periyodik kontrol formunda tam 109 kriter bulunduğunu hatırlatalım. Bu tabloya bakılırsa, asansörde mahsur kaldık.

Başkan Mehmet Özsakarya, asıl sorumluluğun belediyelerde olduğunu belirtirken, “Odamızın asansörü kapatma yetkisi yok. Belediyeler, bu konuda çok duyarlı olmalı” dedikten sonra Çiğli Belediyesi örneğini verdi:
“Ekiplerimizin Çiğli’de yaptıkları denetlemelerde yüzde 5 civarında sağlam asansör tespit edildi. Gerekli uyarıları yaptık ve belediye, bu ciddi bir çalışma başlattı. Sorunlu asansörler tek tek tamir edildi. Şimdi Çiğli’de yeşil etiketli asansörlerin oranı, yüzde 70’i geçti.”
Başkan, vatandaşa da sitem ediyor:
“Vatandaş, arabasına dünyanın parasını harcar ama kendisinin, eşinin, çocuğunun, torununun kullandığı asansörün bir gün başına iş açacağını düşünüp, asansöre para harcamaz. Bu yüzden kararı vatandaşa bırakmamak lazım.”

Başkan Özsakarya, çözüm önerilerini sıralarken, apartman yöneticilerinin, asansör bakımı işini ehil ellere bırakması, bakanlığın çıkardığı “Asansör Bakım ve İşletme Yönetmeliği”ne uyulması gerektiğini tekrar tekrar ifade ediyor.
Makina Mühendisleri Odası’nın eğitimlerinden geçmeyen, merdivenaltı tamircilere itibar edilmemesini istiyor Özsakarya...
Anlaşılan, asansör bakımı konusundaki vurdumduymaz tavrımızı bir kenara bırakmamız gerekiyor.
Belediyelerimizin, Çiğli gibi duyarlı olması şart.
Bence bu sese kulak verelim, asansörde kalmayalım.