Levent Köprülü

Levent Köprülü

-

Tüm Yazıları

Mercedes’in tüm dünyada saygıyla anılan modeli “SSK”, her ne kadar nadir bulunabilecek bir araç olsa da, “replikaları” bir hayli bol... Üstelik bu replika üreticilerinden bağımsız markalar da çıkmış...

Taklitlerinden yeni markalar çıktı

Şayet ciddi bir otomobil koleksiyoneriyseniz, garajınızda olması gereken otomobillerden biridir 1928 model Mercedes SSK. Üretildiği yıla göre oldukça görkemli ve zarif olan bu otomobil, tasarımcısı açısından da ciddi ün yapmıştı: Ferdinand Porsche. 1928-32 yılları arasında üretilen, dünya çapında büyük saygı gören SSK, performansı ve yarış başarılarıyla da ününe ün katmıştı.

Haberin Devamı

Taklitlerinden yeni markalar çıktı

1927 “Modell S” (Sport) ve “Modell K” (kısa aks aralıklı model) sonrasında ortaya çıkan SSK, Almanca “kısa aks aralıklı süper spor otomobil” kelimelerinden türetilmişti. Porsche’nin mükemmel tasarımı sayesinde, bu üstü açık araç, yerini aldığı modellerden daha hafif ancak daha dayanıklıydı. Bu da onu, kısa mesafe ve tırmanma yarışları için ideal bir yarış otomobili yapıyordu. Superşarjlı, tek egzantrikli 7 lt 6 silindirli motora sahip SSK, 200-300 beygir güç çıkarabiliyor, 200 km/s’ye varan hızlara çıkabiliyordu.

Halen daha, “20. Yüzyılın Önemli Otomobilleri” listesinde yer alan SSK, 1928’de sadece 31 adet üretilirken, bir çoğu da maalesef yarışlarda “heba olup” gitti! Bu da, kalan 1928 Mercedes-Benz SSK’ların ciddi paralara el değiştirmesine neden oluyor. Nitekim bir tanesinin, 2004’te 7.4 milyon dolara satıldığı belirtiliyor.

Taklitlerinden yeni markalar çıktı

Taklit ve kopyalar

Bu denli güzel ancak bir o kadar da nadir bulunan bir otomobile kavuşmak isteyip de, bütçesi yetmeyenler, elbette bu aracın replikalarının “patlama yapmasına” neden oldu. Zira 10-12 bin dolara bulunabilen ikinci el replikalar mevcut yurt dışında. Bazı firmalar, halen SSK’nın replikalarını üretmeye devam ederken, bununla yetinmeyip SSK’yı “eğip, büküp” farklı bir araç ortaya çıkaranlar da oldu. Bunlar arasında en tanınanı, kuşkusuz “Excalibur”du.

Taklitlerinden yeni markalar çıktı

Firma, 1928 SSK’yı temel alan otomobiller üretmek üzere 1960’ların başında ABD’li üretici Studebaker’dan Brooks Stevens tarafından kurulmuştu. Stevens, standart Studebaker modelleri üzerine özel otomobiller inşa edip satmak için kurmuştu bu şirketi. İlk Excalibur’un prototipi 1963’te fuarlarda gösterildi. “Studebaker Gran Turismo Hawk” modelinin şasisi üzerine geliştirilen otomobilde, 290 PS’lik Studebaker V8 motor vardı. Studebaker motor üretimini aynı yıl durdurunca, bu kez 300 PS’lik Chevrolet motoruna geçildi. 0–100 km/s hızlanması 6 saniyeden düşüktü ve 216 km/s hıza çıkabiliyordu. Kısa ve uzun versiyonları bulunan otomobilden 1980’lerin sonuna kadar 3 bin 500 adet üretildi. Hatta Türkiye’de de bir işadamının garajında bulunmaktaydı 1990’larda.

Haberin Devamı

Taklitlerinden yeni markalar çıktı

Mustang görse tanımaz!

Bu şirket battıktan sonra da, bu kez Excalibur kopyaları ortalığı sardı. Bunlardan biri de, “Excalibur hayattayken kurulan” (1978) Zimmer’in bantlarından çıkıyor. Adının tamamında “Neo-klasik Otomobil Şirketi” ifadesi bulunan Zimmer, özel modifiye otomobillerin yanı sıra Excalibur’dan kalan tasarım mirasına sahip modeller de üretiyor. Hatta bu aracın adı “Zimmer Golden Spirit” olarak biliniyor ve ciddi bir üne sahip.

Haberin Devamı

Taklitlerinden yeni markalar çıktı

Kısa ve uzun versiyonlarının yanı sıra limuzin olarak üretilenleri de mevcut. 1980’lerin sonunda iflas edene kadar Ford Mustang (Mustang görse tanımaz!) şasisi üzerine üretilen Golden Spirit, el değiştirdikten sonra da Mustang ve Lincoln Town Car şasileriyle üretilmeye başlanmış. Halen tanesi 175 bin dolara satın alınabiliyor ve Körfez ülkelerinde showroomları var. Tabii SSK kopyaları hep Amerika’dan çıkacak değil ya, Japonu da var! Mitsuoka Le-Seyde... Küçük bir üretici olmasına karşın, seri üretim modeller üzerine yaptığı klasik görünümlü araçlarla ve bazen de kendine özgü modellerle ortaya çıkan Mitsuoka, Le-Seyde ile 1990’ların başında hayli konuşulmuştu. 500 adet üretilen araç, “Nissan Silvia S13” şasisi üzerine geliştirilmişti. Abartılı tasarıma sahip bu “ucube” model, Zimmer Golden Spirit’ten esinlenmiş gibiydi. 4 silindirli 1.8-lt 131 HP’lik güçsüz bir motora sahip olan Le-Seyde, 4 ileri otomatik vitesle donatılmıştı. Halen daha en çok “dalga geçilen” araçlardan biri olduğunu söyleyebilirim...

Bunun yanında tek tek anlatmayacağım ama bir dönem Uruguay’da bile görülen Torrelaro SSK, Malezya’da SSK’dan ilham alınarak üretilen “Bufori”, SSK’nın klonlanmış ya da “kötü kopyalanmış” örnekleri olarak otomobil tarihinde yerini aldı bile... Ama ne demişler, “Taklitler aslını yaşatır!”, değil mi?