Pandemi döneminde ortaya çıkan çip krizinin en geç önümüzdeki yıl sona ermesi beklenirken, bu kez Rusya-Ukrayna savaşı çıktı. Her iki ülke de, çip üretimi için kritik öneme sahip.
Yaklaşık iki yıldır süren çip krizinde sona gelinmesi beklenirken, bu kez ortaya Rusya darbesi çıktı. Nitekim Rusya'nın Ukrayna'yı işgali, mikroçip üretiminde kritik öneme sahip neon gazına ulaşılmasını güçleştirecek, bu da üretimi aksatabilecek.
Pandemi döneminde akıllı cihazlar, bilgisayar ve televizyonlara yönelik artan talep, çip üreten firmalarda yaşanan aksaklıklar, otomotiv üretiminde bir sıkıntıyı beraberinde getirmişti. İki yıla yakın bir süredir devam eden bu sıkıntı, yeni yatırımlarla birlikte en geç 2023'ün ortalarında çözülür diye beklenirken, bu kez Rusya'nın Ukrayna harekatıyla birlikte durum değişti. Nitekim Batılı ülkelerin Rusya’ya uyguladığı yaptırımlar arasında bulunan, otomobil ile askeri sanayide kullanılan çiplere erişimin sınırlandırılmasının, bu alandaki sıkıntıyı daha da uzatabileceği düşünülüyor.
Rusya'nın, bu yaptırımlara karşılık özellikle çip üretiminde kilit öneme sahip ürünlerin ihracatını kesme tehlikesi bulunduğu belirtilirken, bu yüzden tüm dünyada yarı-iletken üretim zincirinin olumsuz etkileneceği ifade ediliyor.
Neon tehlikesi
Çip üretiminde kullanılan "neon" ve "C4F6" gazları, özellikle ABD'de önemli bir ithalat kalemi. Zira sadece ABD pazarında yılda yaklaşık 8 milyon ton C4F6 tüketildiği, Rusya'nın da bu gazın önemli üretim merkezlerinin başında yer aldığı biliniyor. Yani Rusya'ya Avrupa Birliği ve NATO müttefikleriyle birlikte pek çok yaptırım uygulayan ABD, "Rusya'nın gazına muhtaç" diyebiliriz.
Aynı şekilde neon gazında da Rusya ve özellikle Ukrayna, kritik öneme sahip. Ukrayna, dünyanın işlenmiş neon ihtiyacının yüzde 70'ini karşılıyor. Mikroçip üreticileri, neon gazından, elektronik devrelerin üretiminde kullanılan lazerlerde yararlanıyor. Ayrıca araçların ve mikroçiplerin üretimi için gerekli olan hammadde ve yan sanayi parçalarında da yakın dönemde kriz yaşanması muhtemel. Zira otomotiv ve çip üreticileri, Rusya ile Ukrayna'dan Nikel, alüminyum, paladyum, kablo demetleri, pik demir de alıyordu.
Dolayısıyla savaşta olan Rusya ve Ukrayna, dünya çapında sadece yarı-iletkenlerin yani mikroçiplerin üretiminde değil, otomotiv üretiminde de hayati derecede öneme sahip. Aralarındaki savaşın ne kadar süreceği, sonucun ne olacağı belirsizliğini koruyor. Dolayısıyla hemen olmasa da, savaşın etkisi dalga dalga gelip, çip üretimine de ulaşacak. O da otomobil ve akıllı cihazların üretimlerine...
Kablosuz şarjı deniyor
Volvo Cars, geleceğin elektrikli otomobillerine yönelik olarak sürücülerin elektrikli araç kullanımını daha pratik hale getirmek amacıyla, seçilmiş iş ortaklarıyla birlikte, yeni kablosuz şarj teknolojisini gerçek şehir ortamında test etmeye başladı. “XC40 Recharge” modelinden oluşan, tam elektrikli küçük bir otomobil filosu, üç yıl boyunca, İskandinav bölgesindeki en büyük taksi operatörü Cabonline tarafından taksi olarak kullanılacak. Bu filo, İsveç’in Göteborg kentindeki istasyonlarda kablosuz olarak şarj edilecek. Araç, sokağa yerleştirilmiş bir şarj platformunun üzerine park edildiğinde, otomatik olarak şarj olmaya başlıyor. Sürücü, şarj işlemini otomobilinden inmeden rahatlıkla tamamlıyor.
Sony ve Honda'dan elektrikli iş birliği
Japonya'nın farklı kulvarlardaki iki önemli üreticisi, Honda ile Sony, elektrikli araçlar ve yeni mobilite çözümleri konusunda bir iş birliği anlaşması imzaladı.
Honda ve Sony arasında imzalanan ortak girişim anlaşması kapsamında "New Company" adında bir şirket kurulacağı, ulaşım ve ulaşım hizmetleri çağı geliştirmek için çalışmalar yapılacağı bildirildi. Bu çalışmalar doğrultusunda ise "New Company"nin, 2025 yılında ilk elektrikli araç modelini satışa sunması hedefleniyor. Anlaşma çerçevesinde aracın üretiminden Honda sorumlu olurken, Sony de, yeni bir ulaşım platformunun geliştirilmesini üstlenecek. Sony, geçtiğimiz aylarda Tüketici Elektroniği Fuarı'nda ilk kez "Vision-S" adlı araç prototipini sergileyerek herkesi şaşırtmıştı.
Otomotivcilerin Mısır atağı
Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB), pandemi sonrası ilk yüz yüze sektörel ticaret görüşmesini Mısır’da gerçekleştirdi. OİB aracılığıyla 17 Türk firması, başkent Kahire’de Mısırlı tedarik sanayi, after market, elektrikli araç, savunma sanayi, orijinal ekipman üretimi ve tedariki gibi alanlarda faaliyet gösteren firmalara ikili görüşme imkanı buldu. OİB Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, Türkiye otomotiv sektörü olarak Mısır’a ihracatlarının geçen yıl bir öncekine göre yüzde 22 artarak 614 milyon dolar olduğunu kaydederken, “Bu başarımızı sürdürmek amacıyla düzenlediğimiz Mısır gezisi oldukça verimli geçti” dedi.
Yamaha’nın ücretsiz eğitimleri başlıyor
Yamaha Motor Türkiye, geçen yıl başlattığı “Kadınlara Ücretsiz Eğitim” seferberliğini tekrarlarken, kayıt almaya başladı. Yamaha, bu yıl 100 kadına eğitim vermeyi hedefliyor. Tuzla’daki Yamaha Riding Academy’de, yıl boyunca belirlenen günlerde A1, A2, A sınıfı ehliyeti olan kadınlara teorik ve pratik bilgiler aktarılacak.
Tunca Bengin
İsrail teröründe neredesiniz?
23 Aralık 2024
Abdullah Karakuş
‘Benim teröristim iyi’ çıkmazı
23 Aralık 2024
Hakkı Öcal
Suriye’de barışı önlemenin yolu: YPG’yi korumak
23 Aralık 2024
Eren Aka
Belediyelerin borç tartışması bitmiyor!
23 Aralık 2024
R.Hakan Kırkoğlu
2025 size ne getirecek? Yengeç | Jüpiter ile şans ve bolluk sizinle olacak
23 Aralık 2024