Volkswagen’in, şirket kurulumuyla birlikte neredeyse kesin hale gelen fabrika planı, uzun yıllar sonra, Türkiye’ye “sıfırdan” yapılmış ilk büyük otomotiv yatırımı olacak. 1.4 milyar euro’ya mal olacağı söylenen ve yıllık 300 bin kapasiteli olması öngörülen fabrikayla birlikte, Türkiye’nin 2 milyon adede ulaşan üretim kapasitesi, 2.5 milyona yaklaşacak. Halen resmi açıklama yapılmasa da, Alman basınında verilen haberler, fabrikanın 2022’de faaliyete geçeceği, yeni nesil Volkswagen Passat ve yeni nesil Skoda Superb’i üreteceği yönünde. Elbette bu iki modelin yanında, gerekirse, Seat ve Skoda’nın küçük SUV modellerinin de üretime alınabileceği de yazılıp çizilenler arasında.
Ancak şu bir gerçek ki, söz konusu yatırımın Türkiye’ye gelmesi, Türk ekonomisi ve ihracatına önemli bir katkı demek olacak. Yıllık 20 milyar doların üzerinde seyreden otomotiv ihracatı, VW ve Skoda’nın katkısıyla 30 milyar dolara yaklaşabilir. Elbette burada yan sanayi firmalarına yapacağı katkıyı henüz hesaplamıyoruz bile...
Tüm bunların yanında, Türkiye, VW ile iyi bir şans yakalamış olacak. Bunun nedeni de, son yıllarda, özellikle Avrupa’da büyük çaplı otomotiv yatırımlarının giderek azalmaya başlaması. Nitekim bir dönem ellerindeki tesislerin kapasitelerini verimli kullanmak ve doldurabilmek için sürekli hesap yapan, zarar ettiği gerekçesiyle Avrupa’da fabrika kapatan Avrupalı ve Asyalı üreticiler, uzun süredir yatırım konusunda hayli “eli sıkı” davranıyordu. İşte bu yüzden de Türkiye’nin VW yatırımını çekmesi önemli.
Veee, son cümle...
Aslına bakılırsa, VW tarafından yapılacak resmi açıklama, bir anlamda VW-Türkiye arasında 2007 yılından bu yana süren “flört”ün “mutlu son” ile bitmesinin ilanı olacak...
Özay Şendir
F-35 meselesinde kitabın orta yeri...
29 Kasım 2024
Didem Özel Tümer
Ankara’da ‘değerlendirme’ kulisi: Öcalan ile kim görüşecek
29 Kasım 2024
Abbas Güçlü
Diploma mı, meslek mi?
29 Kasım 2024
Abdullah Karakuş
Bölgede satranç ve terörle mücadele
29 Kasım 2024
Mehmet Tez
Suudi Arabistan başarabilecek mi?
29 Kasım 2024