Levent Köprülü

Levent Köprülü

-

Tüm Yazıları

Özellikle pandemi döneminde başlayan Avrupa'daki elektrikli otobüs seferberliği, geçtiğimiz yıl hızlandı. Nitekim Avrupa'da elektrikli otobüs pazarı yüzde 48 artarak 3 bin adedi aştı

Yeni tip koronavirüs (Kovid-19) pandemisi döneminde, Avrupa'da adeta bir elektrikli otobüs seferberliği başlarken, bunun 2021 yılında daha da hızlandığı belirtiliyor. Nitekim toplu taşıma yatırımlarını kesmeyen ve daha çevreci filo alternatiflerine ağırlık veren Avrupa kentleri, bir önceki yıla göre elektrikli otobüs satışlarının yüzde 50'ye yakın artmasına neden oldu.

Haberin Devamı

Yayınlanan son verilere göre, geçen yıl Batı Avrupa pazarında satılan elektrikli otobüs sayısı, bir önceki yıla oranla yüzde 48 artışla 3 bin 282 adet olarak gerçekleşti. Bu sayı, 2020'nin tamamında 2 bin 62 adet olurken, 2012'den bu yana bu kıtada yollara çıkan elektrikli otobüs sayısının 8 bin 500 adedi aştığı kaydediliyor.

Türkler de var

Bununla birlikte ilk kez üç Avrupa ülkesinde elektrikli otobüs satışları yıllık 500'er adedin üzerine çıktı. Buna göre Almanya, 555 adetle elektrikli otobüste lider pazar olurken, onu 540 adetle Birleşik Krallık ve 512 adetle de Fransa izledi. 390 adetlik elektrikli otobüs satışıyla Avrupa'da lider olan Solaris'i, 375 adetle Çinli BYD ile ADL ortaklığı ve 333 adetle Mercedes izledi.

Elektrikli otobüs ve midibüs konusunda ciddi geliştirme ve üretim seferberliği içinde olan Türk markaları da, ihracatlarını artırmaya ve bu rekabette yer almaya çalışıyor. Nitekim son üç yılda 344 adet elektrikli minibüs ve otobüs ihracatı yapan Türk firmaları arasında, 306 adetle ilk sırayı Karsan aldı. Bununla birlikte Anadolu Isuzu, Karsan, BMC, Otokar gibi üreticiler de, geliştirdikleri elektrikli ve CNG yani doğalgazlı çevreci modelleriyle Avrupa ve ABD pazarında daha etkin olma çabasında.

Avrupada otobüsler elektriklendi

ABD'ye de 'Jest' yapacak

Türkiye'de farklı markalara yaptığı üretimlerin yanı sıra kendi geliştirip ürettiği araçlarıyla da ses getiren Karsan, geçen yıl elektrikli araç satış cirosunun ikiye katladı. 2020’de 213 milyon TL olan bu rakamın geçen yıl 402 milyon TL’ye çıktığını anlatan şirketin CEO'su Okan Baş, "Bu yıl da elektrikli araçlarda en az iki kat büyümek istiyoruz. Pazarın tümüne hitap ediyoruz ve pazarın ilk 5 oyuncusundan biri olmayı hedefliyoruz. Karsan markasını Avrupa’da ilk 5’te konumlandıracağız" dedi. Farklı boyutlardaki elektrikli araçlarıyla Avrupa pazarında iddialı olmak için çalıştıklarını söyleyen Okan Baş, bununla birlikte Kuzey Amerika’ya da Avrupa’daki gibi "e-JEST" elektrikli minibüsle girmeyi planladıklarını kaydetti.

Haberin Devamı

Geçen yıl şirketin geleceğine yönelik "önemli yapı taşlarını döşediklerini" kaydeden Karsan CEO'su, şöyle devam etti:

"Otomotivin kalbi içten yanmalı motorlardan, elektrikliye doğru dönüşüyor. Biz de bu dönüşümün en önemli bacağı olarak 2018’de elektrikli Jest’in lansmanını yaptık. Bir yıl sonra elektrikli e-ATAK’ı devreye soktuk... Ürünlerimizin önce elektrikli sonra da elektrikli otonom olmasına yönelik bir altyapı için çalışıyoruz. Bu anlamda Otonom e-ATAK’ı geliştirdik... Geçen yıl Eylül ayındaysa büyük boy otobüs sınıfında e-ATA ailesini tanıttık. Bu lansman ile Karsan olarak toplu ulaşımda 6 metreden 18 metreye kadar yüzde yüz elektrikli tüm boyutlarda ürün gamı sunan Avrupa’nın ilk markası olduk.”

Haberin Devamı

Tasarımıyla ve performansıyla 'çarpacak!'

Lüks otomobil markası Lexus, yeni nesil tam elektrikli spor otomobilinin yeni görsellerini paylaştı. İlk olarak geçtiğimiz Aralık ayında gösterilen spor otomobil, 2030’a kadar "Lexus Electrified" marka vizyonu altında sunulacak tam elektrikli geniş ürün yelpazesinin bir parçası olacak. Lexus Electrified vizyonuyla elektrifikasyonun tüm potansiyeli kullanılarak sürüş keyfinin artırılması hedefleniyor. Bununla birlikte Lexus Sürüş İmzası da kesintisiz hızlanma, yavaşlama ve direksiyon tepkileriyle birlikte her zaman eşsiz sürüş deneyimi sunulmasını sağlayacak.

Lexus’un yüksek performanslı elektrikli spor otomobili, cesur tasarımı ve alçak sürüş yüksekliğiyle ikonik LFA modelinin ruhunu koruyarak Lexus'un geleceğini temsil ediyor. Yeni spor otomobilin 0-100 km/s hızlanması iki saniye civarında olacak ve sürüş menzili 700 kilometreyi aşacak.

Avrupada otobüsler elektriklendi

İstanbul TEMSA'yı test ediyor

İETT, 2022 bütçesine koyduğu 100 elektrikli araç alımı için TEMSA’nın "Avenue Electron" modelini de test etmeye başladı. Yüzde 100 elektrikli, 400 kilometre menzile sahip Avenue Electron, bir hafta boyunca farklı ağırlık ve yol şartlarında testlere tabi tutulacak. Şirket, geçtiğimiz yıl ilk elektrikli otobüslerini İsveç, Prag, Romanya ve Fransa’ya ihraç etmişti.

TEMSA’nın tamamen Türk mühendislerce Adana’da geliştirdiği Avenue Electron, içinde bulunan ağırlıklarla İstanbul’da bir hafta boyunca test edilecek. Sabancı Holding ve Skoda Transportation’ı da bünyesinde bulunduran PPF Group ortaklığıyla faaliyetlerine devam eden TEMSA, Gaziantep, Mersin, Antalya, Diyarbakır, Denizli, Kütahya'da da test sürüşleri gerçekleştirmişti. Ayrıca TEMSA’nın ASELSAN ile birlikte geliştirdiği elektrikli otobüsü için Samsun Büyükşehir Belediyesi ile resmi imzalar atıldı.

Avrupada otobüsler elektriklendi

Isuzu'dan Gürcistan atağı

Anadolu Isuzu, yurtdışı pazarlardaki başarılarını perçinlemeye devam ediyor. 2021'de midibüs ve otobüs ihracatında büyük başarı elde eden Anadolu Isuzu, geçen yıl sadece Gürcistan’a midibüs ve otobüs segmentlerde toplam 224 araç ihraç etti. Gürcistan’da faaliyet gösteren iki farklı operatör tarafından satın alınan araçlar okul, personel ve turizm taşımacılığında hizmet veriyor. Anadolu Isuzu’nun halen Gürcistan’ın 5 kentinde hizmet veren araç sayısı toplamda 500’e ulaştı.

Avrupada otobüsler elektriklendi