Levent Köprülü

Levent Köprülü

-

Tüm Yazıları

Avrupa Birliği’nin, Çin’de üretilen elektrikli araçlara yönelik yüksek vergiler konusundaki ısrarı sürüyor. Çinli üreticilerin fiyat farkını kapatmak amacıyla sunduğu öneriler de kabul görmedi.

Avrupa Birliği (AB) ile Çinli üreticiler arasındaki “vergisel” çekişme yeni bir evreye girdi. Nitekim, AB üyesi ülkelerin, Çin’de üretilmiş elektrikli araçlara yönelik ek gümrük vergilerini 5 yıl süreyle kalıcı hale getirmek için 25 Eylül’de oylamaya gidecekleri belirtilirken, oylama öncesinde taraflar arasındaki müzakerelerden önemli bir sonuç çıkmadığı haber veriliyor.

Haberin Devamı

Avrupa ‘uzlaşmama’ konusunda ısrarlı

Avrupa Komisyonu, Çinli elektrikli araç (EV) üreticilerinin Avrupalı rakipleriyle aralarındaki fiyat farkını kapatmak amacıyla sunduğu teklifi resmen reddettiği vurgulanıyor. Avrupa Komisyonu Sözcüsü, yaptığı açıklamada, “Komisyon’un bu teklifleri, Dünya Ticaret Örgütü ve AB’nin sübvansiyon karşıtı kuralları temelinde kapsamlı şekilde incelediğini teyit edebilirim” dedi. Sözcü, “İncelememiz, bu tekliflerin soruşturmalarımızda tespit edilen sübvansiyonların zararlı etkilerini ortadan kaldırıp kaldırmayacağına ve bu fiyat taahhütlerinin etkili şekilde izlenip uygulanamayacağına odaklandı. Komisyon, tekliflerin hiçbirinin bu gereklilikleri karşılamadığı sonucuna vardı” ifadelerini kullandı.

Küçük düşüşler!

Brüksel, söz konusu fiyat farkının, Pekin’in bu sektöre uyguladığı büyük sübvansiyonların doğrudan bir sonucu olduğunu savunuyor.

Aylar süren soruşturma sonunda Komisyon, kamu parasının Çin elektrikli araç sektörünün tüm tedarik zincirine yayıldığını ve Avrupalı firmaları sürdürülemez ekonomik kayıplara uğrama riskiyle karşı karşıya bıraktığını tespit etmişti. Bunun üzerine yürütme organı, mevcut yüzde 10’luk orana ek olarak, markaya ve soruşturmadaki iş birliği düzeyine göre yüzde 7.8 ila yüzde 35.3 arasında değişen ek vergiler önermişti. Bu ek verginin daha adil bir rekabet ortamı sağlaması ve AB ile Çinli üreticiler arasındaki fiyat farkını kapatması bekleniyor.

Avrupa ‘uzlaşmama’ konusunda ısrarlı

BYD, Geely ve SAIC daha yüksek gümrük vergileriyle karşı karşıya olanlar arasında. Avrupalı markaların yanı sıra Tesla da Çin’de ürettikleri modeller nedeniyle ek vergilerle karşılaşmıştı. Tesla’nın önerilen gümrük vergisi oranı, geçen ay yüzde 20,8’den yüzde 9’a düşürüldükten sonra, son olarak yüzde 7,8’e indirilecek. BYD’ye uygulanan yüzde 17’lik tarifesinde değişiklik olmayacak. Geely’ye uygulanan oran yüzde 19,3’ten yüzde 18,8’e düşürülürken, AB ile iş birliği yapmadığı için SAIC ve diğer şirketlere uygulanacak oran yüzde 35.3 olacak. Bunun da yüzde 36.3’ten indirildiği belirtiliyor.

Haberin Devamı

Ve yeni Santa Fe yollara çıktı

Hyundai’nin yeni nesil Santa Fe’si, 3.995.000 TL’den başlayan fiyatlarla Türkiye’de yollara çıkmaya başladı. Daha heybetli ve alışılmışın dışında bir tasarıma sahip olan 5. nesil Santa Fe modeli, iç mekânda da sade ancak premium algısı yaratan bir çizgiye sahip. Araç, aynı zamanda teknolojik donanımlar ve güvenli sürüşe yardımcı sistemleriyle dikkat çekiyor. Yeni Santa Fe’de geniş bir iç hacim sunulurken, araç, 7 kişilik olarak geliyor.

Haberin Devamı

Avrupa ‘uzlaşmama’ konusunda ısrarlı

Araçta bulunan 1.6 lt turbo beslemeli motor, 1.49 kWh’lık bataryaya sahip elektrik motoruyla kombine edilmiş. 215 beygir güç üreten hibrit otomobilin maksimum torku ise 367 Nm. Açıklanan verilere göre 0’dan 100 km/s hıza 9.8 saniyede çıkarken ortalama 7.3 lt yakıt tüketiyor. Ayrıca araçta akıllı 4 tekerlekten çekiş sistemi de mevcut. Bu sistem, yol ve sürüş şartlarına göre tekerleklere iletilen gücü sensörler aracılığıyla otomatik olarak gerçekleştiriyor.

Horse grubunun minik motoru midibüste kullanılacak

Avrupa ‘uzlaşmama’ konusunda ısrarlı

Renault’nun Geely ve Aramco ile birlikte kurduğu motor üretim şirketi “Horse”un 3 silindirli 1.0 lt 113 HP’lik turbo motoru, etanol ile çalışacak ve elektrikli midibüs için “menzil uzatıcı” olarak görev yapacak. Brezilyalı şirket Marcopolo’nun halen dizel motorlarla ürettiği 35 kişilik “Volare Attack 9” midibüslerinin hibrit versiyonunda kullanılacak bu motor, ileride aynı şirketin üreteceği ve “menzil uzatıcılı” çevreci farklı ticari araçlarda da kullanılabilecek. Menzil uzatıcı ile birlikte Attack 9’un 450 km menzile ulaşabileceği belirtiliyor.

Opel’den hidrojenli Movano atağı

Avrupa ‘uzlaşmama’ konusunda ısrarlı

Binek araçlarıyla olduğu gibi ticari alanda da iddialı modellerle dikkatleri üzerine çeken Opel, 16 - 22 Eylül arasında Hanover’de gerçekleştirilecek “IAA Transportation 2024”te yenilikçi ürün ve hizmetlerini tanıtacak. Bu fuarda tanıtılacak yeni Opel Movano Hydrogen, yakıt hücresi ve plug-in batarya kombinasyonuyla yaklaşık 500 kilometrelik menzili (WLTP1) ve 5 dakikadan kısa süren yakıt dolumu özelliğiyle öne çıkıyor. Markanın emisyon üretmeden yolculuk yapmak isteyenler için geliştirdiği Opel Combo Elektrik ve yeni CARGO kitiyle birlikte Opel Rocks Elektrik de (Türkiye’de satılmıyor) markanın fuardaki diğer yenilikleri olacak.

Hibrit motorlu yeni HS için ön satışa başlandı!

Avrupa ‘uzlaşmama’ konusunda ısrarlı

MG’nin, 1000 kilometreyi aşan menzili ve 145 PS gücündeki 1.5 lt’lik turbo benzinli motoruyla iddialı olduğu, şarj edilebilir hibrit teknolojili “HS” modelinin ön satışına başlandı. İlk teslimatlar sonrası Ekim ayında Türkiye’de yollara çıkmaya başlayacak yeni nesil MG HS’in satış fiyatı 2 milyon 90 bin TL olarak açıklandı.  Yeni HS PHEV uzun menzili, yüksek kapasiteli bataryası, turbo motoru, büyüyen boyutlarıyla dikkat çekiyor. Tamamen elektrikli olarak 100 kilometrenin üzerinde yol kat edebilen yeni HS, WLTP kriterlerine göre “uygun kullanımda” 100 km’de 0.54 lt’lik yakıt tüketimiyle hayli iddialı. Yeni HS PHEV, yeni ön ızgarası ve daha ince farlarıyla farklılaşırken, artan aks mesafesiyle daha geniş iç mekâna kavuşmuş. Araçta, her biri 31.2 cm iki yüksek çözünürlüklü ekrandan oluşan yekpare geniş ekran (12.3 inç 2 ekran), kablosuz akıllı telefon şarjı, hafızalı yan aynalar, bel desteği ayarlı 6 yönlü ve hafızalı sürücü koltuğu, 360 derece çevre görüş kamerası gibi unsurlar var.

Talep düşüklüğü ihracat ve üretime de yansıdı

Avrupa otomotiv pazarında bir süredir devam eden talep düşüşü, Türkiye’nin otomotiv üretimi ve ihracatına da yansıdı. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) verilerine göre, 2024 yılının ilk 8 aylık döneminde üretim, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 7 gerileyerek 877 bin 152 adet oldu. Bu dönemde yüzde 5 düşen otomobil üretimi ise 571 bin 575 adede ulaştı. Traktör üretimiyle birlikte toplam üretim ise 909 bin 292 adede yükseldi.

Avrupa ‘uzlaşmama’ konusunda ısrarlı

Ticari araç grubunda, yılın ilk 8 ayında üretim yüzde 11, ağır ticari araç grubunda yüzde 21 ve hafif ticari araç grubunda ise yüzde 10 geriledi. 2023 yılının ilk 8 aylık dönemine göre ticari araç pazarı ve ağır ticari araç pazarı yüzde 9 daralırken hafif ticari araç pazarındaki gerileme yüzde 10 dolayında oldu. Yılın ilk 8 ayında, bir önceki yılın aynı dönemine göre, toplam otomotiv ihracatı adet bazında yüzde 3 geriledi ve 639 bin 721 adet oldu. İhracat, dolar ve euro bazında da geçen yılın aynı dönemine göre paralel seyir izledi, 23,3 milyar dolar (21,4 milyar euro) olarak gerçekleşti.

Alfa Romeo Junior Türkiye’de ön sipariş alıyor

Avrupa ‘uzlaşmama’ konusunda ısrarlı

Alfa Romeo’nun piyasaya çıkmadan adını değiştirip iki kez lansmanı yapılan “Junior” modeli Türkiye’de ön siparişe açıldı. Junior’ın 156 beygirlik yüzde 100 elektrikli versiyonu “Junior Elettrica” 1.649.900 TL’den, 136 HP’lik 1.2 lt 48V hibrit motora sahip versiyonu “Junior Ibrida” da, lansmana özel 1.799.900 TL’den başlayan fiyatlarla satılacak.

Maxus’un ikinci elektrik ticari modeli de geldi

Avrupa ‘uzlaşmama’ konusunda ısrarlı

Çinli SAIC bünyesindeki MAXUS’un ikinci elektrikli modeli “eDeliver 5” Türkiye’de satışa sunuldu. 489 km menzili olduğu belirtilen, 6.6 metreküpten başlayan yükleme hacmiyle dikkat çeken aracın 2 farklı şasi seçeneği var ve başlangıç fiyatı 1 milyon 675 bin TL.