Otomotiv ihracatı, yaklaşık 3 milyar dolarla, yeni yıla aylık bazda rekor kırarak başladı. Üretim ise, ticari araçlar ağırlıklı olmak üzere bir miktar düşüş yaşadı.
Geçtiğimiz yılı rekorla kapatan otomotiv sektörü, yeni yılın ilk ayında da 3 milyar dolara ulaşan dış satımla bugüne kadarki en yüksek Ocak ayı ihracat rakamına ulaştı ve 2025’e hızlı bir giriş yaptı. Buna karşılık üretim, ticari araç pazarındaki daralmanın da etkisiyle düşüş yaşadı.
Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği’nin (OİB) verilerine göre, son 19 yılda 18 kez ihracat şampiyonu olmayı başaran otomotiv sektörü, 2025’in ilk ayında, geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 8 artış yaşadı ve 2 milyar 999 milyon 898 bin dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Yıla iyi bir başlangıç yapan otomotiv sanayi, bu performansla, bugüne kadarki en yüksek Ocak ayı ihracat rakamına ulaştı. Ocak’ta ihracat yapan sektörler arasında birinciliği yeniden ele geçiren sektör, Türkiye ihracatından da yüzde 14,2 pay elde etti.
Otomobil sırtladı
Oto
BYD, Avrupa atağının yeni halkası ATTO 2 SUV modelini tanıttı. BYD Türkiye, yılın son çeyreğinde ülkemizde satışa sunulacak ATTO 2 ile birlikte bu yıl toplamda 50 bin adetlik hedefe ulaşmayı planlıyor...
Dünyanın önde gelen elektrikli araç üreticisi BYD, Avrupa’daki ürün gamını genişletmeye devam ediyor. Avrupa’da son dönemde farklı markalardan birbiri ardına gelen B-SUV modellere bir yenisini ekleyen BYD, ATTO 2’yi önce Avrupa, ardından da ülkemizde satışa sunacak.
ATTO 2 modelinin, elektrikli B-SUV segmentine yeni bir soluk getireceğini belirten BYD Türkiye Genel Müdürü İsmail Ergun, “Ürün gamımızı hızla genişletiyor ve bu alandaki iddiamızı güçlendirmeye devam ediyoruz. Bu yılın son çeyreğinde Türkiye’de pazara sunmayı planladığımız ATTO 2, segmentinde önemli bir oyuncu olacak” dedi. 15 Kasım’daki büyük tanıtımdan sonra markaya gösterilen yoğun ilginin sürdüğünü söyleyen Ergun, “Geçen yıl 32 günde 6 bin 601 aracı müşterilerimizle buluşturduk ve bu satış
İkinci elde geçen yıl elektrikli satışlarının payı artarken, dizeller aslan payını aldı...
Geçen yıl ‘sıfır kilometre’ araç satışında rekor kırılırken, 2. el araç pazarında önemli değişimler yaşandı. Otoshops Genel Müdürü Melih Mutlu, elektrikli araçlara olan talebin yükselişine dikkat çekerek, önceki yıla oranla yüzde 127 artışla 18 bin 620 adede ulaştığını kaydetti. Dizel araçlarda online satışlar yüzde 5 artışla 1,2 milyona yaklaşırken, benzinli araç satışları yüzde 22’lik büyümeyle 800 bin sınırına dayandı. İkinci elde hibrit araç satışları ise önceki yıla göre bir miktar gerileme yaşadı.
Mutlu’nun verdiği bilgiye göre, 2024’te 2. el pazarında en çok tercih edilen araçlar yüzde 51,58’lik payla C sınıfındaydı. Özellikle Marmara, İç Anadolu ve Akdeniz bölgelerinde bu sınıf araçlara yüksek talep oldu. Yüzde 29,41’lik satış oranıyla B sınıfı ikinci sırada yer aldı.
İstanbul’da rekor
Yine 2. el pazarının kalbinin attığı ve rekorun kırıldığı kent İstanbul
Türkiye’de elektrikli otomobillerin pazardaki ağırlığı Togg’un da etkisiyle giderek artarken, hibrit ve şarj edilebilir hibrit satışları da yükselişte. Türkiye’de alternatif enerjili araçların payının, bu yıl AB seviyesini yakalaması bekleniyor.
Özellikle Türkiye’nin yerli markası Togg’un düzenlediği kampanyalar ve Tesla’nın paza gelişiyle birlikte ülkemizde satılan elektrikli araçların pazar payı yüzde 10’u aşarken, hibrit otomobillerin payı ise yüzde 11,1’den 18,8’e yükseldi. Hibritler içinde 48V teknolojili hafif hibritler yüksek bir paya sahip olurken, tam hibrit satışları yüzde 5.3, şarj edilebilir hibritler (plug-in hibrit) ise yüzde 1 civarında yer tutuyor. Ancak bu oranların 2025’te artması ve Avrupa Birliği düzeyine yaklaşması bekleniyor.
Volkswagen Binek Araç Genel Müdürü Gino Bottaro, geçtiğimiz yıl tam elektrikli araçların Avrupa pazarındaki payının yüzde 15.4 olduğunu hatırlatarak, Türkiye’de bu yıl rakamların yeni gelecek modellerin de etkisiyle Avrupa Birliği
Avrupa’da elektrikli satışlarının beklenenden düşük seyretmesi ve ABD’de başkan seçilen Donald Trump’ın ülkede elektriklilere tanınan teşvikleri kaldırma ihtimali, pek çok üreticinin elektrikli model lansmanlarını askıya almasına neden oldu.
Dünya her açıdan, ABD’de başkan seçilen Donald Trump’ın edeceği yemin ve sonrasında neler olacağına kenetlenmiş durumda. Buna küresel otomotiv endüstrisi de dahil. Zira Trump ve ekibi, göreve geldikten sonra elektrikli araçlara tanınan, 7 bin 500 dolara varabilen desteklerin sonlandırılabileceğini belirtmişti. Buna, Avrupa’daki elektrikli araçlara geçiş sürecinin yavaşlaması ve beklentilerin altında gerçekleşen satışlar da eklendiğinde, üreticiler ve markalar zor kararlara imza atmak zorunda kalıyor.
Nitekim, lüks markalardan çok satanlara kadar pek çok üretici, ardı ardına elektrikli modelleriyle ilgili “erteleme” ya da “durdurma” kararına imza attı. Elbette bu da, elektrikli araçlara parça desteği sunan tedarikçileri de etkiledi. Zira
Otomotivde Avrupa’da bazı zorluklar bulunduğuna dikkat çeken OSD Başkanı Cengiz Eroldu, Türkiye’nin rekabetçiliğinin sürmesi için kapasite kullanımını artırması, bunun için de içeride yerli oranının artması gerektiğini söyledi.
Otomotivde tüm dünyada yaşanan iniş-çıkışlar, Türkiye’de de etkisini gösterdi. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) verilerine göre 2024’te toplam üretim, geçen yıla oranla yüzde 7 gerileyerek 1 milyon 365 bin 296 adet oldu. Traktör üretimiyle birlikte toplam üretim ise 1 milyon 410 bin 934 adede yükseldi. Söz konusu verilere göre, geçen yıla kıyasyla otomobil üretimi yüzde 5 azalarak 904 bin 513 adet olurken, ticari araçlarda üretim yüzde 11 geriledi. 2024’te toplam ihracat 1 milyon 13 bin 34 adet, otomobil ihracatı ise 654 bin 115 adet düzeyinde gerçekleşti. 2024’ü değerlendiren Otomotiv Sanayii Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, sektörde geçen yıl 1.3 milyarı aşkın yeni yatırım yapıldığını belirtirken, üretimde
Türkiye’de otomobil ve hafif ticari araç satışları 2024 yılını da yeni bir rekorla kapattı. 2024’te toplam pazar, rekor kırılan 2023 yılına yaklaşık 5 bin 900 adet fark atarak 1 milyon 238 bin 509 adet oldu
Türkiye’de otomotiv pazarı, bu yıl da rekorunu tazeledi. Nitekim, 2024’te satılan “sıfır km” otomobil ve hafif ticari araç satışları, yine rekor kırılan 2023 yılına göre yüzde 0.5 artışla 1 milyon 238 bin 509 adet olarak gerçekleşti. 2024’teki satışlar, yaklaşık 5 bin 900 adetle tüm zamanların yıllık rekoruna ulaşmış oldu.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, Ocak - Aralık 2024 döneminde binek otomobil satışları önceki yıla oranla yüzde 1.3 artarak 980 bin 341 adet, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 2.7 düşüşle 258 bin 168 adet şeklinde gerçekleşti.
Pek çok etken var
Bir önceki yıl ertelenmiş talep nedeniyle yüksek seyreden otomotiv pazarının, 2024’te düşeceği tahminleri yapılmıştı. Zira yüksek faizler, krediye ulaşımın nispeten kısıtlı oluşu, fiyatların yüksekliği ve
Otomotiv endüstrisi, geçen yıl tüm dünyada zorlu ve çekişmeli bir yılı geride bırakırken, sektör, 2025’te de ciddi mücadelelere sahne olacak. Küresel otomotiv endüstrisi için şimdiden 10 önemli beklenti konuşuluyor.
Zorlu, mücadeleler ve tartışmalarla dolu bir yılı geride bırakan, kan kayıplarının yaşandığı küresel otomotiv sektörü ve endüstrisi, bu yıl da benzer bir ortama gebe... Nitekim geçen yıl başlayan tartışmaların bir bölümü bu yıla taşındı bile. “GlobalData” şirketi uzmanları, küresel otomotiv endüstrisini şekillendirecek 10 kehanette bulunmuş... İşte o kehanetler:
1-) Avrupalı otomobil üreticileri, 2025’de düşük fiyatlı elektrikliler piyasaya sürecek... Citroen, Fiat ve Renault 20 bin Euro’nun altında fiyatlı araçlar pazara sunacağını zaten açıklamıştı. Bunlara, Avrupa’da üretile başlayacak Leapmotor gibi Çinli üreticilerin de katılması bekleniyor.
2-) Çin, “Seviye 4” otonom (belirli alanlar veya koşullar dışında, sürücü müdahalesine