Hilmi Gültay

Hilmi Gültay

ege@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İSTANBUL -Manisa yönünden gelen kamyon ve TIR’ların İzmir’e giriş noktası Bornova Topçu Tugayı önünde trafik ışıklarının bulunduğu kavşaktır.
Burası son yıllarda trafikte Kara Nokta olup, Ölüm Kavşağı adını almıştır.
Bu nedenledir ki bazı yetkililerin ısrarla tek kurtuluş yolu olduğunu söylediği tüp geçit, yani alt geçit yapıldı.
Böylece “Ölüm Kavşağı” Osman Kibar Meydanı’na bağlanmış oldu.
Sonuç; kazalar şimdi burada olmaya başladı.
Anlıyacağınız alt geçitin kesin çözüm olmadığı her geçen gün, her kaza sonrası, tekrar konuşulmaya ve yazılmaya başlandı.
İzmir’e giriş yapan araç sürücüleri, Çiçekli Köy girişini geçer-geçmez ilk tepe olan ve “Zirve” denilen yerde, yolculuğun bitiş psikolojisini yaşarlar.
“Zirve” ile “Osman Kibar Kavşağı” arası, yüzde 6ı ile 10 arası ve sürekli eğimli olan bir yoldur.
Gece boyunca yol gelen yorgun ve uykulu sürücünün aracı şayet biraz eski model ise, motor freni veya rotarder gibi gelişmiş fren sistemine sahip değilse, bu yolda fren patlaması kaçınılmazdır.
Çünkü; tonlarca ve aşırı fazla yük taşıyan kamyon veya TIR’ların yol boyunca sürekli kullanılan fren sistemi; fren balataları ve disk sürtünmesinden dolayı meydana gelen aşırı ısınma nedeniyle boşalır.
Basarsanız, pedal boşa çalışır.
Yani fren patlaması dediğimiz olay meydana gelmiştir ve araç fren yapılarak durdurulamaz.
Kontrolsüz hızlanır ve önüne çıkan ilk engele çarpar.
Bu noktadaki ölümlü kazaların meydana gelişindeki teknik açıklama budur.
On yıldır burada meydana gelen kazaların nedenlerini, başkanı olduğum derneğin teknik kurulu ile inceliyor ve takip ediyoruz.
Elde ettiğimiz ve yetkililerin de çok iyi bildikleri fakat bir türlü uygulayamadıkları çözüm önerilerimiz şöyledir:
Çözüm 1 - Zirve denilen yokuşun başında ve daha yeni yapılan Kontrol Noktası denilen ağır vasıta bekletilme alanı yeterli olmayıp genişletilmeli ve ihtiyaç giderici gerekli hizmet getirilmelidir. Özellikle sabahın ilk saatlerinde gelen araçlar durdurulup, balata soğuması amacıyla 15 dakika zorunlu istirahata alınmalıdır.
Çözüm 2- Bu Ölüm Yokuşu’nun kavşağa gelmeden önceki yolun sağ tarafında bulunan ve Karayollarına ait olduğu söylenen alana ise Acil Kaçış Alanı denilen trafik Tedbir Bölgesi, yani Kum Havuzu diye bilinen sistem kurulmalıdır. Bir çok ülkede trafikte bu tesisler vardır.
Sonuç olarak...
Meydana gelen kazalar, Ölüm Yokuşu denilen yaklaşık 5 kilometrelik yolda meydana geliyor.
Konunun uzmanları, 7 gün ve 24 saat sistemiyle trafik polisi denetimleri ile tonaj denetimlerinin bu bölgede mutlaka yapılmasının kazaları önleyeceğini belirtiyorlar.
Aksi halde, bırakın Osman Kibar Kavşağı’nı, Bornova’dan Manisa’ya kadar tünel yapılsa dahi sonuç vermiyeceği ve karşınıza bir başka yokuşun mutlaka çıkacağı kanısındayım.