Hamdi Türkmen

Hamdi Türkmen

hamdi-turkmen@hotmail.com

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İZMİR’İN önünde, kenti, Bursa üzerinden İstanbul’a bağlayacak olan 380 kilometrelik yeni bir otoyol projesi var.
Yaklaşık 6 milyar dolarlık dev bir proje bu..
Rüya gibi ama gerçek.
İnsana heyecan veriyor.
Projeye göre, İstanbul-Ankara arasındaki Anadolu Otoyolu’nun Gebze bağlantısından itibaren, İstanbul-Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu başlayacak.
Projenin en can alıcı tarafı, Gebze’nin Dilovası mevkiinden başlayıp Karamürsel’in Hersek Burnu’nda biten 1500 metre (bir buçuk kilometre) uzunluğundaki asma bir köprü ile İzmit Körfezi deniz üzerinden geçiliyor olması.
İzmir-İstanbul Otoyolu, Yalova’yı tamamen devre dışı bıraktığı gibi, Karamürsel’den tepeleri aşaşarak ilerleyecek, İznik Gölü’nün batısından, mevcut yolun da doğusundan ilerleyecek.
Orhangazi ve Gemlik, yeni otoyol güzergahının dışında kalacak.
Mevcut Bursa-Yalova yolunun doğusundaki tepelerin arkasından devam edip, Bursa Çevre Yolu’nun yapımı devam eden uzatma bölümüyle birleşecek.
Karacabey’e hiç uğramayacak. Mustafakemalpaşa’nın da doğusundan ilerleyip Susurluk’a ulaşacak.
Balıkesir’in çevresinden geçecek olan otoyol, kentin batısından Savaştepe’ye ulaşacak.
Soma’nın doğusundan, Kırkağaç ve Akhisar’ın batısından ilerleyecek.
Otoyolun planlarında Manisa tamamen devre dışı kalıyor.
Kentin doğusundaki dağların ardından ve mevcut yoldan çok farklı olarak da, Gölmarmara yakınlarından batıya yönelip İzmir Çevre Yolu’na bağlanacak.
Ve bittiğinde...
Bursa-İstanbul arasını bir saate, Bursa-İzmir arasını 2.5-3 saate indirecek olan bu yol, aynı zamanda İstanbul-İzmir arasını da 3.5-4 saatte ulaşılabilir hale getirecek.
Ne zaman bitecek?
Asma köprünün bitimi 2011, tüm otoyolun ise 2013’te bitmesi planlanıyor.
* * *
Bu dev proje Yap-İşlet-Devret yöntemiyle yapılacak.
Altı milyon dolarlık projeyi, ihaleyi kazanan, Nurol - Özaltın - Makyol - Astaldi - Yüksel - Göçay ortak girişimi yapacak.
Süresi ise 24 yıl. Dört yılı yapım, 20 yılı da işletim hakkı.
Yani, süreç zamanında başlar ve tamamlanırsa, dört yıl sonra İzmir’den İstanbul’a 3.5-4 saatte gidebileceğiz.
Bu proje İzmir’in başına konan bir talih kuşudur.
İhale yapıldıktan sonra, İzmir olarak “kıpırdanmaya” başladık:
Efendim, böyle bir proje Bursa’dan değil de İzmir’den başlamalıymış!
Hatta İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu başkanlığında önceki gün Havagazı Fabrikası’nda üçüncü toplantısını yapan İzmir Ekonomik Kalkınma Koordinasyon Kurulu’nda, bu sorunun Ankara’ya götürülmesi kararlaştırılmış.
Doğru bir görüş değil, alınan karar da yanlış.
Çünkü ihale sözleşmesinde böyle bir madde yok.
Sadece projenin başlangıç ve bitiş süreleri var.
Kaldı ki bu projenin “kalbi”, Gebze- Karamürsel arasında yapılacak olan bir buçuk kilometre uzunluğundaki asma köprüdür.
Yatırımcı ve yüklenici firma, haklı olarak bir an önce bu köprüyü bitirip, “geçişlerden” ücret almaya başlamak isteyecektir.
Bu da en doğal hakkıdır.
İzmirliler olarak, “İzmir’den başlayıp, İstanbul’a doğru yürüyün” diye ısrar etmek yerine, “ortak girişimi”, otoyol yapımına en az iki güzergahtan başlanması için ikna etmeye çalışmak olmalıdır.