Hamdi Türkmen

Hamdi Türkmen

hamdi-turkmen@hotmail.com

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Başbakan Erdoğan’ın, “Keşke burada açıklasaydı” dediğim, İstanbul’dan duyurduğu İzmir Projeleri’nin özeti şu
Efes Antik kentine denizin götürülmesi...
150 bin sağlıksız yapıyı yenileme...
Ankara ve İstanbul’a otoyol ve hızlı tren...
Kent içi ulaşımı rahatlatacak 3 önemli metro güzergahını bitirmek...
İzmir Körfezi’ni Mavişehir’den Üçkuyular’a kadar tüpgeçitle geçmek...
Konak-İzmir Kız Lisesi önüyle, Mürselpaşa arasında 2.5 kilometrelik tünel yaparak, trafik sıkışıklığını ortadan kaldırmak...
Trafik kazalarıyla ünlü Sabuncubeli’ni 3 kilometrelik tünelle aşmak...
Körfez’e üç marina yapmak...
Çandarlı’ya dünyanın en büyük 10 limanından birini inşa etmek...
Körfez’in ortasına bir adacık oluşturmak...
* * *
Kişisel görüşüm şu:
Bu projelerin bir tanesine bile “hayır” demek mümkün değil...
Hepsi, bugün olmasa bile gelecekte İzmir’in “olmazsa olmazlarıdır.”
* * *
İzmir, taa 1970’li yılların sonundan itibaren, rahmetli İhsan Alyanak ile başlayan süreçte, Başbakan’ın genel seçimler öncesi açıkladığı bu projeleri konuşuyor ve tartışıyor.
Çandarlı Limanı ve İstanbul-İzmir Otoyolu, 2000’li yılların başındaki rüyamızdı.
Hatta Çanakkale Boğazı’nın üzerine yapılacak bir asma köprü ile geçişinin sağlanması öngörülüyordu. Proje Bursa üzerine kaydırıldı. İzmit Körfez Geçişi ile yapımı ihale edildi.
Körfez’e yapılacak tüpgeçit projesini ilk ciddi seslendiren ve Ulaştırma Bakanlığı’na 5 yıl önce teklif eden Aziz Kocaoğlu’dur.
“Biz bunun belediye olanaklarıyla altından kalkamayız; devlet olarak yapın” demişti.
Üçyol-Üçkuyular metro hattı yapımı uzayınca, Kocaoğlu, İstanbul ve Ankara’nın yarım kalmış metrolarının yapımını üstlenen Ulaştırma Bakanlığı’na, “Üçyol’dan Tınaztepe’ye, Halkapınar’dan Otogar’a ve Üçkuyular’dan Narlıdere’ye metroyu siz yapın” demişti.
Aliağa-Menderes Raylı sisteminin önce Torbalı’ya sonra Selçuk ve Bergama’ya kadar uzatılması fikrini de Aziz Bey ortaya atmıştı.
Kentsel dönüşüm, zaten acil olarak başlanması gereken bir proje.
Başbakan 150 bin diyor ama, Kocaoğlu en az 250 bin binayı yıkarak rehabilite etmekten söz ediyor.
Konak-Mürselpaşa arasında uluşamın 2.5 kilometrelik tünelle yeraltına alınması fikri Dr. Burhan Özfatura’nın projesidir.
Özfatura, 1985 yılında, Konak’ta kitlenen trafiğin böyle bir tünelle Yeşildere Çevre Yolu’na bağlanarak rahatlatılması gerektiğini seslendirmişti.
Ne yazık ki o dönem Büyük Kanal Projesi ve kentin altyapısına harcadığı trilyonlar nedeniyle bu projeye kaynak ayıramadı.
Ama Özfatura’nın projesidir.
Selçuk Belediye Başkanı Vefa Ülgür haklı.
Efes’e antik liman ve denizin getirilmesi 1970’lerden bu yana burada yaşayan ve turizmcilerimizin en büyük hayalidir.
* * *
Oyunuz kime olursa olsun, Başbakan Erdoğan’ın İzmir’in bu projelerini sahiplenmesi önemlidir.
Niye dün değil, dokuz yıldır değil de, tam 12 Haziran seçimleri arefesinde, yani bugün?
Böyle bir zamanlamadan şikayetçi olanlar da haklıdır.
Ama şöyle de düşünebilirsiniz.
Bu projelerin İzmir’e yapılmasının bir zararı var mı?
Hayır...
Aksine bu yatırımlarla İzmir uçar...
Peki, Başbakan’ın partisi AK Parti’ye bunun bir getirisi olur mu?
Evet...
İzmir’i bu ülkenin en büyük “köyü” olarak görenlerimiz ile, kente uzun süredir yatırım yapılamamasından şikayetçi olanların kafası karışacak ve “kararsızım” diyen yüzde 10.3’lük dilim içinde yer alan seçmeni mutlaka etkileyecektir.
Ne kadar mı?
Onu da 12 Haziran’da sandıklar açıldığında göreceğiz...