Hamdi Türkmen

Hamdi Türkmen

hamdi-turkmen@hotmail.com

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İZULAŞ kapanıyor mu?
İzmir’de lastik tekerlekli toplu taşıma yükünün önemli bir bölümünü ESHOT ile birlikte sırtlanan, bir Büyükşehir Belediyesi kuruluşu olan İZULAŞ, son günlerde Belediye Sarayı’nın en çok tartışılan ve adından söz edilen kurumu haline geldi.
Biliyorsunuz, şehir içi ulaşım, özellikle de mega ve megapol kentlerde en önemli sorunlardan biridir.
Modern ve gelişmiş şehirler, 100 yıl önce başladıkları ve bugün yüzlerce kilometreyi bulan metro hatları ile bu sorunu büyük oranda çözdüler.
Ancak Türkiye gibi ülkeler, İzmir gibi kentlerde otobüs, hala şehir içi ulaşımın büyük favorisi. Tabi ki, doğru bir tercih olduğundan değil, çaresizlikten...
İzmir’de şehir içi toplu ulaşımın neredeyse yüzde 90’ı otobüslerle sağlanıyor. Her gün 1.5 milyona yakın insan İzmir merkezinde otobüslerle bir yerden başka bir yere taşınıyor.
Otobüs ulaşımının amiral gemisi İzmir’de ESHOT.
Hergün yüzlerce otobüs ile hizmet veriyor.
* * *
ESHOT ile birlikte omuz omuza yaklaşık 20 yıldır İzmirlilere hizmet veren bir de İZULAŞ adlı kuruluş var.
İZULAŞ, sermayesi Büyükşehir Belediyesi ve bağlı kuruluşlarına ait bir anonim şirket.
İZULAŞ, ESHOT’a rakip olsun diye, bürokratik sıkıntılardan ve teferruattan kurtulma, İzmirlilere daha hızlı ve kaliteli bir ulaşım hizmeti vermek amacıyla kuruldu.
Örneğin, belediyeye ve ESHOT’a personel alımı merkezi idare tarafından zorlaştırıldı ama, İZULAŞ için böyle yasal bir engel bulunmadığı için, büyükşehire şoför alımı bu şirket üzerinden yapıldı.
Son günlerde ise bu şirket ile ilgili pek çok duyum var.
Özellikle de İZULAŞ personeli, ESHOT’ta aynı işi yapan arkadaşlarına göre çok büyük sıkıntı içindeler.
İZULAŞ’ta emekliliği gelen personel ayrılmaya zorlanıyor. Ayrılmak istemeyenler ise öyle işlere veriliyor ki, mecburen ayrılmak zorunda bırakılıyor. Nasıl mı?
Yıllarca bu şirkete emek vermiş ve belirli bir kademeye gelmiş İZULAŞ çalışanları, sırf emekli olmaya razı olmadığı için bir hafta boyunca her gün gece işlerine gönderilmekten yakınıyorlar.
Ayrılanların yerine hiç kimse alınmıyor.
Yani İZULAŞ, çaktırmadan küçültülüyor...
* * *
Son bir örnek vereyim, İZULAŞ çalışanlarının İzmir Büyükşehir’de “üvey evlat” olup olmadığına siz karar verin.
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı birkaç gün önce açıkladı. Belediye ve bağlı kuruluşlarında çalışan personelin maaşlarını yatırılması karşılığında bankaların verdiği promosyonların personele prim olarak verildiğini duyurdu.
Ama bu uygulamadan bir tek İZULAŞ’ta çalışanlar yararlanamadı.
Şimdi sendika bu ayrımcılık yüzünden dava açmaya hazırlanıyor.
* * *
Neden İZULAŞ böylesine “üvey evlat” muamelesi görüyor?
“Saray” söylemlerine bakarsanız İZULAŞ ile ilgili tüm bu kararları ESHOT Genel Müdürlüğü alıyor.
Nedeni de İZULAŞ’ı tasfiye etmek.
Oysa İZULAŞ yavaş yavaş yok edilmeden önce çok iyi düşünmek gerekir. Büyükşehir zaten metro projelerini bir türlü tamamlayamıyor.
ESHOT’un ise ne yazık ki, toplu ulaşım karnesi pek parlak değil.
Şikayetçi olmayan yolcu yok.
Çaresiz... Çünkü alternatifi yok. Olsa ESHOT’un yüzüne bakmayacak.
İZULAŞ, şirket statüsünde 20 yıldır belediyenin çok işine yaradı.
İşler daha çabuk ve daha az prosedürle yürütüldü.
ESHOT’un bürokrasi yüzünden tıkandığı noktalarda İZULAŞ devreye sokuldu.
Şimdi bu şirketi yok etmek kime ne fayda sağlayacak, anlamak mümkün değil?
Tabi, şayet birileri, “Saray”daki bazı en üst makamlara göz dikmediyse (!...)