NEREYE gitsem, kiminle sohbet etsem, nerede konuşma yapsam; hep aynı soruyla karşı karşıya kalıyorum...
Metro ne zaman bitecek?
Politik davranıp; “Vallahi ben de bilmiyorum” desem de inandıramıyorum...
Büyükşehir Belediyesi, yüklenici firma Bozoğlu’na, 31 Aralık 2009’a kadar süre verdi.
Biter mi?
Bitmez...
Bana göre 2010’da da bitmez, 2011’de, 2012’de de bitmez...
Kim biter diyorsa kendini kandırmış olur...
Dün Büyükşehir Belediyesi’nden bir açıklama daha geldi.
20 Temmuz’da yüklenici firma Bozoğlu’na ihtar çekilmiş, 20 gün süre verilmiş..
Bu sürede metronun planlanan iş programı yakalanamazsa kanunen sözleşmenin feshine gidilecekmiş...
Göreceksiniz ne bu ihtarların sonu gelecek, ne verilen süreler bitecek, ama Üçyol - Üçkuyular arasındaki metro inşaatı bir türlü bitmeyecek.
Çünkü bitmesi mümkün değil...
* * *
Büyükşehir Belediyesi “sil baştan” yapabilse, işi kolaylaşacak.
Bu da bugünkü koşullarda zor, hatta olanaksız.
O zaman ne olacak?
Ta, başa dönülecek.
Büyükşehir Belediyesi tarafından ihalesi yapılan Üçyol-Üçkuyular arasındaki metronun niçin bitmeyeceğini size 4 maddede özetlemeye çalışacağım.
1- Projenin anahtar teslimi olması:
Sırf bu yüzden Büyükşehir Belediyesi, eninde sonunda mahkemelik olacak.
Ve göreceksiniz üçüncü kez ikmal inşaatı ihalesine çıkılmak zorunda kalınacak
Büyükşehir Belediyesi, Bozoğlu ile masaya oturduğunda dolar kuru 1.2 liraydı. Son iki günü saymazsanız 1.5 lira oldu.
Maliyetler kur bazında yüzde 30 arttı.
Özellikle ince işlerde ( 6 istasyon yapılacak, bu istasyonlarda en az 30’un üzerinde yürüyen merdiven olacak. Ayrıca 12 asansör, havalandırma sistemleri, sinyalizasyon ve trafolar) maliyet girdilerinin tamamı ithal malzemeye dayalı.
Yani yüklenici firmanın maliyeti hiçbir iş yapmasa, yüzde 30 arttı.
İzmir Metrosu’nun Üçyol -Bornova arasındaki 12 kilometrelik ilk etabında keşif üzerinden yüzde 46’lık bir artış yaşanmıştı.
Peki şimdi siz yüzde 10’dan fazla artıramayacağınız Üçyol -Üçkuyular arasındaki yeni etabı nasıl anahtar teslimi ihaleye çıkıyorsunuz?
Hadi Büyükşehir’in o çok bilmiş(!) bürokratları bu yanlışı yaptı diyelim.
Ya sen Bozoğlu?..
Maliyetleri doğrudan dövize endeksli olan bu metro ihalesine “kur artışlarını” hiç hesaba katmadan, en ucuz “anahtar teslim fiyatı” olan 136 milyon lira verip, ne cesaretle, ne yürekle giriyorsun?
Çok yazdık, çok söyledik ama kimse dinlemedi.
Şimdi zaman kaybı olarak bedelini ne yazık ki biz İzmirliler... İnönü Caddesi’ndeki esnaf, Hatay’da ticaret yapan ve yaşayanlar ödüyor.
* * *
2- Poligon ve Üçkuyular İstasyonu:
Üçyol -Üçkuyular metro güzergahında Poligon İstasyonu yerin 21 metre derinliğine inşa edilecek.
Halen kullandığımız metro istasyonları arasında Çankaya ve Konak İstasyonları, yer altında 10 ve 11’er metre derinlikte.
Poligon’da 21 metre derinlikteki istasyon kazık çakılarak ve pasif ankraj diafram sistemiyle yapılacak.
Çankaya İstasyonu’nun yapımında da aynı sistem kullanılmıştı.
Çankaya Metro İstasyonu 11 metre yeraltındaydı ve 2 yılda ve tam 24 milyon dolar harcanarak bitirilebildi.
Ve dünyanın en zor istasyon yapılarından biri olarak kabul ediliyor.
Peki inşaatı yapan yüklenici firma kimdi?
Türkiye’deki metro ve tramvay sistemlerinin yüzde 70’ini yapmış bir firma. Şu an İzmir’de çalışan metronun da yapımcısı ve bugüne kadar toplam 8 milyar dolarlık raylı sistem projelerinde imzası olan bir şirket.
Poligon İstasyonu’na; yerin altında 21 metre derinlikteki bu istasyona ise hiç başlanmadı.
Ve burayı hiç metro yapmamış, bu konuda hiç deneyimi olmayan ve ilk kez İzmir Metrosu’nu inşa etmeye soyunan bir şirket yapacak(!..)
Şu an Temmuz sonundayız.
Başkan Kocaoğlu, “Metro 2009 sonunda bitecek” diyordu.
Beş ayda iki istasyon nasıl bitecek?
Daha İzmirspor İstasyonunun bilet holü 7 aydır kazılı halde beklerken, hat üzerindeki 6 istasyonun bilet hollerine başlanmamışken, daha tünelin yarısı betonlaşmamışken, sorarım size; bu metro nasıl bitecek?
Bu sorunun yanıtını yarın ki yazımda vermeye çalışacağım.