Hamdi Türkmen

Hamdi Türkmen

hamdi-turkmen@hotmail.com

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

ÖNCE Bayındır, sonra da Bozoğlu..
Büyükşehir Belediyesi iki müteahhitle de projeyi tamamlayamadı.
Bugün ikisi ile de mahkemelik.
Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, beş yılda iki müteahhit değiştirip, bir türlü bitiremediği Üçyol -Üçkuyular arasındaki metroda, bir değişiklik de kendi içinde yaptı.
Başkan, önceki gün Büyükşehir Belediyesi’nde, metrodan sorumlu olan bürokratla yollarını ayırdı.
Bu göreve, yani Raylı Sistem daire Başkanlığına, bir bayan bürokratı, Işık Çelikoğlu’nu atadı.
Mehmet Gülay’ın yerine atanan Çelikoğlu, bundan sonraki süreçte, projeyi ayağa kaldırıp, sonuçlandırabilecek mi?
Peşin hükümlü olmamak adına, bekleyip göreceğiz.
Ancak....
Defalarca yazdım, yine tekrar ediyorum.
Bu metronun bitmesi için Büyükşehir’in bu projeye önce bakış açısının, sonra da yaklaşım biçiminin değişmesi gerekiyor.
Oymuş, buymuş, gerisi hepsi boş..
Meslektaşım Mustafa Yılmaz’ın, büyükşehirde uzman bir bürokratın verdiği bilgiler ışığında yaptığı haberde dile getirilen iddialar hiç yenilir yutulur türden değil.
Bu araştırma haberde, Kocaoğlu’nun niçin metroyu bitiremediğini, bu zihniyetle devam edilmesi halinde de niçin bitmeyeceğinin yanıtlarını okuyunca bizim de bugüne kadar metro ile ilgili yazdığımız onca yazıdaki haklılığımız bir kez daha kanıtladı.
Çünkü bir türlü bitirilemeyen, ne zaman biteceği de bilinemeyen Üçyol -Üçkuyular arasındaki metro inşaatı ile ilgili bürokratın dile getirdiği ilginç ayrıntılar, bugüne kadar hiç kamuoyu ile paylaşılmadı.
Mustafa Yılmaz’ın metro ile ilgili tespitlerini sizlerle paylaşmak istiyorum:
“İzmir’de metro, Yüksel Çakmur’un projesini hazırlatmasıyla gündeme geldi. Projeye göre Basmane ile Üçkuyular arasında tamamen yer altından giden bir raylı sistem öngörülüyordu. Çakmur projeyi hazırlatmakla kalmayıp kredisini de bularak işi yapılabilir hale getirdi. Fakat kazmayı vurmaya görev süresi yetmedi.

Özfatura değişiklik yaptı
Burhan Özfatura projede önemli değişikler yaptı. Önce metronun tamamen yer üstünden yapılmasını tartışmaya açtı. Bu fikir büyük tepki alınca vazgeçti. Bu kez de projede köklü bir değişiklik yaptı. Projenin Üçyol-Üçkuyular bölümünü iptal etti. Bunun yerine Basmane ile Ege Üniversitesi önüne kadar yer altına inmeyen yüzeyde devam eden bir raylı sistemi projeye dahil etti. Bugün kullandığımız Ege Üniversitesi ile Üçyol arasındaki 11.8 kilometrelik metro bu şekilde yapıldı.
Özfatura’dan görevi devralan merhum Ahmet Piriştina, metronun başta yürüyen merdivenler olmak üzere eksikliklerini tamamlayarak 2000 yılında halk tarafından kullanılır hale gelmesini sağladı.
Piriştina’nın ani vefatı ile göreve gelen Aziz Kocaoğlu cesur bir karar aldı. Hem Üçyol-Üçkuyular metrosu hem de Aliağa-Menderes arasındaki 80 kilometrelik hattın metro standartlarına yükseltilmesi projesine aynı anda başlayacağını ilan etti.
Başladı da.
Fakat her iki projenin de sonu bir türlü gelmedi.
Özellikle Üçyol-Üçkuyular metrosu iki müteahhit değiştiği halde bitirilemedi.
Peki neden bitmiyor? Nasıl biter? Metronun Ege Üniversitesi ile Üçyol bölümünde önemli görevler üstlenen bir bürokratla bu konuları konuştum. Üçyol-Üçkuyular arasındaki metronun bu duruma gelmesine çok üzülen bürokrat büyük hatalar yapıldığını ve yapılmaya devam edildiğini söyledi ve çok önemli teknik bilgiler verdi.
Metroda çözülemeyecek sorun yok. Fakat nedense teknik nedenlerle bazı sorunların çözülemeyeceğini söylüyorlar.
Mesela Güzelyalı İstasyonu’nun zemin çürüklüğü nedeniyle iptal edileceği söyleniyor.
Dünyada böyle komik bir şey olmaz. Başkana bunları kim söyletiyorsa son derece yanlış ve talihsiz beyanlar.
Konak’ta bir tarihi Sarıkışla vardı. Biz onun bir kısmına Konak Metro İstasyonu’nu yaptık. Güzelyalı’nın zemini Konak’tan daha mı kötü?

150 yıl önce yapılmış
Bakın biz Konak İstasyonu’nu yaparken Sarıkışla’nın kazıklar üzerinde olduğunu gördük. Kestane ağacından yapılmış 6 metre ile 9 metre arasındaki kazıkları Kent Müzesi’ne verdik.
Sarıkışla kazıklar üzerine yapılmış. O kadar berbat bir zeminin üzerine 19. yüzyılda kazıklarla bina yapmışlar, biz 20. yüzyılın sonunda oraya suyun içine Konak İstasyonu’nu yaptık.
Japonlar Konak İstasyonu’nun tekniği nedeniyle işi yapan müteahhit firmaya ortaklık teklif ettiler. Şu anda dünyanın en büyük metro projesi olan Dubai Metrosu’nu bizim müteahhit firmamızla birlikte yapıyorlar.
Çünkü Konak İstasyonu su içinde muhteşem bir yapı. Hiçbir yere temeli olmayan sadece kendi ağırlığı ile su üzerinde duran bir yapı. Şimdi bunlar yapılmışken, 21. yüzyılda Güzelyalı İstasyonu’nda “zemin bozuk yapamıyoruz” demek olur mu?

Yolcu varsa nasıl yapmazsınız?
Teknik bilgilerime, yaşadığımız olaylara dayanarak söylüyorum; her yere istasyon yapılır. Ben 11 yıl metro inşaatlarında çalıştım. Bunu biliyorum.
Tabii biz işin teknik koşullarını, ihale dökümanlarını çok iyi hazırlayıp, işin takip edilmesini doğru yaptık. Güzel bir müşavir bulduk. Düzgün bir teknik şartname, iyi bir ihale ve ciddi bir teknik bilgiye sahip müşavir.
Metroyu asıl kontrol eden teknik sorumluluğu alan firma çok önemli.
Bakın şu anda da belediyenin müşavir firması var. Ama ne yapıyor belli değil. Metro tünellerinin çökeceği tartışılıyor.
Bu firmanın çıkıp teknik bilgi vermesi lazım. Ama ortada yok.
Bizim bitirdiğimiz metroda müşavirliğimizi yapan firma şu anda Marmaray Projesi’nde İstanbul Boğazı tüp geçişini yapanların müşaviri. Siz bu işi 10 bin TL’ye yapacak müşavir firma da bulursunuz. Ama 10 milyon dolara yapmayacak müşavir firma da vardır. Çünkü bunlar dünya çapında değerli firmalardır. Önemli olan budur.