BDP Eşbaşkanı Gültan Kışanak da dahil olmak üzere PKK’lı teröristlerle kucaklaşan biri bağımsız, 9 BDP milletvekilinin dokunulmazlıkları kaldırılacak gibi görünüyor.
Fezlekeler, Meclis Başkanlığı’na geldikten sonra da Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, söz konusu milletvekillerinin dokunulmazlıklarının kaldırılacağı yönündeki mesajlarını tekrarladı.
Neden kucaklaşma dosyaları?
BDP’li milletvekilleri hakkında Meclis’te bekleyen 660 dosya var. Ancak bu dosyalar işleme konulmadı, dönem sonunu bekliyor. Buna karşın teröristlerle kucaklaşmaya ilişkin fezlekeler karma komisyona ve oradan Genel Kurul’a gönderilecek.
660 dosya beklerken bu dosyalar neden öne alınıyor?
Anayasa Komisyonu Başkanı Prof. Dr. Burhan Kuzu, dün yönelttiğim bu soruya şu yanıtı vardı:
“Önce şunu ifade edeyim ki 660 dosyanın bekliyor olması bizim Ak Parti olarak BDP’lilere karşı siyasi bir hesapla hareket etmediğimizi gösterir. Eğer öyle olsaydı bu 660 dosya içinde belki kucaklaşma dosyasından bile ağır dosyalar vardır. Bu dosyaların işlemlerini tamamlar, dokunulmazlıklarını kaldırırdık ama bunu yapmadık. Demek ki bir önyargımız yok. Ancak bu kucaklaşma işi farklı. BDP’li milletvekillerinin PKK’lı teröristlerle kucaklaşmaları toplumda şok yarattı. İnfiale yol açtı. Toplumda büyük tepki var, infial var ve tabii ki işlem yapılması konusunda da yüksek beklenti var. Sanıyorum Sayın Başbakan da bu noktadan hareket ediyor. BDP milletvekilleri sanki alay eder gibi bu teröristlerle kucaklaşıyorlar. Bu, Avrupa’da da hiçbir şekilde kabul edilmez.”
Avrupa’daki uygulama
Kuzu, söz konusu dosyalar çerçevesinde Avrupa ülkelerindeki uygulamaları ve AİHM kararlarını incelediğini belirterek, şu bilgiyi verdi:
“Avrupa’da dokunulmazlıkların kaldırılması konusunda genel olarak iki gerekçe uygulanıyor. Birincisi taciz, tecavüz gibi suçlar, ikincisi de terör örgütüyle ciddi bağlantı bulunması. Bu gerekçelerle dokunulmazlıkların kaldırılması durumunu AİHM de uygun buluyor. Keza Anayasa Mahkemesi’nin kararlarına bakıldığında da eğilimin bu yönde olduğu görülüyor. Haliyle, böyle bir görüntü yaratmış olan milletvekilleri için yargı yolunun açılması normaldir.”
Habur’dan ağırdı
Prof. Dr. Burhan Kuzu, teröristlerle kucaklaşma sahnesinin Habur görüntülerinden de ağır olduğu görüşünü şöyle dile getirdi:
“Habur iyi başlangıç olabilirdi. Ama istismar ettiler, o malum görüntüleri verdiler. Bana göre teröristlerle kucaklaşma görüntüleri, Habur’dan daha ağırdı. Böyle olduğu için de toplumda büyük infial yarattı. Dünyanın hiçbir yerinde böyle bir milletvekilliği yok. Terör örgütüyle, teröristle kucaklaşan milletvekili hiçbir yerde kabul edilemez.”
Karar yargının
Kuzu, dokunulmazlıkların kaldırılmasından sonraki süreci de şöyle özetledi:
“Dokunulmazlıkların kaldırılması sadece dosyayla sınırlıdır. Dosyalara tek tek bakılır ve o dosyalar için dokunulmazlık kaldırılır. Böylece yargı yolu açılmış olur. Ondan sonrası yargının yetkisidir. Yargılama sonucunda mahkum olurlarsa mahkeme kararıyla milletvekillikleri düşmüş olur. Mahkum olmazlarsa milletvekilliği devam eder. Bizim, milletvekilliğinin düşürülmesini teklif etmek ve oylamak gibi bir yetkimiz yok, o yargının yetkisindedir. Oylama gerektiren haller sayılmıştır istifa, milletvekilliğiyle bağdaşmayan işler gibi.”
Tutuklama zayıf ihtimal
Kuzu, dokunulmazlıkların kaldırılması halinde milletvekillerinin tutuklanıp tutuklanmayacağı konusunda ise şu yorumu yaptı:
“O tamamen mahkemenin yetkisinde olan bir konu. Ama tutuklanma zayıf bir ihtimaldir. Ancak mahkeme tutuklu da yargılayabilir, tutuksuz da yargılayabilir.”