Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Karl Lagerfeld, Chanel ve Fendi gibi çok güçlü iki markanın uzun yıllar kreatif direktörlüğünü üstlendi, ama en büyük başarısı bu değildi. En büyük başarısı kendisiydi; kendi kendini ikonlaştırmayı başardı, hatta bununla zaman zaman dalga da geçti; “Kendi kendimin karikatürüyüm, bir maskeyle yaşıyorum, Venedik Karnavalı benim için sürekli devam ediyor” diye anlatıyordu.

Balmain, Jean Patou, Chloé, Charles Jourdan, Krizia, Valentino gibi birçok markaya tasarımlar yaptıktan sonra daha genç yaşlarda beyaz saçla kendine bir imaj çizdi. Sonra tasarımlarını çok beğendiği Hedi Slimane’in kıyafetlerini giyebilmek için bir yılda tam 42 kilo verdi. Onu özel yapan sadece yaratıcılığı değildi, aynı zamanda zamanın ruhunu da son derece iyi kurmasıydı.

Haberin Devamı

Sotheby’s’de Karl müzayedesi

49 yaşında Chanel’in kreatif direktörü olduğunda eskimiş ve güncelliğini yitirmiş bir markayı alıp 10 milyar dolarlık, hiç eskimeyecek bir marka haline getirdi. Bunun için de önce CC logosunu yarattı.

“85 yaşına kadar her gün çalıştı”

Tom Ford’dan Riccardo Tisci’ye birçok tasarımcının köklü bir markanın nasıl yeniden yükselebileceği konusunda önünü açtı. 85 yaşına kadar her gün çalıştı, “Çalışmazsam ölürüm” diyordu. Üstelik sadece birbirinden çok farklı tarzları olan Chanel ve Fendi’nin kreatif direktörlüğünü üstlenmekle de kalmadı, Karl Lagerfeld, KL ve Karl markalarını da yarattı. Bunları yaparken fotoğrafçı kimliğiyle de öne çıktı, birçok marka için iş birlikleri oluşturdu. İş birliklerinin çalıştığı diğer markalara da faydalı olacağını hiç şüphesiz en erken gören isimdi.

Sotheby’s’de Karl müzayedesi

Her seferinde sıfırdan başlamak

Çok sevdiği kedisi Choupette’e Instagram hesabı açarak, milyonlar kazandırdı. 80’li yaşlarında Instagram’ı herkesten önce çözdü. “İşimle ilgili Alzheimer’ım var, bu çok iyi bir şey” diyordu. “Bugün çok fazla kişi daha önce yaptıklarına takılıyor ve kendi kendini tekrarlıyor. Oysa daha önce yaptıklarınızı unutup her seferinde sıfırdan başlamak lazım” diye düşünüyordu.

Modayla ilgili, “İyi kötü her şey modayı etkiliyor, mimaride, tasarımda, otomotivde bu etkiyi görmek uzun süre alıyor, oysa modada çok hızlı görebiliyorsunuz” diye özetliyordu.

Haberin Devamı

Sotheby’s’de Karl müzayedesi

Bir de öğüt veriyordu: “Asla çok fazla fedakârlık etmeyin, kendinizden ödün vermeyin, başkaları için çok fedakârlık yaparsanız, daha sonra onlara verebileceğiniz bir şey kalmaz ve o zaman kimse sizi umursamaz.”

Karl Lagerfeld, sadece tasarımlarıyla değil, duruşuyla da farklıydı. Tam 2 yıl önce, 85 yaşında hayata veda etti, şimdi koleksiyoner kimliğiyle yeniden karşımıza çıkıyor. Resim, heykel, seramik ve tasarım koleksiyonu, Sotheby’s Monako’da 3-5 Aralık’ta gerçekleşen bir açık artırmayla satışa çıktı. Tam da Chanel’de Lagerfeld’den sonra bayrağı teslim alan Virginie Viard’ın son Chanel koleksiyonunu Paris’te sergilediği günlerde.

Sotheby’s’de Karl müzayedesi

Satılanlar ve satılacaklar

Karl Lagerfeld, daha önce 2000 yılında, Christie’s müzayede evinde koleksiyonunda artık beğenmediği bir bölümü satışa çıkarmıştı. Şimdi ise satışa çıkan eserlerin değerlendirmesi tam iki ay sürdü.

Karl Lagerfeld’e ait 3 Rolls-Royce marka otomobil 1.2 milyon euro’ya satıldı. Satılanlar arasında efsane tasarımcının defterleri, Takashi Murakami ve Gianni Versace imzalı portreleri, Marlene Dietrich’den bir telgraf gibi özel anı eşya da vardı. 1980’lerde kullandığı 3 adet çizim defteri tam 151.200 euro’ya alıcı buldu. Yves Saint Laurent ve Dior Homme koleksiyonlarından kıyafetleri ve imzası haline gelen Chanel eldivenleri de satılanlar arasındaydı.

Haberin Devamı

Karl Lagerfeld koleksiyonunun çağdaş tasarıma odaklanan ikinci bölümü ise Paris’te 14-15 Aralık’ta açık artırma ile satılacak. Lagerfeld’in son 20 yılda topladığı Mark Newson, Martin Szekely, Ronan ve Erwan Bouroullec tasarımları da satılacaklar arasında. Ayrıca açık artırmanın çevrimiçi düzenlenen bölümüne de büyük ilgi var, şimdiden tahmini rakamlar aşılmış durumda.