Bu sezon hibrit olarak planlanan Fashion Week Istanbul yarın akşam kick-off partiyle başlıyor, 18 Mart’a kadar Soho House İstanbul’da ve dijital platformlarda devam edecek.
Fashion Week Istanbul yarın başlıyor, Soho House İstanbul’da düzenlenecek kick-off parti ile. Pandemi nedeniyle tamamen dijital gerçekleştirilen üç sezonun ardından Fashion Week Istanbul, bu sezon dijitalle fizikseli bir araya getiren hibrit yapıda kurgulandı. 15-18 Mart tarihlerinde Soho House İstanbul’da ve dijital platformlarda gerçekleşecek. Hedef, moda sektörünü tekrar bir araya getirmek ve sektöre artı değer katmak. Soho House İstanbul’da 20’den fazla tasarımcı ve tasarımcı markaları, hazırladıkları sinema ve moda disiplinlerinin bir nevi görsel kutlaması niteliğindeki moda filmi gösterimleri ve birbirinden farklı, yaratıcı etkinliklerle koleksiyonlarını moda endüstrisinin beğenisine sunacak. Ayrıca bütün koleksiyonların moda filmleri, moda haftasının resmî sitesi fashionweek.istanbul adresinden ve dijital platformlardan takip edilebilecek. Hafta boyunca şehre yayılarak, önemli isimlerle modanın gündemini tartışacak ve geleceğini belirleyecek paneller ve etkinlikler de yapılacak.
İHKİB organizasyonuyla düzenlenen, T.C. Ticaret Bakanlığı öncülüğünde TİM tarafından desteklenen ve Moda Tasarımcıları Derneği ile İstanbul Moda Akademisi iş birliğinde yürütülen Fashion Week Istanbul kapsamında koleksiyonlarını sergileyecek 18 tasarımcı ile 8 New Gen by İMA ve KARMA by İMA genç tasarımcısı bulunuyor.
Bu sezon daha iddialı
Peki, ama Sonbahar-Kış 2022/23 koleksiyonlarını sunacak marka ve tasarımcılar hangileri?
Bashaques, Ceren Ocak, DB Berdan, Dice Kayek, Emre Erdemoğlu, gokhanyavas, Mert Erkan, Murat Aytulum, Nihan Peker, Niyazi Erdoğan, Özlem Erkan, Red Beard by Tanju Babacan, Selen Akyüz, Sezgi Tüzel, Sudıetuz, T.A.G.G, Tuğba Atasoy ve Y+ Yakup Biçer.
Ayrıca NEW GEN BY İMA ve KARMA BY İMA kapsamlarında genç tasarımcılar da koleksiyonlarını sergileme şansı bulacak.
Berfin Özgür, Nazlıcan Türker, Öykü Ece Uza, Selina Alp, Şeyma Hamamcı koleksiyonları NEW GEN BY İMA bölümünde yer alacak. Aycan Hakalmaz, Beyza Eyüboğlu, Ezgi Yıldırım koleksiyonları ise KARMA BY İMA kapsamında sergilenecek. Hatırlatalım, bütün detaylar fashionweek.istanbul adresinden, resmî Instagram hesabı @fwistanbul’dan ve #fwistanbul hashtag’i üzerinden takip edilebilecek.
Fashion Week Istanbul, yeni hibrit kurgusu ve yeni mekân desteğiyle belli ki bu sezon daha iddialı. Moda dünyasının da pandemi sonrası yeniliklere daha çok ihtiyaç duyduğu ve tabii daha açık olduğu ortada.
Moda dünyası gerçekten değişiyor mu?
Turizm ve yeme içme sektörleri kadar pandemiden en çok etkilenen bir diğer sektör de modaydı. Evlere kapanılan dönemde alıştık rahat kıyafetlere, taytlar ve eşofmanlar kurtarıcımız oldu. Tabii her gün düzenli ofise gitmek, toplantılara katılmak gerekmeden tamamen çevrimiçi çalışmaya başladığımızdan beri iyi giyinmek için neden kalmadı, daha iyi görünme isteğimizi filtreler ve makyajla çözdük. Zoom toplantılarında düz renk bir tişörtün altına ister tayt ister eşofman geçirin fark etmiyor; nasılsa kimse görmüyor dedik. İşte bu durumda eskiden yılda sadece 2 sezonken birden 4 sezona çıkan, hatta büyük modaevleri için cruise’dan haute couture’e 6 sezona kadar hazırlanan koleksiyonlar da tarih olmaya yüz tuttu. Daha yazın ortasında kazaklar, paltolar, çizmeler çıkıyor ve hatta bunaltıcı sıcaklarda satılıyordu. Kışın ortasında ise tiril tiril yazlıklar geliyordu mağazalara ve yine kapış kapış gidiyordu. Karantina dönemi nedeniyle koca bir sezonun depolarda kalmasıyla düzen değişti. Hatırlaya-caksınız, satışa çıkama-yan 2020 koleksi-yonlarını 2021’de satışa sunanlar oldu. Moda haftaları bu durumda bir süre sadece dijital gerçekleşti. Tasarımcılar yeni koleksiyonlarında daha yumuşak kumaşları ve rahat modelleri tercih etti. Sadece yeniden karantinaya girmek zorunda kalabiliriz diye değil, karantina döneminde böyle giyinmeye alıştığımız için. Birçok modaevi ise kiralarını, çalışanlarının maaşlarını ödemekte güçlük çekerken bir de yeni koleksiyon üretecek durumda değildi. Pandeminin ilk aylarında ABD’de giyim satışları yüzde 79 düştü, eşofman satışları ise yüzde 80 arttı. Daha sonra ise Amerikan Vogue’un efsane editörü Conde Nast’ın sanat direktörü Anna Wintour, “Gerçekçi olmayan bir sistem kurduk. Bu en büyük markalar için bile büyük yük oldu. Bazı genç tasarımcılar da bu oyunu kurallarına göre oynamak istedi ve kendileri için en iyi olanı düşünmek yerine büyük markalarla yarışmaya çalıştı. Değişim üzerine kurulu bir endüstride bazen çok yavaş hareket ediyoruz, çok büyük ve çok ayaklı olduğu için moda endüstrisinde uzun zamandır konuştuğumuz sorunları pandemi berraklaştırdı. Şimdi gerçekten durup yeniden düşünmek ve yeniden başlamak lazım” dedi.
Moda dünyasının önde gelenleri bu yorumu biraz geç kalınmadı mı diye karşıladı, bir kısmı ise aynı düzene kalındığı yerden devam edilmesi gerektiğini savundu. Sonuç, şubat ve mart aylarında gerçekleşen New York, Londra, Milano ve Paris moda haftalarında gördük; pandeminin artık sona erdiğini kabul ettiğimiz ya da etmek istediğimiz bu dönemde moda dünyası yine pandemi öncesi günlerine döndü.