Elektrikli arabanın yol haritasında arabayı üretmek kadar hızlı şarj sisteminin ve bir dolumla ne kadar gidebileceğinin geliştirilmesi de büyük önem taşıyor.
Elektrikli otomobillerin şarj edilmesi ve ona uygun alt yapının hazırlanması Enerji Bakanlığı’nın yetki ve sorumluluk alanında.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez ile birlikte hem bakanlık bahçesinde elektrikli arabaya bindik hem de elektrikli arabanın geleceğini konuştuk.
Elektrikli arabanın sessizliği dikkat çekiyor. Çalışıp çalışmadığını anlamak zor.
Bakan Dönmez, bakanlığına düşenin elektrikli otomobil üretimi olmadığını vurguluyor. Dönmez, elektrikli otomobillerin şarj edilmesi ve ona uygun alt yapının hazırlanmasının bakanlığının yetki ve sorumluluk alanında olduğunu belirtiyor.
15-20 dakikada şarj
Elektrikli arabada bir 7-8 saatte dolduran yavaş şarj ünitesinin olduğunu, bunun daha çok evlerde kullanılabileceğini dile getiren Dönmez, bir de 15-20 dakika da dolduran hızlı şarj üniteleri olduğunu söylüyor. Bu hızlı şarj ünitelerini başta AVM ve akaryakıt istasyonları gibi birçok yerde artırmak istediklerini belirten Dönmez, “Bizim uygun alanlarda montajının yapılmasına müsaade etmemiz lazım. Mesela otoparklar. AVM’lerin otoparkları. Vatandaş gidiyor alışveriş yapıyor, arabasını park etti. Hızlıca şarj etsin orada. Klasik akaryakıt istasyonlarının olduğu yerlerde, arabasını yıkarken temizlerken vs. Elektrikli araba ile birlikte buna bağlı hizmet sektörlerinin de hızlıca gelişmesini bekliyoruz. İçten yanmalı motorların 100-120 yıllık geçmişi var. Bunlar çok daha yeni. Ama hızlıca gelişecek. Daha çok trafikte görmeye başlayacağız” diyor.
Fiyatlar ne zaman düşecek?
Bakanlık yetkilileriyle de elektrikli arabadaki tartışmaları ve geleceğini konuştuğumda şu tespitler ortaya çıkıyor:
- Elektrikli arabalar konusunda iki tartışma var:
1- Daha az emisyonlu bir ulaşım sağlayacak mı?
2- Dizel/benzinli araçlardan daha ucuz olacak mı?
- Otonom sürüş sistemlerine en uyumlu, en sessiz ve verimli sürüş sağlayan, tüketici masrafları en düşük araç olarak elektrikli araçlar görülüyor.
- Bu araçların 2020’li yılların ilk yarısında sıradan bir içten yanmalı araç fiyatına geleceğini düşünülüyor. Kritik gösterge olarak da çok satılan segmentlerde aynı modellerin elektrikli ve hibrit modellerinin gelmesinin oyun değiştirici olacağı konusunda görüşler var.
- Elektrik sistemi elektrikli arabalara hazır, burada sadece nüfusun çok yoğun olduğu yerlerde bazı sorunlar olabileceği bunun da akşam şarj etmeyi özendirerek altyapı verimini arttırma ile çözülebileceği düşünülüyor.
- İçten yanmalı sistem olmadığı için özellikle çok seri kalkış ve hızlanma.
- Elektrikli arabadaki parça sayısı bir dizel araçtaki parça sayısının neredeyse 10’da 1’i kadar. Bu da tamir-bakım kısmında çok daha ekonomik bir durum.
Enerji Bakanlığı elektrikli arabalar kullanacak
Bakanlık içerisinde bindiğimiz araç, 100 km’de 15-20 kWh enerji tüketiyormuş.
Ayrıca Enerji Bakanlığı olarak 2021’den itibaren yeni alınacak, kiralanacak tüm yerli araçlar elektrikli ve hibrit olacakmış.
Enerji Bakanlığı, diğer bakanlıklar ve TÜBİTAK ile görüşerek hem elektrik sistem güvenliği hem de otomotiv sektörü için pil üretimi konusunda yeni adımlar atacak.