Türkiye’nin yeni turizm hedefleri arasında pazar çeşitliliği çok önemli. Hem yılın 12 ayına hem de 81 ilimize turizmin yayılması amaçlanıyor. Ayrıca ulaşım olan her yerden de turist gelmesine yönelik çalışmalar yapılacak.
Her ilin ve ilçenin turizm potansiyeline bakılacak, ona göre yol haritası belirlenecek. 2020’de tanıtım hamlesi gelecek ve yeni reklam filmleri devreye sokulacak. 2023 hedefi ise 75 milyon turist ve 65 milyar dolar gelir.
Yaz bitti. Turizm rakamları sevindirici. Ancak 4 mevsim turizm çok önemli.
Bu nedenle turizmde pazar ve turist çeşitliliğini artırmak gerekiyor.
Sadece kum, deniz turizmi bir ülke için yeterli rakamlara ulaşmaya yetmiyor.
Nitelikli ulaşım ve nitelikli personel de gerekli kalite için.
Tüm bunları ve Türkiye’nin 2023 yılı turizm stratejisini Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy ile Ürdün’deki Türk Büyükelçiliği’nde konuştuk.
27 Eylül’de açıklayacağı eylem planıyla ilgili sorularımı yanıtlayan Ersoy, 2020’de tanıtım hamlesi yapacaklarını kaydetti.
2023 hedeflerinin 75 milyon turist ve 65 milyar dolar gelir olduğunu belirten Ersoy, “Turizmin hem 12 aya yayılması, hem de tüm Türkiye’ye, 81 vilayete yayılması çok çok önemli. Türkiye aslında tam bir açık hava müzesi. Her ilin, her ilçenin turizm potansiyeli çok. Biz potansiyellerin önce oluşturulması, sonra da pazarlanması konusunda bir strateji üretiyoruz. Ulaşımın olduğu her noktadan turist getirmeyi hedefliyoruz” vurgusu yaptı. Ersoy, Milliyet’in sorularını şöyle yanıtladı:
En faydalı sektör
Turizmde bu senenin rakamları nasıl, yeni hedefler var mı?
27 Eylülde strateji eylem planımızı açıklayacağız. 50 milyon hedefimiz var bu sene. İnşallah 52 milyonla kapatacağız. 34-35 milyar dolar bandında da bir gelir hedefimiz var, inşallah onu da gerçekleştireceğiz. Turizmden elde ettiğiniz cironun minimum yüzde 85’i ülkede kalıyor.
Yüzde 15’lik kısmı ithale dayalı, çok az ithal personel kullanılıyor. Enerji var, onun dışında birkaç da yeme içmeyle ilgili malzeme var. Onun dışında birçok malzeme yerli üretim. Özellikle insan kaynağı da yerli olduğu için ekonomiye en faydalı sektörlerden biri. Çok hızlı da bir büyüme hedefi koyduk 2023’e kadar. Bu sene işte 52 milyonu geçeceğiz ama 2023’e kadar 75 milyonu geçmek hedefimiz.
81 ilde turizm atağı
2023 hedefleri neler?
Öncelikle rakamlar, 75 milyon turist, 65 milyar dolar. Öncelikli hedefimiz bu rakamların gerçekleşmesi.
Bu rakamları gerçekleştirirken pazar çeşitlemesi çok çok önemli. Turizmin hem 12 aya yayılması hem de tüm Türkiye’ye, 81 vilayete yayılması çok çok önemli. Türkiye aslında tam bir açık hava müzesi. Her ilin her ilçenin turizm potansiyeli çok.
Biz bunları sırayla potansiyellerin önce oluşturulması, sonra da bunların pazarlanması konusunda bir strateji üretiyoruz. 2023 ana hedeflerimiz bunlar olacak.
Ulaşımın olduğu her noktadan Türkiye’ye turist getirmeyi de hedefliyoruz. Daha sonrasında da münferit turizmin daha yoğun talep görmesi için uğraşıyoruz. Şu anda birçok noktada tur operatörüne bağımlı turizm yapıyoruz.
Tur operatörlerinden vazgeçmeden ama münferit rezervasyonlarını artırarak hem pazar, hem rezervasyon çeşitlemesi yaratmamız gerekiyor.
Türkiye’nin tanıtımı için yeni projeler var mı?
En büyük projemiz Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı. Onun çalışmaları başladı. Kısa bir sürede onun yönetmeliği çıkacak, daha sonra yılbaşına kadar seçimleri gerçekleştirilir.
1 Ocak itibarıyla seçilmiş yönetim kuruluyla hayatına devam edecek. En büyük değişim buydu. Zaten turizm gelirleri yüksek olan ülkelerin tamamında olan bir oluşum.
Şimdi onun organizasyonu ve hem bölge turizmlerinin geliştirilmesi hem de Türkiye’nin bölgesel potansiyelinin yurt dışında tanıtılması açısından çok büyük görevleri var.
2020 tanıtım hamlesi
Sektörden de bir gelir toplanıyor, tanıtım bütçesi adı altında. Ama biz devlet olarak, bakanlık olarak katkı vermeye devam ediyoruz ve öngördüğümüzden daha fazla katkı vereceğiz 2023 yılına kadar. Bence Türkiye ihtiyaç duyduğu ve çok geç kaldığı tanıtım hamlesine 2020 itibarıyla başlamış olacak ki biz 2019’da da bunun ilk adımlarını attık.
2020 itibarıyla dünyayla rekabet edecek tanıtım bütçelerine biz de sahip olacağız. 2023’e kadar da çok yoğun bir tanıtım bütçesiyle Türkiye olarak devam edeceğiz.
Yemekten bisiklete çeşit çeşit turizm
Alternatif turizm yani turizmin çeşitlendirilmesi için neler yapılıyor?
Çok farklı alternatif turizm çeşitlemesi, ürün çeşitlemesi var. Alternatif turizm ve Türkiye’nin doğası sahip olduğu en büyük özelliklerinden biri yani sadece tarihi, kültürel, arkeolojik değerleri yok, doğa değerleri de var.
Bunun yanında sağlık turizmi var, bisiklet turizmi var, spor turizmi var, din turizmi var. Türkiye’nin çok fazla ürünü var daha önce ön plana çıkarılmamış olan.
Bizim çok bildiğimiz ama yabancıların çok aşina olmadığı gastronomi turizmi var. Bizim gastronomimiz kebapla sınırlı değil.
Bütün bunların ön plana çıkarıldığı, algılatılmasının sağlandığı bir ürün çeşitliliği operasyonu yapacağız. Yani 2023’e kadar çok farklı ve çok yeni ürünlerle Türkiye’nin yurt dışından turist çektiğini göreceğiz. Bununla ilgili gerekli stratejiyi oluşturuyoruz şu anda. 2020 itibarıyla herkes hissetmeye başlayacak.
2020 yılı itibarıyla Türkiye’yi daha çok görecekler yani...
Bu sene de gördüler. Tabii, yurt dışında olduğu için bu tanıtım faaliyetleri Türkiye’de fark etmiyorsunuz. Ama tüm dünyada çok daha yoğun bir tanıtım faaliyeti olacak.
Ajansın bir görevi de yurt dışı Türklere yönelik tanıtım, özellikle turizm potansiyelini yeni yeni geliştirdiğimiz şehirlerimizin ürünlerini iç turizmde de tanıtmak istiyoruz. Bu bağlamda da büyük bir çalışma başlayacak 2020 itibarıyla.
Uzakdoğu’ya özel strateji
Hint düğünleri de vardı büyük gelir bırakan, başka neler olacak yeni?
Biz ona direkt Hindistan diye bakmıyoruz. Uzak Doğu’da bizim açımızdan çok hızlı gelişme potansiyeli olan 4 ülke belirledik: Çin, Hindistan, Güney Kore ve Japonya. Oralarda çok hızlı büyüme öngörüyoruz.
Çok hızlı büyüyor şu anda bu pazarlar. Yani tabii batılılarla veya Ruslarla kıyasladığımızda sayıları düşük ama büyüme oranları çok çok hızlı. Bunlarla ilgili tanıtım ve ulaşım stratejisi planlıyoruz.
Nitelikli personel
Zengin turisti çekmek için özel bir çalışma var mı?
Öncelikle turist sayısını artıracaksınız ki otellerde belirli bir doluluğu yakalayın. Otel yatırımcısı cesaretlenip fiyatı yukarı kaldırsın. Biz şu anda o aşamadayız. Nitelikli turist için nitelikli ulaşım, nitelikli personel gerekir. THY ile başlattığımız bir protokol vardı. Onu genişletiyoruz. Business class koltuklu THY’nin tarifeli uçaklarıyla Antalya, Bodrum, İzmir, Dalaman’a uçuşlar başlatıyoruz.
Milli Eğitim Bakanlığı ile 11 okulda pilot çalışma başlattık. Turizm Meslek Liselerini özel statüye getiriyoruz. 1. yıl İngilizce, 2. yıl Rusça mecburi lisan oluyor. 3. yıldan itibaren de Almanca, Çince, Fransızca ve Arapça’dan bir tanesi seçmeli ders oluyor. Pilot olsun diye 11 okul ile sınırlamıştık. Önümüzdeki yıl sayıyı 50 okula, sonraki yıllarda da 100, 150 diye artırmayı hedefliyoruz.
Göbeklitepe hareket getirdi
Göbeklitepe hareket getirdi mi?
Göbeklitepe hareket getirdi. Ama Urfa yeteri kadar hazır değil. Konaklama, yeme ve içme yerleri olarak. Açıkcası çevresindeki illere daha çok yarıyor. Türkiye’nin tanıtımı açısından önemli bir yüz olarak görüyoruz Göbeklitepe’yi. Görevini fazlasıyla yerine getiriyor. Bunun üzerinde tanıtımı artırmaya devam edeceğiz.
Turizm ajansı ne getirecek?
Ajansın büyük bölümü sektörden. Profesyonellerle birlikte geliştirdiğimiz tanıtım stratejilerini uygulayacak bağımsız bir ekip. Amacımız yoğun sürdürülebilir sürekli bir tanıtım politikasıyla Türkiye’nin değerlerini, turizm potansiyelini ortaya çıkararak bunların yurtdışında algılanmasını sağlamak. Turizmin de 81 vilayetine yayılmasını sağlamak.
Sağlık turizmi nasıl?
Biz de büyük bir potansiyel var. Marmara ve Antalya bölgesinde genelde. Her yerden de gelmeye başladılar. Arabistan’dan Afrika’dan yakın Asya’dan ve batılı ülkelerden de geliyorlar.
Bizim rekabetçi fiyatlarımız var bu konuda. Sağlık turizmi sadece medikal turizmle sınırlı değil. Bunu yaşlılarla ilgili bakım hizmetleriyle de genişletmemiz lazım.
Doğu ve Güneydoğu gez gez bitmez...
Türkiye’nin turizm değerleri ile ilgili mesajlarınız ne olacak?
Türkiye’nin çok büyük değerleri var. Kültürel, arkeolojik değerleri var. Gastronomi değerleri apayrı. Batı ile doğunun geçiş yeri olması özelliği var. Deniz, kum çok bilinen bir şey. İstanbul başlı başına bir değer. Doğu ve Güneydoğu gez gez bitmez. Anadolu’nın tamamı dünyanın en büyük açık hava müzelerinden birisi. Her yerinden tarih fışkırıyor. Bir de dört mevsimi birleştirmiş. Bu değerlere sahip olmanız tek başına yeterli değil. Arza göre turizm değil, talebe göre turizm yapılmalı derim hep.
Talebin ihtiyaçlarını ne kadar karşılayabilirseniz o kadar başarılı ve yüksek gelir elde edebileceğiniz bir turizm potansiyeline sahip olursunuz. Biz hem turizm personelimizi hem halkımızı tüm yatırımcımızı bu manada eğitmemiz gerekiyor. Çalışmalar zamanla oturacak. Bu işte çok kısa vadeli düşünmememiz gerekiyor. Orta ve uzun vadeli düşünmemiz lazım. Yatırımın en kısa sürede geri dönmesi değil doğru şekilde geri dönmesini planlamamız lazım.