30.05.2022 - 13:06 | Son Güncellenme:
Mimarlar Odası tarafından ilk kez 1988 yılında, Mimar Sinan’ın 400. ölüm yıl dönümü anısına düzenlenen Ulusal Mimarlık Sergisi ve Ödülleri Programı, 1988’den başlayarak iki yılda bir gerçekleştiriliyor. Programa 2022 yılında yapılan başvurular, Hüseyin Kahvecioğlu başkanlığında, Ülkü İnceköse, Deniz Mazlum, Zuhal Ulusoy ve Burçin Yıldırım’dan oluşan Seçici Kurul tarafından belirlendi. Sevinç Hadi’nin “Mimar Sinan Büyük Ödülü”, Zeynep Ahunbay ve Aykut Köksal’ın “Mimarlığa Katkı Dalı Ödülü”, Yıldız Sey ve Herkes için Mimarlık’ın “Mimarlığa Katkı Dalı Seçici Kurul Özel Ödülü”ne değer görüldüğü programda, Leman Tomsu “Anma Programı” için seçildi. Ulusal Mimarlık Sergisi ve Ödülleri Programı’nda bu yıl Yapı, Proje ve Fikir Sunumu dallarında toplamda 98 eser değerlendirilmeye alındı. Değerlendirilen projeler arasından Bingöl Barka Mimarlık tasarımı “Alan Kadıköy”, Yalın Mimarlık tasarımı “Zonguldak Mağaraları Ziyaretçi Merkezi”, 9016 Mimarlık tasarımı “Beylikdüzü Fatma Ana Cemevi ve Kültür Merkezi” ile Uygur Mimarlık tasarımı "Atatürk Kültür Merkezi Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Konser Salonu (CSO Ada Ankara)" Yapı Dalı’nda ödüle layık görülürken Baraka Mimarlık tasarımı “Voyage Torba Otel 1. Etap” Yapı Dalı Seçici Özel Ödülü’nü almaya hak kazandı. Gülsün Tanyeli, Yıldız Salman, Sevim Aslan, Deniz Aslan, Kani Kuzucular’ın müellifi olduğu “Hasanpaşa Gazhanesi/Müze Gazhane” projesi Yapı/Koruma Dalı Ödülü’ne; Umut Bilgiç, Merve Çolak Gözener, Seray Türkay Coşkun, Esatcan Coşkun, Onur Yüncü tarafından hazırlanan "Mersin Eski İngiliz Yağ Fabrikası Koruma Projesi" ise Proje/Koruma Dalı Ödülü’ne layık görüldü. Proje/Kamusal Alan Tasarımı Ödülü ise "Kadıköy Meydanı Kentsel Tasarım Projesi" ile Selahattin Tüysüz, Hasan Sıtkı Gümüşsoy, Erhan Vural ve Pelin Tüysüz’e takdim edildi. Programda bu yıl Yapı/Çevre ve Proje dallarında ödül verilmezken Fikir Sunumu Dalı’nda ödüller “Sayısal / Bir Şehir Kurmak: Ankara 1923-1933" adlı çalışma ile Ali Cengizkan ve Müge Cengizkan’ın yanı sıra “Anı Tarlaları” çalışmasıyla Zuhal Kol Zarco Sanz, Carlos Zarco Sanz, Ozan Önder Özener, Ozan Şen, Berna Yaylalı, Zeynep Küheylan ve Ali Vatansever’in oldu. Yapı ve Koruma dallarında 2022 Ulusal Mimarlık Ödülleri’ne layık görülen yapıları derledik.
Alan Kadıköy, Bingöl Barka Mimarlık
Bingöl Barka Mimarlık tarafından tasarlanan Alan Kadıköy, değişime ve farklı taleplere kolaylıkla adapte olabilen esnek bir iç mekan düzenine ve zamanın etkilerine karşı dirençli ve dayanıklı bir yapı kabuğuna sahip çağdaş bir kültür yapısı. Kadıköy Belediyesi’nin çağdaş bir kültür tesisi yapma isteği ile başlayan projenin tasarım sürecinde, belediye yetkilileri, tiyatro sanatçıları, danışmanlar ve proje ekibi arasında gerçekleştirilen toplantılar ertesinde mekansal ve altyapısal özellikleri tanımlanan tiyatro yapısının tasarım sürecindeki ana yaklaşım, hem zaman içerisinde oluşabilecek her türlü değişime ve farklı taleplere kolaylıkla adapte olabilen esnek bir iç mekan düzenine ve buna eşlik eden güçlü bir altyapıya, hem de zamanın etkilerine karşı dirençli bir yapı kabuğuna sahip çağdaş bir kültür yapısı elde edilmesi olmuş.
Voyage Torba Otel 1. Etap Baraka Mimarlık
5 ayrı bölge ve her bölgenin kendi ihtiyaç ve bağlamlarında değerlendirildiği 5 ayrı yapı tipolojisinden oluşan Voyage Torba Otel’in inşaatı tamamlanan birinci etabında, Torba bölgesinin yapısal dokusu ve oluşmuş çevresiyle asgari uzlaşı noktasında buluşmak temel bir sorunsal olarak ele alınmış. Bu uzlaşının ipuçları ise yerde ve yerellikte aranmış. İklimle beraber gelen Ege ve Akdeniz’in açık, yarı açık, kapalı mekan kurgusu, aralıkları, dar sokakları, sokak nişleri, sokağa dayanan yapı kurgusu, sokak ile ev arasındaki ara bölgesi, taşlığı, rastlantısallıkları ve buradan türeyen eşikleri ile gri alanlar serisinin etüt edildiği projede iklimin, coğrafyanın olanaklı kıldığı yerel mimarinin izi sürülmüş. Siyah ve beyaz kadar keskin, kristalize plan kurgusundan uzak, açık, yarı açık, kapalı alanlar iç içe geçirilmiş; bazen de ters yüz edilmiş.
Beylikdüzü Fatma Ana Cemevi ve Kültür Merkezi 9016 Mimarlık
9016 Mimarlık’ın Alevi inancının “bir araya getirici” değerlerini göz önüne alarak tasarladığı Beylikdüzü Fatma Ana Cemevi ve Kültür Merkezi’nde, dinin sembolik bir temsilden uzak olan mütevazı yanı, sosyal bir program eşliğinde başarıyla vurgulanmış. Türkiye’deki “yarışma ile yapılmış” ilk cemevi yapısı olan Beylikdüzü Fatma Ana Cemevi ve Kültür Merkezi, Beylikdüzü Yaşam Vadisi ile ilişkili olacak şekilde 7.800 metrekarelik bir alanda kurgulanmış. Konut alanı ve yaşam vadisi arasında bir geçiş mekanı olarak, hem Alevi kültürünün saklı kalmışlığına bir yorum getiriyor hem de ona sakin bir görünürlük sunuyor. Kültür merkezi ve park, projenin “sosyal” bağını oluşturma amacı ile zemin katta, cemevi ise daha mahrem kılınarak üst katta konumlandırılmış.
Zonguldak Mağaraları Ziyaretçi Merkezi Yalın Mimarlık
Yalın Mimarlık tarafından tasarlanan Zonguldak Mağaraları Ziyaretçi Merkezi Zonguldak'ın mağaralar konusundaki potansiyelini önemli potansiyeli erişilebilir ve görünür hale getirmeyi amaçlıyor. Yalın Mimarlık, Zonguldak Mağaraları Ziyaretçi Merkezi ile tasarım sürecinin ilk aşamalarından itibaren, konumlandığı Gökgöl Mağarası’nın önü ve yakın çevresiyle mümkün olabildiğince doğrudan ve tek defalık yere özgü bir ilişki kurmayı ve milyonlarca yıllık doğal oluşum süreçleri sonunda günümüzdeki halini almış olan doğa parçasının şaşırtıcı varlığı ile yarışmayan tutarlı bir mimarlık dili kurgulamayı hedeflemiş.
AKM CSO Konser Salonu Uygur Mimarlık
Uygur Mimarlık tarafından nitelikli ve kent tarihinde değerli bir önemi olan proje arsasının kentsel değeri irdelenerek tasarlanan Atatürk Kültür Merkezi Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Konser Salonu (CSO Ada Ankara), 29 senelik sıradışı hikayesi ile kültürel mekanın kent ile olan ilişkisinin çağdaş bir yorumu. Ankara Kalesi ile Anıtkabir‘i birleştiren aksın orta yerinde konumlanan yapı, arsanın kent ile beraberliği içinde yeniden ele alınış şekli ve kültür mekanının çağdaş bir yorumu ile öne çıkıyor. Yarışma arsasına getirdiği kentsel yorumla diğer yapı alanları ile bütünleşme amacı taşıyan proje, tasarım prensibi gereği içine kapanmaktansa topoğrafyaya oturumu ile kamusal kullanımları dışarı açarken özel kullanımları özerk tutmayı başarıyor.
Hasanpaşa Gazhanesi / Müze Gazhane Gülsün Tanyeli, Yıldız Salman, Sevim Aslan, Deniz Aslan, Kani Kuzucular
Mimar-Koruma Uzmanı Gülsün Tanyeli, MimarRestoratör Yıldız Salman, Mimar-Restoratör Sevim Aslan, Mimar-Peyzaj Mimarı Deniz Aslan ve Kani Kuzucular (1947-2007) iş birliğiyle projelendirilen Müze Gazhane, geçtiğimiz Temmuz ayında kapılarını açtı. 1999 yılında İBB ve İTÜ arasında imzalanan bir ön protokolle başlayan çalışmaların her aşamasında anlamlı bir korumanın mimarlığı öncelenmiş. 25 yıllık katılımcı bir sürecin ardından özenli bir yapım aşamasıyla kamu için örnek oluşturabilecek bir dönüşüm örneği olarak hayata geçirilen Müze Gazhane projesinde mimarlar, gazhanenin hafızasını ve varoluşunu tüm yapılarda yansıtmak amacıyla hareket etmiş.