TeknolojiGod of War detaylı inceleme: Yaşlı, baltalı ve her zamanki gibi öfkeli

God of War detaylı inceleme: Yaşlı, baltalı ve her zamanki gibi öfkeli

07.05.2018 - 13:32 | Son Güncellenme:

Tanrıların korkulu rüyası Kratos, yeni God of War ile geri döndü. Olympos tanrılarının ona karşı olan intikamını, Kratos şimdi İskandinav Tanrıları ve canavarların topraklarında yaşayan bir adam olarak sürdürüyor. Hayatta kalmak için savaşmanın yanında oğluna da aynılarını yapmaya öğretiyor. Kratos hem saygınlığını kazanmaya kararlı bir oğlanın akıl hocası ve koruyucusu hem de öfkesinin üstesinden gelmek için beklenmedik bir fırsatla karşı karşıya. İskandinavya orman ve dağlarının içinde geçen God of War, yaratıkları, canavarları ve tanrıları olan kendi pantheonuyla belirgin bir şekilde yeni bir ortama sahip. O halde sizleri yeni God of War’ın detaylı incelemesiyle baş başa bırakıyorum.

God of War detaylı inceleme: Yaşlı, baltalı ve her zamanki gibi öfkeli

Onur Binay/milliyet.com.tr

Haberin Devamı

İlk başta şunu belirteyim eski God of War oyunlarını oynayıp bitiren biriyseniz bu sefer çok farklı bir oyunla karşı karşıyasınız. Sony ve Santa Monica, God of War’ın tasarımından ilerleyişine kadar birçok şeyi değiştirerek büyük bir kumar oynamış. Ve başarılı da oldu.

God of War, sizlere muhteşem ayrıntılı bir dünyayı keşfetmeniz için bir fırsat sunuyor. Ayrıca, Kratos ve Atreus’un (oğlu) ilişkisinin, The Last of Us’taki Ellie ve Joel ile neredeyse rekabet edebileceğine tanıklık edeceksiniz. God of War, için bir çok şey değişmiş olsa da, oyun hala en tatmin edici olan şey, yani savaş sistemini sonuna kadar sizlere sunuyor.

İlk kez God of War oynayanlar aslında Kratos’un hayatına hızlı bir giriş yapıyorsunuz. Tavsiyem bundan önceki oyunları da fırsat bulursanız oynamanız. Çünkü Kratos, video oyunlarındaki en büyük karakterlerden biri ve bu hikaye de Kratos’a daha fazla derinlik katıyor.

Haberin Devamı

Herhangi bir yere istediğiniz gibi gidebileceğinizi anladığınızda işler değişiyor. Açık dünya tarzı bir oynanış yapısı sunulmasa da bu büyük dünyada keşfetmemiz gereken birçok şey var. Elinde dünya haritası ve bir bot var, bunun dışında yarı tanrısın, o halde derin bir nefes alıp Kratos, tanrılar, ve canavarlar üçgeninde bir yolculuğa çıkın. Sakalı dışında, serindeki en büyük değişimi belki de yarı açık bir dünyada bir yere gitme ve herhangi bir şey yapma yeteneği.

Yeni (aslında eski) dünyada Kratos, Midgard'ın Norse bölgesinde dolaşıyor. Daha yaşlı, sakallı ve çok değişmiş bir adam. Uzun zamandır karısı ve oğlu Atreus ile huzur içinde yaşıyordu. Temelde ise bir şeyler hakkında huysuz davranıp Leviathan baltayla önüne geleni aşağı indiriyor.

Belki de God of War’ın en büyük başarısı, Kratos'a hoş bir karakter kazandırmak oldu. PS2’deki karikatürist parlaklık ve dış görünüşten sonra PS3'te işler daha gerçekçi hale geldi. O dönemde Kratos, sadece öfke ve acımasız niteliklerle dolu, zalim bir adamdı. Şimdi daha akıllı, geçmişinin farkında ve mutsuz. Sık sık Atreus'a kendi hatalarını tekrar etmesini önlemek için öğrendiği şeyleri aktarmaya çalışıyor.

Haberin Devamı

Kratos, öfkeli bir adam olsa da kendi içinde başı çelişkiler yaşıyor. Sparta yüzünden kaynaklanan tüm ölüm ve yıkımlardan kaçmasına rağmen, başta kalbi de olmak üzere daha sessiz bir hayat istiyor. Hikaye Kratos'un karısının cenaze töreninde başlıyor ve biz de onu ve oğlu Atreus'u, tüm alemlerdeki en büyük zirveye götürmesini sağlıyoruz.

God of War detaylı inceleme: Yaşlı, baltalı ve her zamanki gibi öfkeli

Atreus da dahil olmak üzere geçmişini herkesten gizlemeyi seçen Kratos'un iç yüzü başarılı sinematografiyle bizlere aktarılıyor. Kratos, çok sert bir adam olsa da çocuk karşısında gerçeğe karşı geliyor. Aslında bu hikayenin daha sürükleyici olmasında en önemli faktörlerden biri. Zaman zaman kendimi ekrana yakınlaşmış bir halde Atreus’a gerçeği söylemesi için Kratos'a yalvarırken buldum.

Sonuç olarak baba ve oğul arasındaki ilişki her şey. Hayal kırıklığı, garip anlar derken oyun çığır açan şeylerle dolu. Dünya ve karakterler ayrıntılı olarak geliştirilmiş. Tanıştığınız her kişi ustaca tasarlanmış, yazılmış ve uygulanmış. Sohbetleri bile güzel.

Haberin Devamı

Son dönemde oynadığım en iyi hikaye anlatımına sahip oyunlardan biri. Arada şakalaşmalar da var. Arka planda çarpışan canavar olsa bile etkileşimler oldukça iyi.

Hikayenin ortaya çıkması kesinlikle zaman alıyor. Onlarca farklı yazı ve haber sonrasında oyunun sonuyla ilgili büyük bir spoiler yesem de saatlerce deli gibi oynadım. Oyun seleflerinden daha yavaş ilerliyor ama sonuç kesinlikle buna değer.

God of War detaylı inceleme: Yaşlı, baltalı ve her zamanki gibi öfkeli

Hikaye anlatımındaki etkileyici olan diğer şey görsellik. Detaylar ekrana yapışmanızı sağlayacak türden. Özellikle, ara sahnelerdeki yüz detayları şaşırtıcı derecede iyi. Bu sahnelerden sonra oyunun durduğu zamanlar vardı. Çünkü kontrolün bana geçtiğini fark etmemiştim. O kadar etkileyiciler.

Yunanlılardan İskandinav mitolojisine geçince, son derece güzel karakterler ve yaratıklar da beraberinde geliyor. Kratos ve Atreus'u yol boyunca farklı karakterler karşılıyor. Gittiğiniz yerlerde yol boyunca bol miktarda fotoğraf çekeceğiniz alanlar da var.

Biraz da teknik anlamda konuşacak olursak oyun, iki farklı grafik moduyla geliyor. Performans ve çözünürlü burada değişiyor. Birincisi, oyunu 1080p'de neredeyse 60 fps ile oynatırken, ikincisi 2160p yani 4K'da 30 fps sağlayan performans modu.

Haberin Devamı

Zamanımın çoğunu, 1080p’de geçirdim. Bazen de performans moduna geçtim. 4K mod ve saniyede 30 kare, bana kalırsa aksiyonun yüksek olduğu sahnelerde sağlam görüntü elde etme açısından pek de iyi bir iş çıkartamıyor. İnceleme sürem boyunca 4K modunu denedim ama her zaman 30 fps hedefini devam ettiremediğini gördüm. Bu 60fps için de geçerli. 4K, 1080’e göre daha detaylı görüntüler sunsa da performans anlamında iki mod arasında artış yaşamadım.

God of War detaylı inceleme: Yaşlı, baltalı ve her zamanki gibi öfkeli

Savaş anında God of War işin en iyilerinden birine sahip: Leviathan balta. Tuşlar size ilk başta biraz karmaşık gelebilir ama farklı tuş kombinasyonları herhangi bir zamanda göz önünde bulundurmanız gereken şey. Düşmanın zorluk seviyesine göre sizden de çok fazla şey istendiği anlar var. Bu tuşlar kavranınca inanılmaz derecede ödüllendirici oluyor.

Yeni omuz üstü perspektif, her şeyin daha içsel hale geldiği anlamına geliyor. Aksiyona daha yakınız ama sonuç olarak, arenada çok daha azını görüyoruz. Bu yüzden Kratos'un etrafında bir 'tehdit ölçer' var. Oyuncunun göremeyeceği herhangi bir yakınlaşmada uyarı devreye giriyor. Yeni açı, kameranın biraz fazla yaklaşması ve tüm tehditleri bir kerede görememeniz dışında (özellikle de doğrudan arkanızda gelenleri görmek imkansız hale gelebiliyor) gerçekten iyi çalışıyor.

Muhtemelen dövüş sistemine pek değinmediğimi fark ettiniz. Özellikle karakterler, dünya ve hikaye ile ilgili çok fazla şey var. Savaş yok mu? Acımasız ve en kanlısından. Sonuçta bu adamın eskiden neler yaptığını unutmayın.

Kratos'un zincirli bıçakları, Leviathan Axe ile değiştirildi. Hafif ve ağır darbelerden oluşan kombo sistemi kullanarak, sürekli olarak etrafta dolaşan düşmanlarınıza korku salabilirsiniz.

God of War detaylı inceleme: Yaşlı, baltalı ve her zamanki gibi öfkeli

Hafif ve ağır saldırıların dışında bir de kalkana sahipsiniz. Düşmanı zamanında bloklarsanız atağa daha hızlı geçebilirsiniz. Kalkan ağır darbeleri karşılayabilir ama bir yere kadar. Atreus da savaş alanında ve tek tuşla ondan yardım alabilirsiniz. Ok saldırıları epey işe yarıyor. Sağlığınızı korumak için bir düşmandan gelecek öldürücü darbeyi erteleyebilir veya kalabalığı bitirmek için seri kombinasyonlar yaratabilirsiniz. En güzeli oklarla düşmanı sersemletip Leviathan ile bir güzel pataklayabilirsiniz.

Kaos ve kavgalar oyunda ayrı bir güzel. Zorlu karşılaşmalarda bile, kendinizi oyunun içinde hissediyorsunuz. Zaman zaman, silahım ve zırhım yeterince güçlü değildi. Düşmanlarım ise benden daha iyiydi. Burada da strateji kurmanız gerekiyor.

Yükseltme ağacı ve yeni zırhın kilidini açma yetenekleri sayesinde oyuna silah ve yeteneklerinizi geliştirme açısından daha fazla derinlik katılmış. Bu, basit 'yeni ekipman = daha iyi' durumu değil. Her yeni parçanın ne getirdiğini ve nasıl oynadığınızı değerlendirip ona göre karar vermelisiniz.

Dövüşü destekleyen yükseltme sistemleri son derece önemli. Kratos ve Atreus'un yeteneklerini ve zırhlarını birden fazla beceri ağacında inşa etmelisiniz. Baltayı mermi gibi fırlatıp yumruklarınızla kavgaya devam edebilir, tek tuşla çarpıcı okları serbest bırakabilirsiniz. Seçenekler başlangıçta büyüklüğü nedeniyle göz korkutucu görünebilir. Bunun dışında bir dizi istatistik üzerinde düşüneceğiniz anlar da olacak. +3 güç, genel olarak +10 Runic'den daha mı iyi? Eğer bu yeni kit şansımı ikiye katlayacaksa diğerlerinden daha mı önemli? gibi.

God of War detaylı inceleme: Yaşlı, baltalı ve her zamanki gibi öfkeli

Bununla birlikte sistem, yıkıcı ve ezici hasarlar verecek yükseltmelerle dolu. Kratos’un güç patlaması yaşadığı anları (R3 ve L3'e aynı anda basıp Spartan Rage aktif edildiğinde) izlemek çok güzel.

Atreus’u güçlendirdikçe daha kullanışlı hale geldiğinden koordine savaşmak daha zevkli bir hal alıyor. Örneğin, ağır bir balta darbesinden sonra düşmanlarınızı ok yağmuruna tutabilirsiniz. Diğer oyunlarda olduğu gibi acımasız uzlaşmalar da var. Çıplak elle düşmanlarınızı ikiye ayırma gibi.

Gerçekten zekice yapılmış diğer bir şey, yarı açık dünyayla nasıl etkileşim kurduğunuz. God of War'ın haritası, çarpma, yumruk atma, ateş etme gibi bulmacalar ve engellerle dolu. Temelde, balta bir kapıyı açık tutmak için çarkları dondurabilir, ama ilerledikçe, o çarka nasıl ulaştığınız ya da başka mekaniği nasıl devreye soktuğunu göreceksiniz. Belli öğeler veya becerileriniz olana kadar geçemeyeceğiniz ya da çözemeyeceğiniz engeller de var. Bunlar için daha sonra oyunda geri dönebilirsiniz.

Dikkate alınması gereken çok sayıda istatistik var; savunma, güç, runik, şans vs… Üç zırh parçanız sadece iki veya üç gücü iyileştirecek. Bu yüzden doğru olanı seçmek önemli. Temiz bir dokunuş daha önce olmayan serilere bir katman daha ekliyor.

God of War detaylı inceleme: Yaşlı, baltalı ve her zamanki gibi öfkeli

Savaşlar mükemmel olsa da inanılmaz derecede fakir olan bir alan var: Boss dövüşleri. Bunlar serinin bilindik frekans ve etkisine sahip değil. Ana boss karşılaşmaları etkileyici ama bir süre sonra çok tekrarlayıcı olup monotonlaşabiliyorlar.

Her biri aynı stratejiyi gerektiren, birkaç ana boss kavgası var ve bu da hayal kırıklığı yaratıyor. God of War her zaman ilerledikçe daha büyük olan boss savaşlarıyla bilindi. Bunun dışında oyun yeni bir üçlemenin başlangıcı olduğundan biraz daha sakin. Santa Monica'da topluluk stratejisti görevinde bulunan Aaron Kaufman, God of War'ın, Mısır veya Maya mitolojilerine de geçiş yapabileceğini söyledi. Bunun gerçekleşip gerçekleşmeyeceğini ilerleyen dönemde göreceğiz.

Oyunun hikayesini tamamen bitirmeniz yaklaşık 25 saat sürüyor. Oyunla en az 40 saat geçirdim ve sadece birkaç yan görevi bitirdim. İnanılmaz derecede geniş bir oyun. Yan görevler de oldukça zevkli.Hikayeyi tamamladıktan sonra eksikler için geri dönebilir, yol boyunca kaçırdığınız şeyleri toplayabilirisiniz. Oyunu yan görevlerle birlikte tamamen bitirmek ise yaklaşık 60 saat sürüyor. Tabii burada oynayış tarzı ve keşfe yönelik hareketlerde belirleyici unsurlar arasında yer alıyor.

Yaptığım yan görevler, zırhı geliştiren, Leviathan baltası için faydalı bir özel saldırı ya da para kazandıran ruinlerin kilidini açmamı sağladı. Görevler çeşit çeşit ve zevkli. Oyunun ana merkez alanı olan Dokuzlar Gölü’nü keşfetmemde de iyi oldu.

God of War detaylı inceleme: Yaşlı, baltalı ve her zamanki gibi öfkeli

Sonuca bağlıyorum

God of War, kan ve savaş ikilisiyle harmanlanmış harika bir masalı bizlere anlatıyor. Monotonlaşan boos dövüşlerini bir kenara bırakırsak oyun bunca yıl beklemenin ardından isteneni veriyor.

Grafiksel anlamında God of War’a söz söylemek zaten yakışmaz. Oyunun geçtiği dünya, karakterler ve hikaye anlatımı derken en iyi God of War ile karşı karşıyayız. Kratos ve oğlu Atreus'un gerçekten insani bir anı paylaştığını izlemek, sık sık gerçekleşmeyen bir oyun seviyesi.

Sonu beklediğim kadar büyük değil, ama bir devam filminin ilk aşaması olduğunu düşününce bunu telafi ediyor. Dokuzlar Gölü’nde de yapılacak daha çok fazla şey var.

PlayStation'ın en sağlam adamlarından olan Kratos, orijinal olarak kendisini harika yapan en iyi parçaları korurken günümüz için yeniden tasarlanmış.

God of War detaylı inceleme: Yaşlı, baltalı ve her zamanki gibi öfkeli

ARTILARI

  • Kratos
  • Büyük çaplı oyun
  • Tatmin edici savaş sistemi
  • Karakter yükseltmeleri ile mücadele derinliği
  • Mükemmel baba / oğul masalı
  • Hılzı yükleme ekranları

EKSİLERİ

  • Boss savaşları
  • Yükseltmeler başlangıçta kafa karıştırıcı
  • FPS değişikliği
  • Sonun aslında başlangıç olması
Yazarlar