13.02.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
Önder Yılmaz - Dezenformasyon ve yalan haberle mücadeleyi de içeren sosyal medya düzenlemesi üzerinde çalışan Türkiye'ye, Google'dan sistem uygulamalarına yönelik bilgilendirme yapıldı. Google temsilcileri, TBMM Dijital Mecralar Komisyonu'nda milletvekillerinin kendilerine yönelttikleri soruların bir kısmına yazılı yanıt verdi. Komisyona gönderilen yazılı bilgi notunda, Google'ın, Türkiye planının "dijitalleşme yolculuğunda Türkiye'de, Türkiye'nin yanında olmak" fikri üzerine kurulu olduğu kaydedildi. İnternetin toplumlar için bir "lütuf" olduğunu dile getiren Google, ancak açık internetin organize propaganda ve kötü niyetli unsurlara karşı savunmasız olduğu tespitini yaptı. Algoritma süreçlerinin kötü aktörlerin bu bilgilerden istifade etmelerine imkan tanıdığı için hassas dengeler içerdiğine vurgu yapan Google, dezenformasyonla mücadele için üç tavsiyesini, "sıralama sistemimizde kaliteyi esas almak, kötü amaçlı aktörleri etkisiz hale getirmek ve kullanıcılara daha fazla bağlam sunmak" şeklinde sıraladı.
'Misyonumuza aykırı'
Google, algoritma ve yalan haber ekseninde Türkiye'ye yönelik özel bir algoritma kullanıldığı, muhalif kanallar ve haber sitelerinin ilk sıralara konulduğu yönündeki iddialara karşılık da, şu açıklamayı yaptı:
"Türkiye’ye özel bir algoritmamız yok. Sıralama algoritmalarımız, her bir içeriğin uzmanlığını, yetkinliğini ve güvenilirliğini gösteren sinyalleri tarar. Google’ın arama hizmeti için temel yol gösterici ilke, kullanıcılara sorgularına cevaben mümkün olan en ilgili ve yararlı sonuçları sunmaktır. Arama sonuçlarımızda belirli bir internet sitesini diğerine üstün tutmak için hiçbir nedenimiz veya motivasyonumuz yoktur. Sistemlerimiz bir sayfa içeriğinin bakış açısı veya siyasi eğilimi gibi öznel kavramları analiz etmek için, videoları ya da kanalları belirli siyasi görüşlere göre filtreleyecek veya sıralamalarını düşürecek şekilde tasarlanmamıştır. Sonuçları siyasi amaçlarla saptırmak faaliyetlerimize zarar verir ve tüm kullanıcılarımıza faydalı içerik sağlama misyonumuza aykırılık teşkil eder."
600 bin test yapıldı
Google, arama hizmetini tercih eden insanlara en nitelikli sonuçları gösterildiğinden emin olmak için sadece geçen yıl 600 bini aşkın test yaparak, 5 bin 500'den fazla iyileştirme müdahalesinde bulunduklarını bildirdi. "Her gün yapılan aramaların yüzde 15'inin daha önce karşılaşılmamış aramalar olması görevimizin karmaşıklığını göstermektedir" ifadesi kullanılan notta "Bir kullanıcı Google'da bir sorgu yaptığında, Google'ın algoritmaları, yüz milyarlarca sayfası ve diğer bilgiler arasından o sorguyla alakalı sonuçları belirlemek için Google'ın dizinini aramaktadır ve bu sonuçları, kullanıcı için en alakalı ve yararlı olabilecek sıralamayla görüntülemektedir. Bu yüksek sayıda farklı algoritmanın sonucudur" denildi.
Siteler ‘kandırmaya’ çalışıyor
Google, sayfa metni veya bağlantı ilişkileri gibi algoritmalarının dayandığı sinyallerin çoğunun, değerlendirmek istedikleri internet siteleri tarafından manipüle edilebilmesinin karşılaştıkları zorlukların başında geldiğini vurguladı. "İnternet sitelerinin sayfalarını Google'ın kullandığı sinyallere göre tasarlayarak gerçekte olduğundan daha alakalı veya kullanışlı görünmelerini sağlamak için algoritmaları 'kandırmaya' çalıştığını" kaydetti. Buna karşı özel algoritmalar geliştirmekte olduğunu bildirdi.