25.04.2022 - 07:01 | Son Güncellenme:
Türkiye Sigorta Birliği’nin (TSB) yayımladığı sonuçlara göre enflasyon ve maliyetlerdeki artışlar hayat dışı branşlarda sigortacıların yaptığı hasar ödemelerinde etkisini gösterdi. Buna göre hayat dışı branşında, 2020 yılıyla karşılaştırıldığında 2021 yılındaki toplam hasar ödemesi yüzde 47.8 artarak 42.6 milyar lira oldu.
Zorunlu trafik sigortası ve kaskodaki hasar ödemeleri sırasıyla yüzde 45 artışla 14.6 milyar lira ve yüzde 63 artışla 9.5 milyar liraya yükseldi. İklim değişikliğinin etkisinin en çok hissedildiği branş olan devlet destekli tarım sigortasında hasar ödemesi yüzde 86 artışla 628 milyon liraya ulaştı.
Hastalık sağlık branşında hasar ödemesi yüzde 49 artarak 8 milyar lirayı aşarken yangın ve doğal afet branşında hasar ödemesi yüzde 44 artışla 4.2 milyar lira oldu.
Düşük kâr sürebilir
Finansal kayıp sigortalarında hasar ödemesi yüzde 129 artışla 379 milyon liraya çıkarken kefalette hasar ödemesi ise yüzde 130 artışla 27.5 milyon liraya çıktı.
Sektörün teknik zarara sahip olduğu trafik sigortasında, yüksek enflasyon, kurdaki hareketlilik, önümüzdeki dönem için ekonomik görünümdeki küresel konjonktür kaynaklı belirsizlik ile iskonto oranlarının düşürülmesi, değer kaybı konusu ve eşdeğer parça yerine orijinal yedek parça kullanılmasına yönelik düzenlemeler kârlılığı düşüren faktörler olarak karşımıza çıkıyor.
Geçen yılın son günü yayımlanan trafik sigortası tarife esaslarında değişiklik yapılmasına dair yönetmelik kapsamında şubat ayında yüzde 20’lik ve diğer aylar için de yüzde 1.5’lik olarak yıl sonu enflasyon oranına yakın olarak yapılan prim artışının ise tamamen ithal girdili olan oto sigortalarında hasar artışını tamamen karşılaması mümkün gözükmüyordu. Bu artış oranı ise geçtiğimiz günlerde 1 Mayıs’tan itibaren geçerli olmak üzere aylık yüzde 2.25 olarak güncellendi.