Al Jazeera ve Anadolu Ajansı gibi ulusal ve uluslararası medya kuruluşlarının sosyal medya hesaplarını yöneten, sonrasında Başbakanlık ve Millî Savunma Bakanlığı’nda sosyal medya danışmanı olarak görev alan Gazeteci-Yazar ve Medya Akademi kurucusu Okan Yüksel’le sosyal medyanın artan gücünü ve dijital dönüşümü konuştuk.
“İnternet Gazeteciliği ve Blog Yazarlığı”, “YouTube ve Video Blog Rehberi” ve “Sosyal Medya” kitaplarının yazarı, sosyal medya uzmanı Okan Yüksel, sosyal medyanın kişi, şirket ve markalara sunduğu imkân ve tehditleri anlattı.
Sosyal medya neden önemli?
Sosyal medya önemli çünkü, özellikle son 5 yılda insanlar hayatlarının büyük bölümünü sosyal mecralarda geçirmeye başladı. Öyle ki dünya nüfusunun %53’ü, yani 4 milyar insan internete bağlı ve bu insanlar sürekli sosyal medyada yer alıyorlar. Güncel istatistiklere göre 3.1 milyar aktif sosyal medya kullanıcı var. Dünya nüfusunun %42’si aktif sosyal medya kullanıcısı.
Bu kadar fazla kişiye, bu kadar az maliyetle ulaşma potansiyelinizin olduğu alternatif bir başka mecra yok. Sosyal medya bu nedenle önemli.
Sosyal medyanın önemi kısa ve orta vadede katlanarak artacak. Öyle ki gençlerin hayatı tamamen internet ve sosyal medya ile iç içe. ABD'de çocuklar arasında internete bağlanmayanların oranı %0. Yanlış duymadınız "yüzde sıfır". Ülkede çocukların %45'i, gün içerisinde sürekli on-line bir hayat yaşıyor. Geri kalanı da günde en az birkaç kez on-line oluyor. Türkiye’deki durum da çok farklı değil.
İletişim çağı eskiyen bir kavram ama aslında bu çağ yeni başlıyor ve sosyal medya bu çağın en önemli dinamikleri arasında.
Türkiye’de sosyal medya kullanımı ne kadar yaygın?
Türkiye nüfusu 81 milyon ve 2018 itibariyle nüfusumuzun %67'si internet kullanıcısı. Türkiye’nin %63'ü ise aktif olarak sosyal medyada. Yani 51 milyon kişi aktif olarak sosyal medyayı kullanıyor.
Bu oran ve sayılar pek çok ülkenin toplam nüfusunu geride bırakıyor. Sosyal medya kullanımında rekor üzerine rekor kırıyoruz. Dünya genelinde pek çok mecrada ilk üç sıradayız, kullanım yoğunluğunda ise tüm Avrupa ülkelerini geride bırakıyoruz.
Türkiye’de en popüler sosyal ağ YouTube. Onu sırasıyla Facebook ve Instagram takip ediyor. Twitter dördüncü sırada. Ancak gençler arasında kapalı sosyal ağlar popülerlik kazanıyor. Türkiye, kapalı sosyal ağ kavramına henüz yabancı ama kısa süre sonra kapalı sosyal ağlar hayatlarımızda çok daha fazla yer kaplayacak.
Sosyal medyada başarının bir formülü var mı?
Sosyal medyada başarının bir değil, birçok formülü var. Sosyal medya uzmanlarının görevi de doğru formülü doğru yer ve zamanda uygulayarak, hedeflenen başarıya mümkün olan en kısa sürede ulaşmak.
Medya Akademi’de Türkiye’nin yanı sıra ABD ve Irak’taki şirketlere de sosyal medya danışmanlığı hizmetleri veriyoruz. Türkiye’de başarılı olan bir medya stratejisi Irak’ta başarılı olmayabiliyor. Bu nedenle hedef kitlenizi ve strateji geliştireceğiniz ülkeyi çok iyi tanımalısınız. Ülkeye, hatta eyaletlere ve şehirlere farklı ve özel kampanyalar geliştirmelisiniz.
“Türkiye özelinde başarılı sosyal medya yayıncılığı için neler yapılmalı” derseniz şunu söyleyebilirim: Sosyal medyada başarılı olmak için kaliteli, periyodik ve samimi içerik üretmelisiniz. Bu üçlüyü, yani kaliteyi, sürekliliği ve samimiyeti doğru şekilde bir araya getirirseniz başarı kaçınılmaz olacaktır.
Sosyal medyada kişisel marka yönetimi nasıl yapılıyor?
Kişisel marka inşası sosyal ve profesyonel hayatta kişilere çok önemli fırsatlar sunuyor. Mesleğinde iyi ve bilinir olmak özellikle doktor, avukat, gazeteci ve benzeri profesyonellerin kariyer gelişimi için önemli bir unsur olmaya başladı. Bu ve benzeri alanlarda mutlaka kişisel markanızı inşa etmelisiniz. İnşa sürecini işinizi iyi yapmak ve sosyal medyada görünür olmakla tamamlayabilirsiniz. Kişisel markanızı inşa etmeniz, size tahmin ettiğinizden çok daha fazla imkan sunacaktır.
Tehditler kısmına gelirsek, bu süreçte elbette tehditler de söz konusu. Kişisel markanızı inşa ederken, sosyal medyada yapacağınız yanlış bir tek paylaşım, meslek hayatınızın geri kalanında başınızı ağrıtabilir. Bu nedenle dikkatli olmakta ve sosyal mecraları aktif olduğu kadar doğru kullanmakta fayda var. Eğitimlerimde ve danışmanlıklarımda mutlaka söylediğim bir şey vardır: Sosyal medyada kötü şekilde yer almaktansa, hiç yer almamak daha iyi olabilir.
Kişiler gibi şirketler de sosyal medyada yer almalı mı?
Şirket, kurum ve kuruluşlar için sosyal medyada yer almak bir zorunluluğa dönüştü. Çünkü siz kurumsal olarak bu mecralarda olmasanız da müşterileriniz bu mecraları kullanıyorlar ve sizin hakkınızda olumlu veya olumsuz pek çok paylaşım yapılıyor. Sizin de şirketinizle, markalarınızla bu mecralarda aktif şekilde yer almanız, sizin hakkınızda yapılan paylaşımları düzenli takip etmeniz ve süreçlere kısa sürede, doğru şekilde müdahil olmanız gerekiyor.
Türkiye’de şirketler sosyal medyanın önemini kavramış durumda. Sosyal medyada başarılı kampanyalar yürüten, iyi şekilde yer alan çok sayıda şirket var. Ancak bunu genele yaymak gerekiyor. Bu aşamada ise nitelikli sosyal medya ajanslarının sayısının azlığı karşımıza önemli bir sorun olarak çıkıyor.
Serap Torun
Gazeteci- KidsGourmet Yayın Yönetmeni
Twitter: seraptorun73
Instagram: seraptorun