16.02.2009 - 01:33 | Son Güncellenme:
Yasemin Bay
Bugüne kadar İstanbul Bienali’ne ve çeşitli sanatsal etkinliklere ev sahipliği yapan Tophane’deki Tütün Deposu, yeni bir kimliğe büründü. Anadolu Kültür’ün imzası altında gerçekleştirilen çalışmada Tütün Deposu’nda artık Depo başlığı altında güncel, çağdaş sanat sergilerini izleyiciyle buluşturuyor.
Depo’nun ilk sergisi ise oldukça kapsamlı bir seçkiyi sunuyor. Claire Staebler ve Jelena Vesic’in küratörlüğünü yaptığı “Gerçeklik Bitti: Kalabalık ve Performans” adlı sergide İsveç, ABD, Rusya, İspanya, Fransa, İngiltere, Sırbistan, Ukrayna, Almanya ve Brezilya’dan 15 sanatçı örgütünün eserleri yer alıyor.
Geçen yıl restore edildi
Serginin Yöneticisi ve Depo’nun Koordinatörü Asena Günal’la öncelikle Depo’nun ortaya çıkışını konuştuk. Günal, Depo’yu Anadolu Kültür’ün bir inisiyatifi olarak tanımlıyor:
“Depo’nun çıkış noktası, Balkanlar, Kafkaslar ve Ortadoğu’yu kapsayan bir coğrafyadaki sanatçıları, sanatçı kolektiflerini, sivil toplum kuruluşlarını bir araya getirmek. Amacımız Türkiye’nin komşu ülkeleri arasındaki işbirliğini artırmak. Ortak sorunumuz çok ama biz bu sorunları birbirimizle konuşmuyoruz. Türkiye’nin komşularıyla bağı çok zayıf; her şeyi Batı üzerinden değerlendiriyoruz. Depo bu ilişkileri doğrudan kurmaya hizmet edecek ve bunu sanat kültür üzerinden yapacak. Tütün Deposu mekân olarak vardı, ilk olarak 2005’te İstanbul Bienali’nde kullanıldı. Mekan, 2008’de restorasyondan geçti. Çeşitli etkinliklere ev sahipliği yapan bir niteliği vardı Tütün Deposu’nun ve biz de Depo olarak o niteliğini sürdüreceğiz.”
Baskıyı hatırlatıyor
Sergi fikri ise 11. Uluslararası İstanbul Bienali’nin küratörleri WHW’nin önerisiyle doğmuş. Günal, WHW’ye Depo için bir sergi hazırlamalarını istediklerini, onlarınsa “Gerçeklik Bitti: Kalabalık ve Performans”ı önerdiklerini belirtiyor. Sergi, mekânın iki katına yayılmış durumda. Günal, videolar ve yerleştirmelerden oluşan sergi için “Gösteri toplumuna odaklı; mikro ve makro iktidar biçimleri ve bugünkü toplumda bunlara ne tür bir direniş gösterebiliriz üzerine bir sergi” diyor.
Mekânın giriş katında 9 video yer alıyor. Farklı ülkelerden sanatçıların videolarında muhalefet etme biçimlerini izliyoruz. Genel olarak baktığımızda iktidarla uğraşan, baskıyı gündeme getiren ya da hatırlatan işlerle karşılaşıyoruz sergide.
Çizgilerin anlattıkları
Ukrayna’dan gelen R.E.P. adlı genç bir sanatçı grubunun birinci katın duvarlarına çizdikleri işaretleri dikkat çekici. Sergiyi izleyenlere, bu işaretlerin ne anlama geldiğini gösteren bir liste veriliyor. Ve siz bu listeyle, duvardaki işaretleri okuyabiliyorsunuz.
İkinci katın en ilginç videosu ise Igor Grubic’ten geliyor. Sanatçının bu çalışmasında Gay Pride yürüyüşü sırasında Belgrat ve Zagreb’te yaşanan şiddet olaylarını anlatıyor. İki ekranın birinde bu şiddet olaylarını izliyoruz. İkinci ekranda ise o anlar dans performansıyla aktarılıyor. Ayrıca mekânın dışına kurulu Bertrand Ivanoff’un Depo’ya özgü ışık yerleştirmesi de dikkat çekici.
“Gerçeklik Bitti...”, güçlü anlatımıyla dikkat çeken bir sergi. Çeşitli ülkelerin sanatçıların sözleriyle, kamusal alanda yeni kolektif düşünce ve eylem imkânlarını araştıran sergi 5 Mart’a kadar izlenebilir. www.depoistanbul.net