27.12.2024 - 13:21 | Son Güncellenme:
Soğuk havalarda araçların günde birkaç kez 10’ar dakikalık periyotlarla çalıştırılması, arabaların tamamının ya da en azından kaput kısmının örtüyle örtülmesi, radyatörün önüne karton, gazete veya ısı yalıtım levhası gibi bir madde konularak soğuk hava ile temasının kesilmesi, motor soğutma sularına antifriz ilavesi yapılması ve motor yağı olarak kış koşulları için özel olarak üretilen ‘W’ kodlu ürünler kullanılması tavsiye ediliyor. Ayrıca motorların üzerine kaynar su dökmekten kaçınılması ve buzları çözmek amacıyla araç altında ateş yakmak gibi yöntemlere başvurulmamalı.
Soğuk havada dizel araç çalıştırma işlemi bazı zorluklar taşıyor. Dizel araçların çalışma prensibi benzinli araçlara göre farklı. Bu nedenle soğuk havalarda dizel araç çalıştırma işleminden önce şu adımların izlenmesi önemli:
Kontak anahtarı kademe kademe çevrilmeli ve ikaz ışıklarının sönmesi beklenmeli. Dizel araçlarda yakıtın yanması, ısıtma bujileri aracılığıyla sağlandığından bu bekleme süresi tamamlanmalıdır. İkaz ışıkları içindeki sarmal yaya benzeyen simge, ısıtma bujilerinin durumunu belirtir ve bu ışığın sönmesi ısıtma bujilerinin kullanmaya hazır olduğunu gösterir.
Buji ışığı söndükten sonra kontak anahtarı çevrilerek araç güvenli şekilde çalıştırılabilir. Araba çalıştırıldıktan sonra hareket edilmemeli motorun ısınması için 1 ila 1,5 dakika kadar motor rölantide çalıştırılmalı. Dizel araba soğuk hava şartlarına karşı bazı olumsuzluklar geliştirse de bu basit adımlar izlenerek sorun kolayca çözülebilir.
Soğuk havalarda benzinli araba çalıştırmak dizel araçlara göre daha sorunsuzdur. Benzinli araçlarda bujiler, yakıtı ısıtma sistemi kullanarak değil kıvılcım sistemi kullanarak tutuşturuyor. Böylece kışın benzinli araçları çalıştırdıktan sonra beklemek gerekmiyor. Yani kışın benzinli araba, dizel araba gibi sorun oluşturmuyor. Lakin kış aylarında motorun ısınması için 1 ila 2 dakika beklemek motor ömrünü uzatan etkenler arasında.
LPG’li araçlarda NTC sensörü adlı elektronik bir algılayıcı bulunur. Bu sensör, dış ortam sıcaklığını algılıyor ve motorun kolay çalışması için enjektör ile püskürtülecek yakıt miktarını ayarlıyor. Sensör sağlıklı çalışıyorsa kış aylarında LPG’li araçların motorlarında bir sıkıntı yaşanmıyor. Soğuk havalarda LPG’li araçların çalıştırılmasında problem yaşanmaması için çalıştırma sırasında benzin konumuna alınmaları yine stop edilirken de benzin konumunda bırakmaları tavsiye ediliyor.
Otomobil lastiklerinin hava basınçları dış ortamdaki hava ısısından etkilendiğinden dikkat edilmesi gereken noktalardan biri de bu. Lastik performansında düşüşe neden olabileceği gibi güvenli sürüş açısından da risk oluşturan bu duruma engel olmak için, mevsim geçişlerinde lastik basıncını kontrol etmek önemli. Motor aksamında bulunan sıvıların ve radyatör sistemindeki suyun donmaması ve kış aylarında kullanılan antifrizden yüksek verimi alabilmek için antifriz oranını doğru ayarlamaya özen gösterilmeli.
Camlarda oluşan donu engellemek için don önleyici ya da don çözücü özel cam sularının tercih edilmesi yayın tavsiyeler arasında. Havanın erken kararması ve hava sıcaklığındaki ani değişimlerin oluşturduğu sis sebebiyle kış aylarında far kullanım süresi de artıyor. Gündüz görüşün azaldığı durumlarda farları açmak gerekebiliyor. Bu sebeple kışın araç farı ve fren lambalarının kontrol edilmesi, arıza olup olmadığından emin olunması son derece önemli.
Sis lambası olmayan araçların uygun sis farı taktırması uzmanların dikkat çektiği başka bir nokta. Araçların hava, yakıt ve kapı filtrelerinin kış bakımının ve kışın arabaların geç çalışmasının önüne geçmek için motor filtresinin bakımının yapılması gerekiyor.