Tarsus-Adana-Gaziantep otoyolu ve tam 176 metre yüksekliğiyle "Avrupa'nın en büyüğü" ünvanına sahip Atatürk viyadüğü, mayısta hizmete giriyor
GAP'ı dünyaya bağlayacak anahtar konumundaki 258 kilometrelik Tarsus - Adana - Gaziantep otoyolunun (TAG) Gavurdağı kesimi, ulaşıma açılmak için gün sayıyor.
Tam 176 metre yüksekliğiyle Avrupa'nın en büyüğü ünvanını alan Atatürk viyadüğü de dahil, kavşakları, bağlantılarıyla birlikte 300 kilometreyi bulan ve bugüne kadar 2 milyar
dolar harcanan TAG Otoyolu'nun mayısta açılacağı bildirildi. Yetkililer, Tarsus - Yılankale bölümü 1991'de, Yılankale - Osmaniye bölümü 1992'de, Osmaniye - Bahçe bölümü 1993'te, Kömürler - Gaziantep bölümü de 1995'te açılan otoyolda
son aşamaya varıldığını kaydetti.
Türkiye'nin topografik olarak en kritik geçiş bölgesindeki Bahçe - Kömürler arasındaki çalışmaların da tamamlanmak üzere olduğunu açıklayan yetkililere göre, GAP'ı dış dünyaya ve tüm Türkiye'ye bağlayacak TAG Otoyolu, mayıs içinde hizmete girecek.
Türk'ün gurur abidesi
Türk mühendis ve işçisinin şahaseri olarak nitelendirilen projenin müdürü Ayhan Sarıoğlu, TAG'ın dünyada tek müteahhit tarafından bitirilen ilk otoyol olduğunu belirtti.
Fay hattında bulunması nedeniyle tünel ve viyadükleri peşpeşe yapmak zorunda kaldıklarını kaydeden Sarıoğlu, şu bilgileri verdi:
"TAG, Türkiye'nin doğusuyla güneyini birleştiren ana arter oluyor. GAP'ın ise anahtarı. GAP'ta barajı bitirdik, enerji elde ettik. Elde edilen ürünlerin dış ve iç pazara süratle ulaştırılması için devreye TAG girdi. Artık Güneydoğu'da insanlar, rahat ulaşıma kavuşacak. Bu sayede bölgenin kazanacağı ekonomik güç ve kentlerinde kurulacak tesisler nedeniyle de Adana, Ankara, İstanbul ve İzmir gibi büyük kentlere gitme ihtiyacı duymayacak. Gaziantep liman kenti haline gelecek. Otobüsle dört saat olan Adana - Gaziantep yolu bir buçuk saate inecek."
9'luk depreme bile dayanıklı
Dev Atatürk viyadüğü yapılırken her türlü olasılık ve felaket dikkate alındı. Aletsel olarak 8 - 9 büyüklüğündeki olası depremlere karşı dayanıklılığı artırmak ve daha rahat salınımını sağlamak için, viyadüğün iki platform tek ayağa oturtuldu. Viyadüklerin çelikleri Fatih Sultan Mehmet'in gemileri karadan kaydırması gibi kızaklarla kaydırılarak yerine oturtuldu. Bu viyadüğü de kapsayan ve urgut Özal'ın 1988'de başbakanlığı döneminde Tekfen'e ihale edilen TAG Otoyolu ise, aynı yıl hizmete sokulması planlandığı halde, 12 yıldır tamamlanmayı bekliyordu. Kaynak sıkıntısı nedeniyle tamamlanması Mayıs 2000'e sarkan otoyolda 15 büyük viyadük, dört tünel, 175 köprü, 269 menfez ve 22 istinat duvarı bulunuyor.