Gonca Kocabaş / Milliyet.com.tr - Kurban Bayramı'nın yaz dönemine denk geldiği şu günlerde hem ziyaret hem de tatili bir araya getiren uzun seyahatler yapmak kaçınılmaz oldu. Ancak dikkat! Tüm güvenlik önlemleri alındığında uzun yol yapmak keyifli olsa da yapılacak en küçük hata hayatınızdan en iyi ihtimalle de sağlığınızdan edebilir. Tıpkı yol boyunca yorulan ayaklarınızı aracın ön paneline uzatmak yani torpidonun üzerine koymak gibi. İşte araç içindeki oturma şeklinizin yaratacağı korkunç sonuçlar.
Ayaklarınızı ön panelin üzerine koymanın kötü bir fikir olmasının ilk nedeni, yaşanacak çarpışma sırasında hava yastığı açılmadan önce ayaklarınızı tekrar yere koymanın mümkün olmamasıdır. Çoğu araçta hava yastıkları saniyenin onda biri kadar bir sürede inanılmaz bir güçle açılır. Ayaklarınız gösterge paneli üzerinde ve dizleriniz doğrudan arabanın tavanına bakacak şekilde oturursanız, hava yastığının kuvveti nedeniyle yüzünüz tamamen ezilebilir ve burnunuzda da ciddi kırıklar oluşabilir. Bunun yanında kalçanız ciddi anlamda zarar görebilir ve bacaklarınızda da birden fazla kemik aynı anda kırılabilir. Bacaklarınızı ön panelin üzerine düz bir şekilde uzattıysanız bu sefer de hava yastığının açılma kuvveti, bacaklarınızı arabanın tavanına doğru doğal olmayan bir açıyla itebilir. Bu yaralanmalar sonrası eski yaşantınıza dönebilmek için yıllarınızı tedavilerle harcayabilirsiniz.
'BU ŞEKİLDE SEYAHAT ÖLÜMCÜL OLABİLİR'
Emniyet kemeri bir çarpışma sırasında yaralanmaya karşı birincil savunmanızdır. Ancak ayaklarınızı gösterge panelinin üzerine koymak emniyet kemerinin etkinliğini azaltır. Ayaklarınız yüksekteyken emniyet kemeri sizi güvenli bir şekilde sabitleyemez. Bu da yine çarpışma sırasında öne doğru savrulma olasılığını artırır; potansiyel olarak kafa yaralanmalarına, kemiklerin kırılmasına veya araçtan fırlamaya neden olabilir.
Ayaklarınızı ön panelin üzerine koymanın başka bir tehlikeli yanı da aracın kaza sebebiyle devrildiği durumlarda, normal oturma durumuyla karşılaştırıldığında daha az korumaya sahip olmanızdır. Bunun nedeni ön koltuktaki yolcu ve yan hava yastıklarının ayaklarınız ve bacaklarınız önünüzdeyken işlerini yapamamasıdır. Başınıza, boynunuza ve vücudunuzun sağ tarafına daha fazla baskı uygulanması riskiyle karşı karşıya kalırsınız, bu da ölümcül olabilir.
'KAZALARIN EN ÖNEMLİ SEBEBİ HIZ VE HATALI ŞERİT DEĞİŞTİRME'
Acil durumlarda her saniye önemlidir. Ayaklarınız gösterge panelinin üzerindeyse yolda beklenmedik durumlara hızlı tepki verme yeteneğinizden ödün veriyorsunuz demektir. Ayaklarınızı yukarıda tutmak tepki sürenizi kısaltarak diğer yolcuları da riske atabilir. Çünkü bir kaza durumunda bacakların uyguladığı kuvvet arabadaki diğer kişilere aktarılarak yaralanmalara neden olabilir.
Konunun önemine dikkat çeken ve hayati önerilerde bulunan Yol ve Sürüş Güvenliği Uzmanı Yiğit Dedeoğlu, sürüş güvenliğinin oldukça geniş bir kavram olduğunu ancak ilk olarak aklımıza trafik ve hız kurallarının gelmesi gerektiğine vurgu yaptı. "Emniyet kemeri kullanımı, trafik kurallarına uyum ve öngörülü sürüş yaparak hata yapan değil, hata yapan sürücüleri tolere edici bir sürüş aklımıza gelmeli" diyen Dedeoğlu, “Kazaların en önemli sebepleri hız ve hatalı şerit değiştirme diyebiliriz. Trafik kimsenin eğlence ortamı olmamalı ve aceleciliğe yer verilmemeli” ifadelerini kullandı.
'40-50 KİLOMETRE BİLE HIZLI BİR SÜRAT SAYILABİLİR'
Dedeoğlu, “Trafikte şehir içi ve şehirlerarası yollarda hız limitlerine muhakkak uyulmalı, örneğin sürücü önüne aniden çıkan bir yayaya çarpmadan doğru manevrayla bu pozisyondan kurtulmak istiyorsa doğru süratle gitmeli, kendine zaman kazandırmalı. Hız demek 100 ve üzeri süratler değil, yeri geldiğinde 40-50 km bile yola ve o anki şartlara göre çok hızlı bir sürat sayılabilir” diyerek ekledi:
“Gerek şehir içi gerekse şehirlerarası yollarda şerit değiştirirken sinyal vermek de büyük oranda kazaları önleyecektir. Ülkemizdeki ölümlü trafik kazalarının başlıca iki sebebi hıza bağlı olarak arkadan çarpmalar ve doğrultu değiştirme manevralarını doğru yapmamaktan kaynaklanmaktadır. Yani kontrolsüz, ani şerit değiştirme ya da şerit değişiminin diğer sürücülere önceden haber verilmemesi, sinyal verilmemesidir.”
'ARKADAKİLERİN EMNİYET KEMERİ TAKMAMASI SÜRÜCÜYÜ DE ETKİLER'
Özellikle uzun yolda ön koltuktaki yolcunun ayaklarını öne uzatmasının ciddi bir güvenlik sorunu oluşturduğuna dikkat çeken Dedeoğlu, “Sürüş sırasında sürücünün dikkatini dağıtabileceği gibi en ufak bir kazada hava yastığının doğru çalışmasını engeller. Saatte 100 kilometre ile meydana gelen bir kazada araç içerisindeki yolcu ve sürücü yaklaşık 3,5 tonluk bir kuvvetle öne doğru ani bir şekilde hareket eder, emniyet kemeri ve hava yastıkları kişinin bu şiddette alacağı darbeyi yumuşatarak kazanın etkisini hafifletmeye çalışır” yorumunda bulundu.
Böylesi bir hatanın sürücüyü ve araçtaki diğer yolcuları da etkileyebileceğini dile getiren Yiğit Dedeoğlu, “Ani gelişen olumsuz durumlarda sürücünün dikkatini dağıtabilir, görüşüne engel olabilir ve manevralarda aracın içerisinde kontrolsüz bir salınım gerçekleştiğinde ise sürücüye fiziksel olarak engel olma durumları da yaşanabilir. Emniyet kemeri takılı olmayan yolcular da sürücü için ciddi bir tehlikedir. Bir kazada arka koltukta oturan yolcuların emniyet kemeri takmaması sürücünün ve önde bulunan yolcunun ölümüne sebep olabilir. Bunun yanı sıra araç içerisinde sabitlenmemiş tüm cisimler yine sürüş güvenliği anlamında tehlike yaratır” bilgisini vererek sözlerini şöyle noktaladı:
“Araç içerisinde bırakılan parfüm, çakmak, gözlük, su şişesi gibi sabitlenmemiş eşyalar havaların ısınmasıyla birlikte park halinde de büyük riskler oluşturabilir. Ancak en tehlikelisi araç içerisindeki sabitlenmemiş cisimlerin sürüş sırasında hareket ederek sürücünün dikkatini dağıtması ve hatta fren pedalının altına girme tehlikesidir. Bununla ilgili birçok ölümlü trafik kazası kayıtlara geçmiştir. Araç içerisinde evcil hayvanlar dahil tüm canlıların emniyet kemerleriyle sabitlenmesi gerekirken, cisimlerinde kapı cepleri ve ilgili bölmelerde sabitlenmiş olması gerekiyor.”