15.10.2023 - 02:00 | Son Güncellenme:
CEYDA ULUKAYA
CEYDA ULUKAYA- Üstelik sadece Türkiye’de değil, dünyada da seveni çok. Bundan 60 yıl önce başladığı şalgam üretimini 1997’de kurduğu fabrikayla endüstriyel boyuta taşıyan Doğanay Gıda, bu özgün içeceği tam 30 ülkeye ihraç ediyor. Şalgamın tarladan sofraya olan yolculuğu ise hiç de hafife alınacak cinsten değil. Doğanay Gıda’yla, şalgamın hammaddesi olan mor havucun hasadı için Konya Ereğli’deki buluşmamızda öğreniyorum bunu. Mor havucun yetişmesi için en elverişli topraklardan birinde, sözleşmeli olarak çalıştıkları çiftçilerle her yıl yaklaşık 20 bin ton mor havuç üretimi sağlıyor. Ekildikten 3-4 ay sonra hasat olgunluğuna ulaşan havuçlar, Adana’daki fabrikada kadın çalışanlar tarafından ayıklanıp temizleniyor ve bulgur, kayatuzu ve su kullanılarak geleneksel şekilde fermente ediliyor. Yaklaşık bir ay süren fermentasyonun ardından da zararlı mikroorganizmalardan arındırılmak üzere pastörize ediliyor. Ve nihayet şişelenerek tüketime hazır hale geliyor.
Her yemeğin eşlikçisi
Şalgamın hammaddesi olan mor havuç, siyah-mor renkli sebze ve meyvelerde değişen oranlarda bulunan ve antioksidan etkiye sahip olduğu bilinen antosiyanin içermesiyle biliniyor. Ayrıca tüm fermente içeceklerde olduğu gibi probiyotik etkiye sahip. İyi bir yemek eşlikçisi olmanın yanında, salata soslarına katılarak hatta damak zevkine göre ayranla da karıştırarak tüketimi yaygın. Doğanay İçecek Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Gözde Balkan, “Eskiden şalgam deyince sadece kebap akla gelirdi, şimdi ise etli, zeytinyağlı demeden her yemeğin yanında şalgam tüketilmeye başladı” diyor.