PazarNe kavgası bitti, ne sevdası

Ne kavgası bitti, ne sevdası

23.06.2013 - 02:30 | Son Güncellenme:

Şiirini yüzündeki çizgilerden, şarkı sözlerini şiirinden yaratmış, benim diyenin yanından bile geçemeyeceği muhalif tavrı, yaşayışı ve yazdıklarıyla bayraklaştırmış bir kadındı Aysel Gürel. “Aysel’im” albümünde bir araya getirilen 15 şarkı bunu hatırlamak için küçük bir ipucu sadece

Ne kavgası bitti, ne sevdası

Aysel Gürel şarkılarının Tarkan’dan Ajda Pekkan’a kadar birçok önemli şarkıcının seslendirildiği “Aysel’im” albümünün önümüzdeki hafta raflarda
yerini alması bekleniyor. Müzik eleştirmeni Yavuz Hakan Tok, bu albümle ilgili beklentilerini ve düşüncelerini Milliyet Sanat dergisinde kaleme aldı...
“Yüzümdeki çizgilerin her birisi bir şiir, şimdi söyleyin bana, bana yaşlı mı denir?” demişti son yazdığı şarkı sözlerinden birinde. Güzelliğinin sırrını böyle ele vermişti belki de Aysel, günlerden bir gün iki tane delikanlının fotoğrafını göstermiş Erol Evgin’e. Fotoğraflarının her birinin arkasında ona ithafen yazılmış şairane sözler varmış. “Kuzum nereden buluyorsun bu şair gibi çocukları?” diye takılmış Erol Evgin. “Bunları ben yazıyorum” demiş Aysel gülerek. “Sonra da tuvalet masamın üzerine unutmuş gibi bırakıyorum ki flörtlerim bunları görüp bana daha çok ilgi göstersinler.” Bunu yapan yetmişli yaşlarında bir kadın.

Yokluk, yoksulluk onu ülkenin en önemli söz yazarı yaptı
İçinde yaşadığı topluma ait yerleşik ahlak kurallarının tam içinde büyümüş, kızlarını da öyle büyütmüş; kuralcı, disiplinli bir anne. Aydın bir ailenin çocuğu... Üniversitede Türkoloji eğitimi almış, sonra tiyatro oyuncusu olmaya karar vermiş, iki çocuğunun babasından kendisine ihanet ettiğini öğrenir öğrenmez boşanmış, yokluk, yoksulluk içerisinde geçen yıllarının birikimiyle yazdığı şiirler onu gün gelip ülkenin en önemli şarkı sözü yazarlarından biri haline getirmiş.

Tarkan bu albümün kozlarından biri
Büyük şairlerin, yazarların, ressamların, ezcümle sanatçıların, deha kabul ettiğimiz bilim insanlarının yarattıkları, ürettikleri, ortaya koydukları eserler, işler, buluşlar bir zaman sonra kendilerini aşıp bütün
bir insanlık kültürünün ortak hazinesine dönüşüyor. Oysa çoğu zaman ancak tanrısal bir güçle anlam verebildiğimiz o yaratıcılık, o zeka ve o birikimin altında bir yerlerde mutlaka kendi hayat hikayeleri de yatıyor.Tıpkı Aysel’in şarkı sözlerinde olduğu gibi. “Firuze”, Aysel’in kızı Müjde Ar’dır derler mesela, “Ünzile” onun bir Anadolu kasabasında karşılaştığı on dört yaşında evlendirilmiş kız çocuğu...

Aysel’in hastanede kaydedilmiş sesi...
“Son Bakış”taki o bakış, 17 yaşında idam edilen Erdal Eren’in son fotoğrafından dökülmüştür Aysel’in satırlarına... Ne kavgası bitmiştir yaşamı boyunca, ne de sevdası; “her bahar âşık” olan da odur elbette, “sarı liraya, ete, kemiğe, şana, şöhrete doymazını” gören de...
Aysel Gürel’in sözlerini yazdığı 14 şarkı, “Aysel’im” adı verilmiş bir albümde toplandı. DMC etiketiyle piyasaya sürülen albümde, sağlığında onunla çalışmış, onun şarkılarını söylemiş isimler bir araya gelmişler. Sezen Aksu, Fahir Atakoğlu’nun bestesi “Sır”ı söylüyor. Şarkının başında ve sonunda Aysel’in son günlerinde hastane odasında kaydedilmiş sesini duyuyor, şarkıdaki ‘efsane kadın’ın Aysel Gürel’in ta kendisi olduğunu er ya da geç anlıyorsunuz. “Ünzile”yi bu defa Aşkın Nur Yengi, “Firuze”yi ise Tarkan söylüyor. Tarkan’ın bu yorumunun albümün en büyük kozlarından biri olduğu su götürmez. Ancak Mabel Matiz’in dikenli sesiyle bambaşka bir anlam kattığı “Sultan Süleyman”ın da bir o kadar etkili olduğunu söylemeliyim. Yasmin Levy’nin Aysel Gürel’in sözlerini birebir çevirerek İspanyolca seslendirdiği “Sevda”, uluslararası müzik arenasında yer bulabilecek güçte.

Haberin Devamı

Albümdeki şarkılar

1. Jattendrai - Aysel Gürel
2. Sır - Sezen Aksu
3. Firuze - Tarkan
4. Ayıpsın - Ajda Pekkan
5. Ne Kavgam Bitti Ne Sevdam - Sertab Erener
6. Sitem - Ata Demirer
7. Yolun Başında - Ayşegül Aldinç
8. Ben Her Bahar Aşık Olurum - Levent Yüksel
9. Ünzile - Aşkın Nur Yengi
10. Yine Yeniden - Yaşar
11. Sevda - Yasmin Levy
12. Ah Mazi - Emre Altuğ
13. Olacak Olacak - Ayla Çelik
14. Sultan Süleyman - Mabel Matiz
15. 1945 - Eda & Metin Özülkü

“Ayıpsın” dinleyiciyi kolayca yakalayacak

Albümde iki de ‘yazlık’ şarkı var. Aysel Gürel’in sadece sözlerine değil, müziğine de imza attığı “Olacak Olacak” bunlardan biri. Projenin en eski tarihli Aysel Gürel şarkısı olan “Olacak Olacak”, Özgür Yedievli’nin epeyce ritmik ve hareketli düzenlemesiyle günümüz pop standartlarına uygun bir şarkıya dönüştürülmüş ve Aysel’i ‘kızım’ dediği Ayla Çelik tarafından seslendirilmiş. Ajda Pekkan’ın seslendirdiği “Ayıpsın” da dinleyiciyi kolay yakalayacaklardan.
“Mini mini giymesini, kolonya sürmesini” istemeyen sevgilisine isyan eden genç
kızın Ajda olmasını bir şekilde yadırgamıyorsunuz dinlerken; tıpkı Aysel’in bu sözleri altmışlı yaşlarında yazmış olmasını yadırgamadığınız gibi. Türk popunda yazılmış şüphesiz en iyi şarkı sözlerinden biri olan “1945”, Onno Tunç’un bestelediği bu muhteşem senfoni, Eda ve Metin Özülkü’nün yorumuyla albümü taçlandırıyor. Ölümünden bu yana Aysel’in ardında bıraktığı bir sandık dolusu şarkı sözü birer ikişer şarkıya dönüşüp çıkıyor karşımıza. Ama onlar hiç olmasa bile geride bıraktığı miras ne bu albüme ne de benzeri onlarca albüme sığacak türden. Bu noktada albümde neden o da yok, bu da yok diye sormak da anlamsız kalıyor. Nitekim albümün prodüktörü ve mimarı Murat Yıldırım,
bu projenin devamının gelme ihtimalinin yüksek olduğunu söylüyor. Yıldırım, albümün her safhasına emek vermiş,
canla başla çalışmış. “Benim için Türk popunda üç duayen vardır: Onno Tunç, Aysel Gürel ve Sezen Aksu. Bunlar için
ne yapılsa azdır,” dedi şarkıları birlikte dinlerken. Haksız değildi.

Haberin Devamı


(Not: Yazının tamamını Milliyet Sanat dergisinin haziran sayısında bulabilirsiniz.)