19.10.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:
Aslında onlar Yapı Kredi Bankasının World Puanları. Yani alışveriş ya da bankacılık işlemi yaptığınız zaman kazandığınız puanlar. O yüzden insanları çok seviyorlar. Bu reklamı ortaya çıkaran RPM Radar şirketinin kurucu ortaklarından, yönetim kurulu başkanı ve yaratıcı yönetmeni Paul McMillen ve röportaja katılan yaratıcı ekipten Ayşegül Ögelman, Sinan Alaeddinoğlu ve Necmi Zeka ekim başında tanıştığımız Vadaları şöyle anlatıyor: "Bunlar 70 santimetre boyunda, neşeli, pozitif mor yaratıklar. Cinsiyetsizler, dans etmeyi, coşmayı ve insanlarla birlikte olmayı seviyorlar. Puan oldukları için tek başlarına kalmıyor, hep grup halinde dolaşıyorlar." İnsanın "Ay ne şirin şeyler bunlar" deyip, kucağına alıp sıkası geliyor onları. Röportaja gitmeden önce herkes bana "Varsa ufak bebekleri, kap getir" diyor. Arabada giderken radyoda reklamı çıktığında ses sonuna kadar açılıyor ve hoplanıyor. Herkes sesini inceltip Vaadaaalıyor. Onlara da zaten Vadalar deniyor. Yaratıcıları "Bazen karıştırıp Dada, Hoda diyenler de oluyor" diye durumu anlatıyor. Paul McMillen: World Puan daha önce hatırlarsınız, bir benek olarak dünyaya geldi. Bu şimdi onun esas şekli. Bu daimi bir karakter olacak. Ve bunu anne ve çocuklar çok seviyor. Necmi Zeka: Türkiyede de alışveriş çoğunlukla ailece, çocukların da katkısıyla yapılıyor.P.M.: Bebekleri gelecek, orijinal şeyler yapacağız.Sinan Alaeddinoğlu: Bir üç boyutluluk durumu olacak. Sadece bebekleri de olmayacak. Mesela dükkanlarda "açık-kapalı" yazan levhalar vardır ya... Onlardan hazırladık. Bir tarafında "Kapalı" yazıyor, açıkken "Vaadaaa" yazıyor. N.Z.: Önemli bir detay daha var. Bunlar Vada dışında bir şey söyleyemiyorlar ve ileride de söylemeyecekler. Herkes bu yaratıklara bayıldı. Bu karakterlerin bebekleri, anahtarlıkları, şapkaları, tişörtleri olacak mı? Her yerden çıkacak mı bunlar? P.M.: Yaratıcı gruptan Alkan Akdamardan çıktı bu Vada. Benzer birtakım kelimeler çıkarmıştık başta ama en çok bunu sevdik. Ayşegül Ögelman: Konuşamıyorlar bile.P.M.: Aralarında anlaşıyorlar ama... Bir de hıım diyorlar. Nedir Vada? Neden Vada? P.M.: Onu annesi anlatsın.A.Ö.: Bana bunların annesi diyorlar da. Bunlar 70 santimetre boyunda, ritmik yürüyen, dans etmeyi çok seven, cinsiyetsiz yaratıklar. Ve bunlar sonuçta bir para birimi ve hepsi birbiriyle aynı. Biri diğerinden şişman, uzun ya da kısa değil. Kişilik olarak da çocuksu bir tarafları var ama espri anlayışları biraz daha yetişkinlere uygun. Peki kişilikleri nasıl? A.Ö.: Hayır ama genç diyebiliriz. Neşeliler. İnsanlara faydalılar ve onlarla birlikte dolaşmayı, hareket etmeyi çok seviyorlar. Bunlar tabii harcama ya da bankacılık işlemi yapıldıkça kazanıldıkları için birinin peşine takılıp gidebilirler. "Radyolar Vadanın şarkısının uzun halini bizden isteyip duruyor" Yaşları var mı peki? A.Ö.: Zaten bu reklamda kutlama yapıyorlar. "Yaşasın bütün müşterilerin peşinden gideceğiz ve onlara dağılacağız" diye.P.M.: Devam kampanyasında biz bunları gerçek dünyada ve insanlarla birlikte göreceğiz. Devam filmlerinde insanlar arasına karışacaklar yani... P.M.: Bunlar erkek gibi direkt hedefe koşuyor ama belirsizlik ya da birçok iş olduğu zaman da kadınlar gibi hepsini yapabiliyor. Cinsiyetsiz dediniz... P.M: Yeni parçalar da olacak. Yılbaşı müziği, yaz müziği gibi... Ayrıca bunlar müziği çok seviyor. S.A.: Radyolar bizi arayıp bu şarkının uzununu istiyorlar. İstek alıyormuş galiba. Reklamın müziği de çok tutuluyor. Bu parçanın uzununu da yapacak mısınız? Ve devamında başka şarkılar gelecek mi? A.Ö.: Bu, reklamlar için çok rastlanır bir durum değil.S.A.: Şarkının çok beğenileceğini düşündüğümüz için radyo spotlarına da iyi bir yatırım yaptık. O spotlarda müziğe daha uzun süre ayırdık. Evet, arabada radyoda çıktığı zaman sesi açılıyor. P.M.: Şarkı elektronik müzik çalışmalarına imza atan Rio doğumlu Amon Tobinin parçası. Ömer Ahunbay tarafından uyarlandı ve efektler eklendi. Stadın mekansal akustiği de gözetilince şarkı neredeyse baştan yaratıldı. Peki bu parça kimin? Nasıl ortaya çıktı? N.Z.: Başka eski danslar da var. P.M.: İleride başka eksantrik müzikler de olacak ve bunlar da coşacak. Çünkü coşmaya bayılıyorlar. Bu arada bu reklamla breakdanceı da geri getirdiniz. Ne kadar "böğk" desek de zamanında hepimiz kollarımızı elektriklendirmeye, kafamızın üzerinde dönmeye çalıştık... "Yaratıcılık süreci 5 ay, animasyon çalışmaları 60 gün sürdü" P.M.: Haziran başında başladık. Yani beş ay sürdü. A.Ö.: Teaser ve açılış filmlerinin reel çekimleri Olimpiyat Stadında iki günde gerçekleştirildi. Animasyon çalışmaları ise 60 gün sürdü. Reklam filminde stadı önce boş çektik sonra 400-500 bin tanesini tek tek doldurduk.S.A.: Teknik olarak bakıldığında Türkiye için çok ileride bir teknoloji kullanıldı. Dünyada Walt Disney ve Dreamworks kullanıyor sadece bunu. A.Ö.: "Shrek" filminin animasyon tekniğini kullandık.S.A.: Şöyle de bir şey var. Kimse şu anda bunun bir çizgi film mi, bir animasyon mu olduğunu sorgulamıyor. İstenen de buydu zaten. Yani sokakta dört tanesi köşeden çıksa ve pırr diye yanımızdan geçse çok da yadırgamayız yani. Bu fikir ve reklam ne kadar zamanda ortaya çıktı? S.A.: Yok yok korkmazsınız. Hatta direkt kovalarsınız, sizin olsun diye. Korkmaz mıyız? R. Paul McMillen ve Füsun Gençsu RPM Radarı 20 yıl önce kurdu. En çok bilinen kampanyaları "Artema-Aç Kapa", "Solo-Hem Yumuşak Hem Hesaplı", "OK prezervatif-Bozacı", Şener Şenli Pamukbank reklamları. Paul Mc Millen bu başarılarının ardından önümüzdeki yıl Cannes Lions Uluslararası Reklam Festivalinde Basın ve Açıkhava kategorisinde jüri üyeliği yapacak ve festivaldeki tek Türk jüri üyesi olacak. Cannes Lionsun tek Türk jüri üyesi