21.07.2019 - 07:50 | Son Güncellenme:
GÖKHAN KARAKAŞ
Dünyanın en büyük uçaklarından Airbus 330 bu kez derinlerde yolcularını ağırlıyor. Bu yolcuların kimine yuva olacak kimine ise bir durak... Kaptan Cousteau’nun övgüyle söz ettiği, 235 tür deniz canlısına ev sahipliği yapan Saros Körfezi’ne geçtiğimiz ay batırılan Airbus 330 yolcu uçağını serbest dalışla ilk keşfeden milli sporcu ve Guinness Dünya Rekortmeni Bilge Çingigiray oldu. Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu (TSSF) adına pek çok uluslararası yarışmada başarılar elde etmiş olan Bilge Çingigiray dalış günü antrenmanlarını tamamlayarak Saros Körfezi’nin merkez limanı Edirne, Keşan’a bağlı İbrice’ye geldi.
Argos Dalış Merkezi’nin teknik desteğiyle 18-24 metre derinlikte bekleyen batığa nefesiyle inen Çingigiray, 63 metre uzunluğundaki uçağı hava kaynağı olmadan gezdi. İbrice’nin sualtı sporları için çok elverişli olduğunu söyleyen Çingigiray “Serbest dalış antrenmanlarımı yaptığım bölgede böyle güzel bir batığın olması heyecan verici. İnsanın doğayla uyumunu gösteren anlayışla nefesimi kullanarak uçağı gezmek istedim. Bir zamanlar binlerce yolcuyu taşıyan uçağa inen ilk serbest dalıcı olmak gurur veriyor” dedi ve ekledi: “Saros’un korunması ve gelecek kuşaklara en güzel haliyle aktarılması için elimden geleni yapacağım.” Benim de aralarında olduğum 4 kişilik dalış ekibinde uyuyan devi Alp Baranok fotoğrafladı.
6 metreden sonra belirdi
Mavi üniformalı hosteslerin “Hoş Geldiniz” karşılamasına benzettiğimiz kılavuz halatı, bizi 24 metre derinlikte bekleyen uçağa ulaştırdı. milli sporcu kanat açıklığı 60 metreyi bulan dünyanın en büyük yapay resif uçağının etrafında dolaşırken balık sürülerinden gözlerini alamadığını söyledi. Benim için de bu keşif derin maviye olan tutkumun peşinden gittiğim pek çok dalış noktasından farklıydı. Onlarca yıl dünyanın en büyük havalimanlarına binlerce yolcuyu taşımış, koltuklarında nice yaşanmış hikayeyi barındıran uçak hosteslerin “Hoşgeldiniz” karşılamasını andıran bir kılavuz halatıyla bağlıydı satha. Saros’un eflatuni maviliğinde yanına yaklaşırken 6 metreden sonra beliren görüntüsü, kılavuz halatının bağlı olduğu tonoza ulaşınca tüm heybetiyle karşıma çıkmıştı. Derin dalış teknikleri gerektirmese de 24 metrelik derinliğiyle tüm dalış kurallarını uygulayarak güvenli dakikalar geçireceğim uçağı 35’şer dakikalık iki dalışla keşfettim. Yavaşça yükselirken satha doğru, vücuttaki azotun etkisini azaltmak için beklediğimiz duraklarda bile heybetini kaybetmeyen Airbus’u görmek heyecanın hiç kaybolmamasını sağladı. Tek farkla; uçağa inmek için kullandığımız kılavuz halatının bu kez “Hoşçakalın” dediğini duyar gibiydim.
Ekosistemi canlandıracak
Onur Air filosunda uzun yıllar hizmet verdikten sonra 6 TIR ile Antalya’dan getirilen uçak bölgeye Trans Anadolu Doğal Gaz Boru Hattı Projesi’nin (TANAP) hediyesi.
Edirne Saros Turizm Altyapı Birliği’nin girişimleriyle batırılan 90 ton ağırlığındaki Airbus A330, deniz ekosistemini canlandırırken yasadışı balık avcılığının da önüne geçecek.