30.11.2014 - 02:30 | Son Güncellenme:
FIRAT KARADENİZ - firat.karadeniz@milliyet.com.tr
İstanbul her yıl pazarlama ve marka yönetimi konularında uzmanların buluştuğu Pazarlama Zirvesi’ne ev sahipliği yapıyor. Bu zirve bu yıl 3 ve 4 Aralık’ta Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı’nda düzenlenecek. Etkinlikte birçok konuşmacı tecrübelerini dinleyicilerle paylaşacak ama bir isim hepsinin arasından öne çıkıyor: Peter Fisk. Pazarlama Zirvesi’nin vazgeçilmezi, Konferans Başkanı Fisk, dünyanın önde gelen yöneticilerine danışmanlık yapan bir pazarlama dâhisi ve fütürist olarak tanınıyor. “Oyunun kurallarını değiştiren” şirketlerle ilgili yazdığı “Gamechangers” kitabını yayımlayan Fisk ile Pazarlama Zirvesi’nden önce konuştuk.
Kitabınız “Gamechangers”dan bahseder misiniz?
Dünyayı değiştiren 100 marka bulmak için tüm dünyayı kapsayan bir tura çıktım ve 10 farklı sektörden 10’ar harika örnek buldum. Kitabımda işte bu 100 örneği anlatıyorum. Sırlarını da vererek... Bu sıra bazen yeni bir pazar oluyor ya da yeni bir iş modeli ve yeni bir teknoloji...
Bir markayı “gamechanger” yani “oyunu değiştiren” yapan nedir?
Bu markalar pazarın işleyişini, müşterinin nasıl düşündüğünü, işin nasıl yürütüldüğünü ve kazancın nasıl elde edildiğini değiştiriyor. Bunlar yenilikçi şirketler. Fakat sadece yenilikçi ürünler geliştirmiyorlar. Bu yeniliği pazarın kendisine uyguluyorlar. Üstelik insanların hayatlarına da olumlu bir katkıları oluyor. Haliyle tüm dünyaya da...
Peki ya Türk firmaları? Onlar oyunu değiştirebildiler mi?
Evet, tabii ki. Türk firmalarıyla yaklaşık 10 yıldır çalışıyorum. Düzenlenen zirveler sayesinde her yıl yaklaşık 2 bin 500 insanla bir araya geldim ve Arçelik, Eczacıbaşı, Pınar, Turkcell ve Yapı Kredi Bankası gibi şirketlerin yöneticilerine danışmanlık yaptım. Bu süre içinde Türkiye ekonomisi ve tüketicisiyle birlikte işadamlarında büyük değişiklikler gördüm. Eskiden işadamları sadece yerel pazara odaklanıyordu. Bu değişti. Şimdi tutkularınız daha küresel. Yıldız Holding’in Godiva’dan sonra United Biscuits’i satın alması buna bir örnek. Size oyunu değiştiren başka örnek de verebilirim. Mey İçki rakıyı dünya sahnesine çıkardığı zaman rakının kendine has bir kültürü olduğunu da unutmadı. Böylece unutulmaz bir tecrübe yarattılar. Garip bir şişe hazırlayıp, onu diğer içkilerin arasına koymadılar.
“İstanbul geleceğin köprüsü olabilir”
Gelecekte hayatımızı değiştirme potansiyeli olan bir gelişme var mı?
Değişim için sınır yok. Ne coğrafi ne de ekonomik... Her yerden çok iyi şirketler çıkabilir, inanılmaz değişimlere imza atabilirler. Letonya veya Lübnan buna iyi birer örnek. Değişim için insanların hayatlarında fark yaratmak gerek. Size gelecekte hayatımızı değiştirecek üç sey söyleyebilirim: Nesnelerin interneti, yenilenebilir enerji, pozitif sağlık. Türkiye bu üç gelişme üzerinde etkin bir rol oynayabilir, milyarlarca insanı buluşturan bir köprü olabilir.
Gelecekte bazı sektörlerin tekelleşebileceğini öngörebilir miyiz?
Evet, evet, evet. Oyunu değiştirmek kendinize alan yaratmakla ilgili. Ürünlerinizle herkesten farklılaşabilirsiniz. Size bir örnek vereceğim: Brezilya’da Beauty’in adlı bir şirketle çalışmıştım. Bu şirket kozmetik ürünlerinde gördüğümüz formülleri yiyecek ve içeceklerin içine koyuyor. Böylece yiyebileceğiniz ya da içebileceğiniz güzellik ürünleri elde ediyorlar. Güzellik yoğurdu, güzellik şekeri, güzellik suyu gibi... Bu sayede yeni bir alan yarattılar kendilerine.
Pazarlama Zirvesi’ne kimler katılıyor?
MCT Danışmanlık tarafından “Dünyayı Değiştirmeye Hazır mısınız?” temasıyla düzenlenen Pazarlama Zirvesi 2014’e Peter Fisk ile birlikte MCT Danışmanlık CEO’su Tanyer Sönmezer, uçan arabanın mucidi Slovakyalı mühendis Stefan Klein, tutumlu pazarlama konusunda çalışmalar yürüten Navi Radjou, en iyi iş kitapları kategorisinde En İyi Pazarlama Kitabı seçilen kitabın yazarı Niraj Dawar, Demirören Medya Reklam Grup Başkanı ve İcra Kurulu Üyesi Savaş Yılmazer gibi isimler de katılacak. Sabah saat 9.00’da başlayan konferanslar 18.00’e kadar sürecek.
Aralıkta da Marka Konferansı düzenlenecek
Pazarlama ve markalar konusunda kendini geliştirmek isteyenler için aralık ayında da Marka Konferansı var. 2000’den bu yana yapılan Marka Konferansı’nın bu yıl öne çıkan konukları çağımızın en ünlü mimarlarından Rem Koolhaas, Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı ve GQ Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Dylan Jones. Marka Konferansı 18 ve 19 Aralık’ta Hilton İstanbul Bomonti’de düzenlenecek.