22.09.2013 - 22:59 | Son Güncellenme:
LEVENT KÖPRÜLÜ
Ford Motor Company’nin ticari araç üssü olan Ford Otosan, 205 milyon euro’luk üçüncü fabrikasında yeni Courier modelinin deneme üretimlerine başladı. Yeniköy fabrikasıyla birlikte 2014’te kapasitesini 400 bin adede çıkaracak olan Ford Otosan, her yıl yüzde 8-10 civarında büyümeyi, önümüzdeki 10 yılını garanti altına almayı planlıyor. Şirket, ayrıca bu yıl ihracat rekoru kırmaya da hazırlanıyor.
2000 yılında Ford Otosan’ın 140 bin adetlik üretimle yola çıktığını, ancak çok yüksek büyüme rakamlarıyla bugüne kadar geldiğini hatırlatan Genel Müdür Haydar Yenigün, yeni tesisle birlikte Gölcük’teki üretim kapasitesinin 400 bin adede ulaşacağını kaydetti. Bundan sonraki büyüme oranlarının daha küçük oranlarda olacağını, ancak bunun bile Avrupa ölçeklerinin üzerinde gerçekleşeceğini vurgulayan Yenigün, “Avrupa’daki benzer fabrikalarda yüzde 3-5 arasında verimlilik artışı yakalanabiliyor. Bizim hedefimiz ise bu rakamı her yıl yüzde 8-10 aralığına yükseltmek. Verimlilikte ‘Türk işi’ yapar, her yıl yüzde 8-10’u yakalarız. Bunu sağlamazsak zaten sağdan soldan gelenler bizi geçer” dedi.
Kapasitelerinin, Yeniköy fabrikasıyla birlikte 400 binli rakamlara ulaşacağını hatırlatan Yenigün, “Sonuç olarak her yıl yüzde 10 civarında büyüyerek 432 bin civarına çıkabiliriz. Böylelikle önümüzdeki 10 yılımızı garanti altına almış olacağız” diye konuştu.
Courier’de deneme üretimi
Ford Otosan’ın kendi geliştirdiği ve tamamen farklı bir sınıfta yer alacak yeni Courier modelinin Yeniköy fabrikasındaki deneme üretimlerinin de başladığını belirten Haydar Yenigün, “Araç seri üretime alınana kadar tüm hataları görebilmek ve aracı kusursuz hale getirmek için deneme üretimlerine başladık. Piyasaya çıktığında, artık ‘gençlik hastalığı’ denen hataların olmaması için bu şart” ifadesini kullandı.
İç pazardaki daralmaya rağmen gerek ABD ihracatı, gerekse de farklı ülkelere yönelik açılımlar ve model çeşitliliği, Ford Otosan’a adet bazında yeni ihracat rekoru getirecek.
İhracat rekoru geliyor
Ford Otosan Genel Müdürü Yenigün, “Bu yıl kendi ihracat rekorumuzu kıracağız. Gerek ilk 8 aylık veriler, gerekse de yıl sonu projeksiyonu bunu gösteriyor. Buna karşılık üretim rakamlarımız artmayacak. Çünkü iç pazarda hafif ticari satışları iyi gitmiyor” dedi. Firma, 2012’de 204 bin 489 adetlik ihracatı gerçekleştirmişti.
ABD’ye Connect ihracatının bu yıl sona erdiğini hatırlatan Haydar Yenigün, ancak bunun gelecek yıl ihracatlarını etkilemeyeceğini kaydetti. Yenigün, “Connect yerine ihraç pazarlarına Transit, Transit Custom ve Courier modellerini sunacağız. Dolayısıyla bir yerine birden fazla model ihraç edeceğiz” yorumunu yaptı. Yenigün, Transit Custom ve Courier modellerinin Amerikan pazarına yönelik çalışmalarının sürdüğünü de sözlerine ekledi.
‘Ticaride avantaj kaçıyor’
Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, Türkiye’nin hafif ticari araç üretiminde yakaladığı üs olma avantajını, iç pazardaki kararlar nedeniyle kaybetme tehlikesi yaşadığına dikkat çekti. Yenigün, şunları söyledi:
“Hafif ticari satışlarına olumsuz olumsuz etkiler yapan kararlar ve uygulamalar nedeniyle bu avantajımız kayboluyor. Müşteriler vergi artışları, K-Belgesi, SRC, her yıl TÜV zorunluluğu gibi uygulamalar yüzünden ucuz otomobillere yönelmeye başladı. Çünkü masraflı geliyor. Hafif ticariden otomobile kayış yüzde 13’ü buldu. Ucuz otomobillerde ithalin payı yüksek. Bir başka deyişle ithal otomobildeki yaklaşık 10 puanlık artış buradan geldi. “
‘Bu adetlerde otomobil zor!’
Ford ile otomobil üretimi konusunun zaman zaman gündeme geldiğini, ancak bunun kolay olmadığını belirten Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, “Türkiye’nin iç pazar büyüklüğü nedeniyle yeni bir otomobil üretimi yatırımı mümkün gibi görünmüyor. Türkiye’de 57 marka var. Pazar yaklaşık 500-600 bin düzeyinde” ifadesini kullandı. Yenigün, “Bugün Avrupa’da tesisler boş kapasite sorunu yaşıyor. Bizdeki adetler de belli. Kimse bu adetlere güvenip gelmez. Bir otomobil fabrikası 400-450 bin adetlik üretim demek. 50 bini içeride satılsa geri kalan 400 bini nereye satacaksınız?” diye konuştu.
Ford için de bir ilk oldu...
Ford Otosan’ın ürün geliştirme konusuna büyük önem verdiğini, buna Transit Connect’in öncülük ettiğini anlatan Genel Müdür Haydar Yenigün, “Otomotivde bu konuya bizden daha çok yatırım yapan şirket yok. Ar-Ge bölümünde 1.300 mühendisimiz var. Yeni ticari araç motorları geliştiriyoruz. İki nesil Connect, Transit Courier gibi modellerin tasarım ve gelişimini de biz yaptık. Böylece mühendislik ihracatına da başladık” dedi. Bunun, Ford dünyasında bir ilk olduğuna dikkat çeken Yenigün, “Ford Motor Company, ortağına ürün geliştirme işi veriyor. Bu, Ford dünyasında olmayan bir şey” dedi.
Brezilya ve Çin tecrübeleri bulunan Will Periam’ın Ford Otosan Genel Müdür Başyardımcılığı’na atanmasının tesadüf olmadığını vurgulayan Yenigün, “Brezilya’da üretimine başlanan küresel Cargo projesinin sorumluluğu bizde. Aracın geliştirmesini yapıyoruz. Cargo’nun motorlarını da geliştiriyoruz. Ayrıca Çinli firmayla yaptığımız lisans anlaşması çerçevesinde bu pazarda üretilecek motorun geliştirmesini de yapıyoruz. Sonuçta Ford’un motor projelerinin yanında komple araç geliştirmesini de yapıyoruz” dedi.