23.10.2012 - 11:01 | Son Güncellenme:
Otomotiv sektörüne yönelik olarak Frost & Sullivan'ın gerçekleştirdiği yeni araştırmaya göre, sürücünün dikkatinin dağılmasını önlemek ve araç içi bilgi bombardımanını düzenlemek için bilgi içeriklerinin önceliklendirilmesi ve ayrıştırılması giderek önem kazanıyor. Buna göre söz konusu gelişme, görüntü sistemleri tasarımı alanında bir devrimin eşiğine
gelindiğini ortaya koyuyor.
2010 yılında Türkiye’de faaliyetlerine başlayan dünyanın önde gelen araştırma ve danışmanlık kuruluşlarından Frost & Sullivan, Türkiye’de hazırladığı başta enerji, otomotiv, savunma ve sağlık olmak üzere çeşitli sektörlerde uzun vadeli pazar öngörülerini de kapsayan raporlarıyla uluslararası şirketlerin ve yatırım fonlarının Türkiye’deki faaliyetlerine yardımcı olmanın yanı sıra farklı sektörlerde birçok Türk firmasına özel araştırma ve danışmanlık hizmetleri vererek iç ve dış pazarlarda büyümelerine yardımcı olmayı sürdürüyor. Bu kapsamda Frost & Sullivan, Türkiye otomotiv pazarı açısından da büyük önem taşıyan otomotiv ekran ve gösterge panellerinin yakın gelecekteki gelişimini mercek altına alıyor.
İnternet ve akıllı telefon gibi teknolojiler yön veriyor
Araç içi bilgi miktarındaki yüksek artış, otomotiv bilgi-eğlence pazarındaki görüntü sistemleri tasarımı konusunda bir devrimi tetikliyor. Akıllı telefonların hayatın her alanında kendine yer bulması, aynı işlevselliğin araçların içerisinde de mevcut olması yönünde bir talep yaratıyor. Geniş dokunmatik ekran gibi teknolojiler otomotiv bilgi-eğlence pazarında yeni bir ürün haline geliyor. Araçlarda gelişmiş teknoloji biçimleri gittikçe daha fazla kullandığından, entegre bilgi ekranlarına olan ihtiyaç daha geniş kapsamlı ve çeşitli bir hal alıyor.
Frost & Sullivan'ın "Avrupa ve Kuzey Amerika Otomotiv Ekran ve Gösterge Paneli Pazarlarının Stratejik Analizi" başlıklı araştırmasına göre Avrupa’da merkezi ekran, dokunmatik ekran ve göz hizası gösterge pazarının 2017 yılına kadar sırasıyla 9,5 milyon, 2 milyon ve 0,5 milyon seviyesine ulaşması bekleniyor. Kuzey Amerika’daysa merkezi ekran, dokunmatik ekran ve göz hizası gösterge pazarının 2017 yılına dek sırasıyla 6 milyon, 3 milyon ve 0,4 milyon olacağı tahmin ediliyor.
İnternet bağlantısı ve çeşitli internet hizmetleri, akıllı telefon uygulamaları ve eğlenceyle ilgili işlevlerin araç içerisinde bilgi yoğunlaşmasına yol açtığını ifade eden Frost & Sullivan Araştırma Analisti Krishna Jayaraman, bu gelişmenin, tüm bilgi içeriğine ev sahipliği yapacak büyük ve akıllı bilgi ekran sistemlerine ihtiyaç duyulmasına sebep olduğunu belirtiyor. Jayaraman, rahatlık, uygunluk ve emniyete ilişkin araç içi bilgilere olan talebin bir bilgi bombardımanına neden olduğuna, bu bilgileri sergilemek için yeni teknolojilere ve daha büyük ekranlara ihtiyaç duyulduğunu vurguluyor.
Bilgi sistemleri sürücünün dikkatini dağıtmamalı
Araç içi bilgi yoğunluğu ve sürücü dikkatinin dağılmaması konusunda Jayaraman şunları söylüyor: “Bilgi yönetimi büyük bir zorluk ve sürücünün dikkatinin dağılmasıyla yakından ilgili. Otomotiv orijinal ekipman üreticileri (OEM’ler) rekabette ön sıralarda yer tutmak için yeni teknolojiler sunmakla insan makine arayüzünü (HMI) mümkün olduğunca basit tutma arasında bir denge sağlamak zorunda. Bilgilerin önceliklendirilmesi ve farklı araç içi ekranlara bölünmesi şu anda en büyük ihtiyaç.”
Sürücüde bilgi bombardımanının kamçıladığı dikkat dağınıklığı yalnızca ilave bilgileri saklamakla kalmıyor, aynı zamanda bilgileri önceliklendirerek sürücüye yansıtılan bilgi miktarını sınırlayan HMI çözümlerine yönelik ihtiyacı ortaya koyuyor. Buna bağlı olarak daha fazla bilgiyi barındıracak büyük merkezi ekranlara daha fazla ihtiyaç duyuluyor. Ancak, giriş arayüzlerinin çok kipliliği tek başına yardımcı olacak düzeyde bulunmuyor. Bunun için bilgilerin önceliğe göre farklı ekran seçeneklerine bölünmesi zorunlu gözüküyor.
Frost & Sullivan'ın araştırma sonuçlarına dayanarak Jayaraman bazı önerilerde bulunuyor. Araca özgü olan ve sürüş esnasında gerekli işlevlerin göz hizasındaki göstergelere ve gösterge panellerine yansıtılması gerektiğini ifade eden Jayaraman, eğlenceye yönelik diğer özelliklerin ise merkezi ekranlarda kalmaya devam edebileceğini belirtiyor. Jayaraman ayrıca, dikkat dağınıklığını azaltmak için web-tabanlı içeriğe erişim özgürlüğünü kısıtlamanın da oldukça önemli olduğunun altını çiziyor.
Frost ? Sullivan – Dünyanın en büyük araştırma ve danışmanlık gruplarından biri olan Frost & Sullivan; 1961 yılından beri 40 ülkede 2000’in üzerinde analisti ve danışmanı ile otomotiv, enerji, havacılık ve savunma, telekomünikasyon, sağlık, kimya ve daha birçok sektörde pazar liderlerinden yeni kurulanlara kadar çeşitli ölçeklerde 14.000 firma ve kuruluşa hizmet vermekte, müşterilerinin büyümelerini hızlandırmalarını, gelişme, yenilik ve liderlik alanlarında en yüksek düzeye ulaşmalarını sağlamaya yönelik çalışmaktadır.