11.03.2024 - 06:21 | Son Güncellenme:
İSMAİL ŞAHİN
İsmail Şahin- Müşteri portföylerinin yüzde 90'ının yurtdışından olduğunu belirten AppNava Kurucusu Damla Dokuzoğlu, "Türkiye'de de oldukça vizyoner ve veri odaklı, çok başarılı şirketler var ve birlikte çalışıyoruz. Türk şirketler bu alanda çok ünlü. Önceden biz onları bulurduk, AppNava kendini kanıtladıktan sonra onlar bizi bulmaya başladı" diyor.
Oyunlara mı meraklısınız, yoksa verilere mi? AppNava fikri nasıl ortaya çıktı?
İkisine de... Çocukluğumdan beri PC ve konsol oyunlarına meraklıydım tabii ama işim haline geleceği aklıma gelmezdi. Veriye hatta matematiğe meraklıyım. Matematiği hep çok sevdim, Olimpiyatçı olduğum dönemlerde daha da ilgi duymaya başladım sonrasında ODTÜ İstatistik ile birlikte tavan yaptı. Veri bilimci olarak danışmanlık yaptığım dönemde oyun şirketleri ile tanışma fırsatım oldu. Sonrasında birlikte çalışmaya başlayınca danışman olmaktansa yaptığım işi ürünleştirerek kendimi çoklama kararı almamla AppNava ortaya çıktı.
Oyun verilerinin analizini kısaca ve anlayabileceğimiz şekilde bize anlatabilir misiniz?
Birçok kişi telefonlarında en az bir kere oyun oynamıştır diye düşünüyorum. Oyun oynarken yaptığınız her hamle her tercih her kazanma ya da kayıp bilgisi veri tabanı sistemlerinde tutulmakta. Bizler de bu veriyi işleyerek kullanıcı tercihlerini belirleyebiliyoruz. Bunu yapabilmek içinse yapay zeka algoritmalarını kullanıyoruz ki artık hepimiz bu terime hakimiz diye düşünüyorum. Bu algoritmalar geçmiş oyuncuların bilgilerinden öğrenip belirli kural setleri buluyor. Sonra bu kural setlerinle yeni oyuncuların tercihlerinin ne olacağını tahmin edebiliyor. Kısaca oyuna başladığınız anda oyunu sevip sevmeyeceğinizi ya da kaç gün oynayacağınızı tahmin edebiliyoruz.
TT Ventures ve PİLOT programı ile tanışmanız nasıl oldu? Türk Telekom'un bu anlamdaki desteği size ne tür faydalar sağladı?
2019 yılında daha şirketi kuralı 1 ay olmuştu. İnternette başvurularını gördüm. Yolun çok başında bir girişimci olarak başvuru yaptım. Türk Telekom'un Girişim Hızlandırma Programı PİLOT'un mentor ve finansal desteği elbette çok önemli. Ancak bunların yanında özellikle fikrimin onaylanmış olması bana özgüven verdi. O dönemde programın parçası olmak, en çok da bu duygu ile ilerlememe destek oldu. Ayrıca Türk Telekom PİLOT programı, sunduğu mentorluk ve danışmanlık hizmetleri ile iş modelimizi, ürün stratejimizi ve büyüme planlarımızı geliştirmemize katkı sağladı. PİLOT, Türk Telekom'un güçlü teknolojik altyapısına, uzmanlığına ve güçlü pazarlama kanallarına erişim imkânı sunuyor. Bu kaynaklardan yararlanmak, iş birliği ve ortaklık fırsatları için de önemli bir avantaj. Bu nedenle Türk Telekom'un desteğini ve katkısını çok değerli buluyorum.
Kaç firma ile çalışıyorsunuz? Türk firmalarla da bir ilişkiniz var mı? Oyun şirketleri kendileri mi sizi buluyor, yoksa siz mi irtibat kuruyorsunuz?
Şimdiye kadar 50'den fazla oyunla çalıştık ve çalışıyoruz. Müşteri portföyümüzün yüzde 90'ı yurtdışından, tabii Türkiye'de oldukça vizyoner ve veri odaklı çok başarılı şirketler var ve birlikte çalışıyoruz. Türk şirketler bu alanda sektörde çok başarılı ve ünlü. İlk başlarda biz onları bulurduk, peşlerinden az koşmadık, çok da reddedildik. Tüm bunlar AppNava kendini kanıtlayana kadardı. Şimdi ise artık onlar bizi duymaya ve bulmaya başladı.
Bir oyun şirketine ne gibi avantajlar sağlıyorsunuz? Neler katıyorsunuz? Fiyatlandırmanız nasıl? Ne kadar sürede dönüş yapıyorsunuz? Yaptığınız işi oyunun dışında başka alanlara da taşımak mümkün mü?
Oyun şirketlerine sağladığımız fayda genel olarak geleceği tahmin etmelerini sağlamak. Oyunları için önemli olan metrikleri bizim sayemizde öngörebiliyorlar bu da onlara erken aşamada aksiyon alma fırsatı veriyor. Bu sayede gelirlerinde ve kârlılıklarında ciddi zıplamalar oluyor. Fiyatlama modelimiz aylık üyelik şeklinde, oyundaki kullanıcı sayısının büyüklüğüne göre paket fiyatı değişiyor. Tabii ki başka sektörlere uygulamak mümkün, halihazırda benzer çalışmaları mobil uygulamalarda da yapıyoruz. Genel olarak yapay zekâ algoritmaları ile kullanıcı davranışını modellemek ve kullanıcının gelecekteki davranışını tahmin etmek tüm sektörler için uygulanabilir bir çözüm.
Bu makine öğrenmeleri ve algoritmalar kullanıcının gelecekte nasıl davranacağını tahmin ediyor. Ne kadar bir hata payıyla bunu yapıyor. Sizce bu tahminler gelecekte nereye kadar ulaşacak veya insan hayatına ne derece etkileyecek?
Bizim modellerimiz veri setine ve modele bağlı olarak yüzde 80-90 doğruluk oranında tahminler yapmakta. Bizim yaptığımız iş bu teknolojinin aslında çok küçük bir parçası. Yapılabilecek yüzlerle uygulama alanı var. Aslına bakarsanız biri sizi sizden daha iyi tanıyor ve ne istediğinizi biliyor. Hatta buna yönelik aksiyon alıp öneride bulunuyor. Müthiş bir şey bence. Hepimiz çevremiz tarafından anlaşılmak isteriz, birçok zamanda bunun biz anlatmadan olmasını isteriz. Bu algoritmalar tam da bunu yapıyor.
Erkek egemen bir sektörde kadın girişimciler zorluklar yaşıyor mu?
Hayatta ve dünyada kadın olmak bence büyük bir artı. Yeteneklerimizi doğru kanallara yönlendirdiğimizde ve enerjimizi doğru kaynaklarda harcadığımızda müthiş sonuçlar ortaya çıkıyor. Sorunun cevabına gelecek olursam çalışırken cinsiyetimi unutuyorum galiba ya da bu konu ön plana çıkmıyor, hissettirilmiyor. Bir insan olarak ben de oradayım ve iş yapıyorum. Evet, oyun sektörü erkek egemen ama bir cinsiyet vurgusu ya da ayrımı yok. Birçok sektörde danışmanlık yaptım, keskin çizgileri ya da köşeleri yok denecek kadar az olan bir sektör.
Yaptığınız işin yurt içinde ve dışında rakipleri var mı? Bu alan ne kadarlık bir pazar?
Rakiplerimiz var, her birimiz aslında benzer sorunlara farklı çözümler üretiyoruz. Pazar hacmi toplam sektör büyüklüğünün yarısı kadar. Neden yarısı? Çünkü var olan tüm oyun türlerine uygulanabilecek çözümler olmayabiliyor.
Önümüzdeki 5 yıllık periyotta oyun sektörü ve sizin yaptığınız iş ne kadar gelişecek, bir projeksiyonunuz var mı? Siz bu 5 yıllık süreç içerisinde kendinizi nerede konumlandırıyorsunuz?
AppNava'nın kuruluşunun neredeyse 5. yılı olacak. Her yıl sektöre bambaşka aşamalar geldi bambaşka konular konuşuldu. İnanılmaz dinamik. Bir yıl hype olan konunun bir yıl sonra esamesi okunmayabiliyor. Ama değişmeyen şey ise dataya olan ihtiyaç. Sektörün her aşamasında ve düzeyinde veriden beslenmek gerekiyor. Buradaki beslenme tıpkı bizimki gibi bazen oldukça besleyici gıdalar alırız tüm fiziksel ve mental sağlığımızı iyi etkiler, bazen de o kadar boş kaloriler alırız ki sağlımızdan oluruz. Data ve datadan çıkan sonuçlar da böyle! Doğru ve faydalı analizlerle ilerlemek sektördeki en güçlü “Power Up”. Özetle bu işi doğru yapan oyun stüdyolarının minimum yüzde 20 uplift göstermesi kaçınılmaz, bunu tüm sektör için ortalama yüzde 20 olarak da düşünebilirsiniz. Beş yıl çok uzun ancak beş yıla gelmeden exit sürecini tamamlamış olmayı hedefliyoruz. Tüm stratejilerimizi de bu hedef doğrultusunda belirliyoruz.
'Fedakârlık ve sağlam bir psikoloji gerekli...'
Kaç kere yatırım aldınız, şu anki hacminiz nedir? Satın almada ve büyük şirketlerle ortaklıklarda ne durumdasınız?
Bir kere yatırım aldık. Genel olarak AppNava'yı bootstrapping ile büyüttüm. Doğal yollarla büyümenin adım adım ve kalıcı olduğunu düşünüyorum. Büyük firmalar ile partnerlik ve çözüm ortaklığı iş birliklerimiz var. Bazen toplantı anında kendi kendime şaşırdığım oluyor. Bazı anlar hayal ettiğimin ötesinde oluyor.
Bu işe gireceklere neler tavsiye edersiniz?
"Bu iş" tanımı net olmadığı için genel bir cevap vereceğim. Ben data scientist'im yaptığım işten hâlâ çok keyif alıyorum. Matematik ve istatistiği seven insanlara kesinlikle tavsiye ederim. Girişimci olma konusu biraz muallak, her zaman gülerek söylediğim ama içinde müthiş gerçeklik barındıran bir sözüm var: Birine beddua edeceksen o dua "kendi işini yap" olsun. Çünkü zorlu bir yol...
Fedakârlık ve sağlam bir psikoloji istiyor ya da yol boyunca o psikolojiyi güçlendirmek gerekiyor. Bir yandan hayallerini hayata geçirebilmek çok keyifli, diğer bir taraftan da yoğun stres ve kaygı barındırıyor. Tecrübe etmek istiyorlarsa asla geri durmasınlar, denememiş olmanın pişmanlığı daha büyük bunu hepimiz çevremizde çok net görebiliyoruz.