04.08.2022 - 19:12 | Son Güncellenme:
AYLİN RANA AYDİN- Son dönemde sağlıklı beslenme trendi sofra sunumunu da şekillendiriyor. Minimalist, yalın, sakin ve iddiasız doğal formlar artık sofralarda sıkça tercih ediliyor. HoReCa yani yemek servis sektöründe faaliyet göstererek, otel, restoran ve catering sofralarında şıklık yaratan Bonna Porselen’in Genel Müdürü Erbil Aşkan ile sektörü konuştuk.
Bonna Porselen olarak kuruluş hikâyenizi anlatır mısınız?
Hikâyemiz 1983 yılında küçük bir atölyede seramik üretimiyle sektöre adım atan Kar Porselen ile başladı. 80’li ve 90’lı yıllarda alışılagelmiş seramik ev eşyası anlayışına yeni bir soluk kazandırmak amacıyla çalışmalarımızı sürdürdük. 2002 yılında Kocaeli - Çayırova tesisimize taşındık ve porselen üretim hacmimizi geliştirdik. 2012’de normal porselenden çok daha ince, zarif ve dayanıklı olan ‘Fine China Porselen’ üretimine geçerek Türkiye’de bir ilki gerçekleştirdik. Ürünlerimizle sektörümüze kazandırdığımız diğer ilkler, sır altı el dekor tekniği, ilk kare form ve dijital dekorlama olarak sıralanabilir.
KENAR ÇATLAMA GARANTİSİ
Ayrıca ülkemizde kenar çatlama garantisi veren ilk firmayız. İlave olarak, sektörde İngiliz kalite standartları uygunluk belgemizle BTI Kitemark sertifikasına sahip tek firma olarak konumlanıyoruz. 2014 yılında da Kar Porselen’in yenilikçi ve zanaatkarlıktan gelen gücüyle Türkiye’deki ilk HoReCa markası Bonna’yı hayata geçirdik.
Bonna Porselen’in mevcut büyüklüğü ve bünyesinde yer alan ürünlerle ilgili son bilgileri paylaşır mısınız?
Sektörde 30 yılı aşkın deneyimi olan Kar Porselen’in çatısı altında faaliyet gösteren Bonna olarak, bugün 6 kıtada 90’dan fazla ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. 2022 yılı sonuna kadar 100 pazara ulaşmayı hedefliyoruz. Ağırlıklı olarak Avrupa, Rusya, Latin Amerika’ya ürün ihracatımız var. 20 bin metrekaresi kapalı olmak üzere toplam 95 bin metrekarelik alana kurulu Bilecik - Pazaryeri fabrikamız ve 10 bin metrekare kapalı alana sahip Çayırova fabrikamızda toplamda 900’ün üzerinde istihdam yaratıyoruz. 30 milyon parça ürünü sektöre sunuyoruz. Bu yıl, global ölçekte son derece prestijli bir kuruluş olan, yeryüzünün en değerli yaşam alanları ile canlı türlerini koruyarak dünyada olumlu yönde bir değişim yaratmayı hedefleyen, ortak bir vizyonu paylaştığımız WWF Türkiye ile bir araya gelerek Yaban Hayatı özelinde çok değerli bir iş birliğine imza attık. Yaşamı tehdit altında olan Alageyik, Turna, Su Aygırı, Siyah Gergedan, Mavi Balina türlerinin doğada bıraktığı kuyruk ve ayak izlerinden Prints by Bonna koleksiyonumuzu tasarladık. Yine çatal, kaşık, bıçak koleksiyonumuzu bu sene hayata geçirdik. Bu koleksiyonumuzda sektörde 40 yıllık deneyimi ile pek çok büyük markaya tasarımlar yapmış ünlü İngiliz Tasarımcı Nick Holland ile çalıştık.
DOĞAL OLANA İLGİ ARTTI
2021 yılı sizin için nasıl geçti, 2022 yılı için beklentileriniz nedir?
2021 yılı için yurtiçi ve yurtdışı toplam ciromuzu yaklaşık yüzde 30, 2022 toplam ciromuzu yaklaşık yüzde 40 oranlarında artırmayı hedeflemiştik. 2021 yılında bu hedefimize ulaştık. 2022’de de büyüme trendimizin devam ettirerek yüzde 40’lık ciro hedefimize ulaşacağımızı öngörüyoruz. Ayrıca ihracatımızın toplam ciro içindeki payını 2022’de yüzde 65 oranında artırmayı hedeflemekteyiz.
Sürdürülebilir üretim modeli ve yeşil kalkınma açısından ele aldığınız yeni sistemler var mı?
Son yıllarda makinelerimizde yaptığımız düzenlemelerle yüzde 80 oranında elektrik tasarrufu sağlıyor, atık suyun yüzde 80’ini geri dönüştürerek üretimde tekrar kullanıyoruz. 2025’e kadar ürün portföyümüzde sürdürülebilir ürünlere daha çok yer vermeyi hedeflemekteyiz.
Günümüzde değişen koşullarla birlikte tüketicilerin ilgisi ve beklentileri de değişiyor. Bu değişim sizi nasıl etkiliyor?
Tüm sektörlerde olduğu gibi bizim sektörümüzde de dijitalleşme ve sürdürülebilirlik başlıkları ön planda. Değişen yaşam biçimi beraberinde tabii ki beklentileri de getiriyor. Sağlıklı beslenme ve doğal olana olan ilgi artmış durumda. Trend olan sağlıklı, dengeli ve yeterli beslenme şekli sofra sunumunu da biçimlendirip, şekillendiriyor. Minimalist, yalın, sakin, iddiasız doğal formlar artık sofralarımızda daha çok tercih ediliyor. Tasarımlardan, sunuma pek çok alanda farklılıklar söz konusu. Menülerde özellikle gıda atıkları ile mücadele için paylaşım sunumlarındaki artış dikkat çekici derecede yükselişte. Ayrıca sağlıklı ve yerel ürünlerin menülerde daha fazla yer almaya başladığı bu dönemde, ekipmanların bu tercihlere uyumlanarak bütünlük yaratması zorunluluk haline geldi.
PASTEL VE DOĞA TONLARI TASARIMDA ÖNE ÇIKIYOR
HoReCa’da yeni trendler neler?
Son trendlere baktığımızda, minimalist ve yalın tasarımların çoğunlukta olduğunu görüyoruz. Soyut desen çalışmaları, doğa tonları ve mat görünümlü ürünler yine sık gördüğümüz tasarımlardan. Natural matlar, pastel tonlar, doğa tonları, kiremit, toprak tonları, yeşil ve mavilerin ön planda. Griler ve kahverengilerin kullanıldığı tasarımlar da yine tercih edilenler arasında. Dokulu siyahlar, sedef beyazlar gelecek iki yıl da tercih edilmeye devam edecek. Bunların dışında sarıları ve lilaları da sık göreceğiz. Tasarımlarda tercih edilen formlara baktığımızda ise dalgalı ya da boğumlu tombik formların ön planda olduğunu görüyoruz. Yemek servislerinde ise görsel etkiyi ortaya çıkaran özel tasarım servis gereçleri ön plana çıkıyor. Farklı ve artistik özgünlüğe dayanan tasarımlar giderek yaygınlaşıyor.
BOWL FOOD AKIMI
Dış pazarlarda ürün talepleri ne yönde oluyor?
Dış pazardaki ürün taleplerine gelince, talepleri trendler belirliyor diyebiliriz. Pek çok sektörde olduğu gibi HoReCa sektöründe de sürdürülebilirlik mega trend olmaya devam ediyor. Aslına bakarsanız trendin de ötesinde bir yaşam şekli oldu diyebiliriz. Bu sebeple en çok tercih edilen serilerimiz Pott bowl gibi sürdürülebilirliğe hizmet eden, bowl food akımına yönelik olan serimiz. Bir diğer tercih edilen serimiz ise Gloire.