10.12.2023 - 00:32 | Son Güncellenme:
AYLİN RANA AYDİN
Aylin Rana Aydin- Hikâyesi 1976 yılında Siirt'te bir züccaciye mağazasında başlayan Porland, halihazırda üretimlerinin yüzde 65'ini ihraç eden, 80 ülkeye ürün gönderen bir şirket haline geldi. Şirket, Bilecik ve Gebze'deki üretim tesislerinde yıllık 70 milyon adete yakın ürün üretiyor. Koleksiyonları tasarken doğadan ilham aldıklarını açıklayan Porland Yönetim Kurulu Üyesi İmge Pamukçu, şirketin hikâyesini ve planlarını anlattı.
Kuruluş hikâyenizi anlatır mısınız?
Porland'ın hikâyesi, 1976 yılında Siirt'te mütevazı bir züccaciye mağazası olarak başladı. Günden güne artan ilgi sonucunda Siirt'teki mağazamıza ek Tahtakale'de bir mağaza, Gaziosmanpaşa ve Beykoz'da bir atölye daha açtık. 1992 yılında depolarımızı ve atölyemizi Gebze'de bir araya getirerek Porland Porselen Sanayi'ni kurduk. Büyük ilgi görmemiz üzerine üretim alanımızı genişletmeye karar verdik ve Bilecik'te yeni bir üretim tesisi kurduk. Şu anda üretimimizin yüzde 65'ini ihraç ederek, 4 kıtada 80'in üzerinde ülkeye ürünlerimizi ulaştırıyoruz.
2023 yılı nasıl geçti? 2024 yılına dair beklentileriniz neler?
2023, pandemi etkilerinin geride kaldığı ve buna bağlı verimin oldukça arttığı hareketli ve başarılı bir sene oldu. 2024'ün ise birçok anlamda yine, yeni atılımlar yaptığımız, tarihimizde kilometre taşı olacak bir sene olacağını düşünüyorum. 2024 yılında yüzde 30 büyüme öngörüyoruz.
70 milyon adet üretim
Yeni yatırım hedefleri var mı?
Evet, yeni yatırımlarımız var, sanayicilikte yatırım hiç bitmez. Kapasite artırımları, yönetimsel verimlilik için inşaatlar, yeni marka, yeni pazarlama faaliyetleri ve yeni perakende anlayışımız için birçok yatırım yapacağımız bir sene olacak.
Üretiminizi nerede yapıyorsunuz? Yıllık üretim rakamınız nedir?
Bilecik fabrikamız 300 bin metrekare, Gebze'deki tesisimiz 10 bin metrekarelik alana sahip. Tesislerimizde yılda yaklaşık 70 milyon adet ürün üretiyoruz.
Şu an kaç mağazanız var? Çalışan sayınız nasıl? Mağaza alanında yeni yatırımlarınız olacak mı?
Şu an itibarıyla Türkiye genelinde, İstanbul, Ankara, İzmir başta olmak üzere 16 şehirde toplamda 35 mağazamız ve 1420 çalışanımız bulunuyor. Yeni yatırımlar ve mağaza açılışları ile Porland ürünlerini daha geniş kitlelere ulaştırmayı hedefliyoruz. Bu doğrultuda, müşteri memnuniyetini ön planda tutarak büyümeye devam edeceğiz.
Yurtdışı satışlarınız nasıl? Nerelere ürün gönderiyorsunuz?
Dünya genelinde 80'den fazla ülkeye yayılan küresel ağımızla, ürünlerimizi Avrupa ve Ortadoğu başta olmak üzere geniş bir coğrafyaya ulaştırıyoruz. Uluslararası pazarlarda ürünlerimizi ve markalarımızı güçlü bir şekilde konumlamak için büyük distribütörlerle stratejik iş birlikleri kuruyoruz. Bu pazarlarda distribütörlerimizin yanı sıra perakende ve toptancılarla da yakın iş birlikleri içinde olmamız, üretimimizin yaklaşık yüzde 65'ini uluslararası pazarlara ihraç etmemize destek sağlıyor.
Hangi bölgede, hangi ürünleriniz öne çıkıyor? Yeni koleksiyonlarınız olacak mı?
Her yıl sonbahar ve ilkbahar dönemlerinde yeni koleksiyonlar çıkartıyoruz. Ayrıca tüketici ihtiyaçlarını da takip ederek yeni kategorileri de ürün gamımıza ekliyoruz. 2024 yılında da aynı bakış açısıyla çalışmalarımıza devam edeceğiz.
Koleksiyonlarınız tasarlanırken nelerden ilham alınıyor?
Öncelikle ilham kaynakları çok çeşitli. Her şey bizler için bir esin kaynağı olabiliyor. Doğa her dönem bizleri etkilemiş ve ilham almamıza neden olan güçlü bir kaynak olmuştur. Sanat eserleri de yenilik ve koleksiyonlarda sıklıkla başvurduğumuz ilham kaynaklarımız arasında. Bunların yanı sıra tasarımlarımızda yapay zekayı da kullanmaktayız. Modern ve yenilikçi bakışımızın bir yansıması olan bu uygulama ile kısa sürede benzersiz tasarımlar yapabiliyoruz.
Son dönemde özellikle sosyal medyada da sofra düzeni, ev dekorasyonu alanında paylaşımlar öne çıkıyor. Bunlar sizin satışlarınıza nasıl etki ediyor?
Sosyal medya platformları, müşterilerimize ürünlerimizi tanıtmak, yeni koleksiyonlarımızı duyurmak ve estetik tasarımlarımızı paylaşmak için önemli bir araç haline geldi. Son dönemde sosyal medyada sofra düzeni ve ev dekorasyonuyla ilgili konulara ilginin artması, tüm sektörü olduğu gibi bizi de olumlu etkiledi. Sosyal medyanın etkileşimli doğası, müşterilerimizle doğrudan iletişim kurmamıza ve geri bildirimleri anında değerlendirmemize olanak tanıyor. Bu da ürün geliştirme süreçlerimizde ve müşteri memnuniyetini sağlamak adına önemli bir geri besleme kaynağı oluşturuyor. Bu sayede, sosyal medya üzerinden yapılan paylaşımlar, marka bilinirliğimizi güçlendiren, satışlarımızı destekleyen
'Porselen kırıklarını geri dönüştürüyor'
Gerçekleştirdiğiniz sosyal sorumluluk projeleriniz var mı?
Sürdürülebilirliği hayatın her alanına katmak ve herkes tarafından benimsenmesini sağlamak için şirketimizde her yıl birtakım eğitimler düzenliyoruz. Bu sayede şirketimizin çevresel performansını artıracak olan tüm projelerimizin sürekliliğini ve verimini belirleyecek olan çalışanlarımızla kurumsal çevre bilincinin sürekliliğini sağlıyoruz. Şirket çalışanlarımızın yanı sıra toplum içinde de sürdürülebilirliği benimsetmek adına projeler gerçekleştiriyoruz. İklim krizine yönelik çalışmalarıyla ön plana çıkan Yuvam Dünya Derneği ile özel bir işbirliği gerçekleştirdik. Proje dahilinde üretim sürecinde açığa çıkan porselen kırıklarını geri dönüştürerek Re-Gen serisini ürettik. Çevre bilincini yükselterek döngüsel ekonomiye de katkıda bulunduğumuz bir proje oldu. Bununla birlikte, 2006 yılından bu yana TOÇEV ile gerçekleştirdiğimiz iş birliği kapsamında, Bilecik'te ‘Yeniköy İlkokulu'nda yaptığımız çalışmalarla çocuklara umut dolu bir gelecek sunmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Eğitim materyalleri, kırtasiye malzemeleri, tadilat gibi fiziki ihtiyaçların yanı sıra düzenlediğimiz etkinliklerle çocukların sosyal ve duygusal gelişimlerine destek oluyoruz. Ayrıca topluma ve çevreye fayda sağlayacak, farkındalık yaratacak birçok farklı projenin de içindeyiz. Porland olarak, toplumun farkındalık kazanması ve genel refahına katkıda bulunarak, daha adil ve sürdürülebilir bir gelecek inşa etmek için çalışmaya devam edeceğiz.
Şirket olarak toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik neler yapıyorsunuz?
Kadınların işgücüne katılım oranlarını yükseltmeyi önemsiyoruz. Dökümhaneden yönetime, porselenin her aşamasında kadınlarımız yer alıyor çünkü kadınların, detaycı yaklaşımları ve planlama güçleri ile porselene ayrı bir değer kattığına inanıyoruz. Ayrıca, bu bakış açısı yenilikçi ürünlerimiz için de ilham veriyor. Toplam çalışanlarımızın yüzde 55'ini kadınlar oluşturuyor.
Şirket olarak sürdürülebilirlik odağında ne tür çalışmalar yapıyorsunuz?
İklim değişikliğiyle mücadele çalışmalarını gelecekte yaşam kalitemizi artırmak ve daha yaşanabilir bir dünya için son derece önemsiyoruz. Bununla beraber konuyu, operasyonel maliyetlerin azaltılması, geleceğin ekonomik yaşamında rekabet avantajı sağlanması için önemli bir yaklaşım olarak değerlendiriyoruz. Bu çerçevede birçok proje hayata geçiriyoruz. Örneğin, tesisimizde doğal kaynak kullanımının azaltılması için üretim hatalarının olduğu porselenleri öğüterek tekrar hammadde olarak ürün reçetesinde kullanıyoruz. Geliştirdiğimiz Re-Gen serisi ile yıl içerisinde üretimde ortaya çıkan kırpıntı ve atık çamurların ortalama 196 ton hammaddenin ve 144 ton renkli kırık ürünün geri kazanılması sayesinde yaklaşık 829.85 ton CO2 sera gazı salınımının engelleneceğini öngörüyoruz. Bu projemizin yanı sıra, enerjide dışa bağımlılığın azaltılması ve yenilenebilir bir enerji kaynağının kullanıma alınması ile sera gazı salınımlarının azaltılmasını amaçlayarak tesisimizde GES kurulumu da gerçekleştirdik. Ayrıca floresan ve diğer akkor flamanlı aydınlatma sistemlerinin yüzde 80'ini LED aydınlatmaya dönüştürdük. Yapılan aydınlatmalar ile yaklaşık yüzde 50 oranında enerji tasarrufu sağlıyoruz.